O

Osis

Min fjording hade inte så bra hovar ett tag så min hovlagare rådde mig att ge honom biotin. Han har nu fått 2 mått(ett mått som följde med) av det i ca 125dagar. Men nu har Granngården slutat med den sorten i sitt sortiment och jag vet ej hur jag ska göra. Hovslagaren tycker att hovarna har blivit bättre men jag är rädd att om jag slutar så kommer dom att bli lika dåliga igen..
Kan man trappa ned med biotinet så att hovarna vänjer sig att vara utan eller måste man alltid ge nu när man har börjat??

Snälla svara på detta!
 
Prova att ge halva dosen en period (ca 6-8månader) och fråga sedan hovslagaren om han märker någon skillnad. Om han inte märker någon skillnad prova minska dosen ytterligare...
Hästens minimi behov är 0,1mg biotin/100kg kroppsvikt.
 
Du kan ju se till att biotinbehovet blir tillgodosett via kraftfodret.

Det finns tillsatt i många kraftfoder- mineralsorter och naturligt i ex havre.

mvh Jessica
 
Nellans stallkamrat får också Enzion och det ser ut att ge bra resultat. Hovarna har helt klart blivit bättre! :D Men om det beror på bra hovslagare eller Enzionet ska jag låta vara osagt... :smirk:
 
Jag ger oxå Enzion numera, funkar jättebra! Det är dyrt, men efter första hinken ger man bara halva mängden, så då blir det ju inte såå dyrt längre.
Har provat ett par andra biotin-sorter innan, de har oxå funkat bra, men Enzionen ger bäst resultat.

Du kan väl åka till nån annan affär som säljer biotin? Om inte annat kan du beställa från Hööks el Börjes! Jag tror inte det är så farligt om du byter märke, men hör med din hovis vad han/hon tycker.
 
Vad mera har gjorts med hovarna ? Att bara förlita sig på tillskott är lite fel, allt handlar inte om tillskott. Och dessutom har nästan inga hästar Biotinbrist...visst kan det förbättra...men efter en väldigt LÅNG tid. Vad är det exakt som är fel på fötterna då ? Har ni testat andra beslag, tunnare söm, barfotagång, massera kronranden, vattenbad, tätare skoningar, balanserad foderstat osv... ?
 
Vad mera har gjorts med hovarna ? Att bara förlita sig på tillskott är lite fel, allt handlar inte om tillskott. Och dessutom har nästan inga hästar Biotinbrist...visst kan det förbättra...men efter en väldigt LÅNG tid. Vad är det exakt som är fel på fötterna då ? Har ni testat andra beslag, tunnare söm, barfotagång, massera kronranden, vattenbad, tätare skoningar, balanserad foderstat osv... ?

Hans hovar spricker ofta längst ned vid skona så dom lossnar och då spricker ju hoven ännu mera :(
Jag har tänkt på barfotagång till soamren men jag vet ej iom jag törs, hans förra ägare sa att ha blöev så ömmfotad så att han inte kunde gå! Och han behöver verkligen motion fetknoppen min :devil:

Jag ska prova vattenbad.. Hur länge ska hovarna stå i blöt??
 
Känns som om jag läser om min egen häst förra året.... Nu därimot är dom jättefina!!!
Jag har provat allt! Enzion hade jag ett tag... Biotin också... masserat kronrander. Gett fiskleverolja i mat och på hovarna- luktar ILLA... Cornucresine, vattenbad... Utan att ljuga.... provat det mesta... utan resultat...
Allt började med att han drog av en sko i mitten av skoperioden. Hoven gick inte sönder då men när jag skodde om nästa gång blev det lite kort mellan sömhålen och hoven sprack upp till nästa hål. Hoven var för torr efter en kall vinter... (Skåne) Lite för torr luft. Dom vita hovarna hade klarat sig bra, bara den svarta var torr.
Själv har jag ju hört att vita hovar är problemhovar men men i detta fallet inte så...
Köpte sedan en Easyboot- för stor storlek- och hade honom i blöt efter ridning medans han åt hö! Denna använde jag ju sedan när han hade tappat skon också, men med en equiwrap som satte fast den ordentligt!
Jag bytte dessutom mat där det ingår både torrjäst och biotin i. Dessutom ger jag kisel tillsatt i maten. Nu vågar jag inte ta bort ngt av detta eftersom min häst har SÅ JÄTTEFINA hovar nu... *peppar**peppar*...
JAg har boots på dygnet runt. Blötar ner dom när det är torrt ute så att hovarna alltid får fukt!
Om du vill veta mer är det bara att PM:a. Vill verkligen kunna hjälpa till!
 
Enzion är ett biotin, ger bra resultat snabbt. Ser ut som smulat knäcke i konsistensen och smakar oxå knäcke så även min kräsna häst äter det med god aptit!

Om du har Ridsport kan du kolla där, de brukar göra reklam för Enzion. Annars vet jag inte om de har ngn hemsida.
Jag köper det på Börjes, kostar 439 kr för en hink. Första hinken räckte ca en månad, sen ska man ge halva mängden så det är inte så fasligt dyrt sen.
 
Hur länge provade förra ägaren barfotagång då ? En barfotagång innefattar många veckor/månader...den första tiden är dom nästan alltid ömfotade. Har man bara tänkt ha en barfotagång i si sådär 2-3 veckor är det helt meningstlöst att dra av skorna och tro man får resultat. Ömheten släpper med tiden, det måste få ta sin tid om man är ute efter att förbättra en dålig kvalitee...det är inget man löser på en handvändning. Man får helt enkelt anpassa hästens dagliga motion efter hur ömfotad den är...hellre att sträva efter förbättring av hovkvaliteen och låta det ta den tid det tar, för fettma kan man banta bort senare. Går dessutom fortare att banta än att förbättra dåliga hovar. Hur lång skoperiod har du ? Har ni testat andra beslag samt andra söm...sk slim-söm som är tunnare ?
 
Hur länge provade förra ägaren barfotagång då ? En barfotagång innefattar många veckor/månader...den första tiden är dom nästan alltid ömfotade. Har man bara tänkt ha en barfotagång i si sådär 2-3 veckor är det helt meningstlöst att dra av skorna och tro man får resultat. Ömheten släpper med tiden, det måste få ta sin tid om man är ute efter att förbättra en dålig kvalitee...det är inget man löser på en handvändning. Man får helt enkelt anpassa hästens dagliga motion efter hur ömfotad den är...hellre att sträva efter förbättring av hovkvaliteen och låta det ta den tid det tar, för fettma kan man banta bort senare. Går dessutom fortare att banta än att förbättra dåliga hovar. Hur lång skoperiod har du ? Har ni testat andra beslag samt andra söm...sk slim-söm som är tunnare ?

jag vet inte hur lång period han var utan skor, men dom sa att det inte gick att ha honom utan. Men hovlagaren har sagt att jag ska prova i sommar för om det inte går så är det ju bara att spika fast dom igen sa han...
jag ska prata med hovslagaren igen nu när han kommer om ca 1-2veckor och höra vad han säger om andra belslag el. dyl.

tack för tipsen!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 294
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 679
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 619
Senast: mackan
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 143
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp