manhattan_2006

Trådstartare
Hur går det till, alltså en biopsi av huden? Får hästen lugnande+ lokalbedövning?Går det att göra på hemmaplan eller endast på klinik? Är infektionsrisken efteråt hög?

Sv: Biopsi

Min hästs gjordes på klinik, men borde gå att göra på hemmaplan. I hennes fall togs de från bringan, minns inte om hon fick lokalbedövning faktiskt. Inget lugnande, hon var dock en synnerligen lugn och sansad dam, hon stod i undersökningsspilta när de togs. 'Hålen' syddes ihop med ett stygn vardera. Inte mer infektionsrisk för ett annat sytt sår på samma ställe.

Hon togs bort mindre än en vecka efter biopsin, med stygnen kvar, men ingen infektion eller ngt under den tiden i alla fall. Stod på box hela tiden, låg mkt, halmbädd och början på juli men stallet hållit helt insektsfritt.

Jag har tagit en biopsi från mitt knä. Ingen bedövning, en biopsi, inga stygn. Blödde till och från efteråt och jag fick ett ärr. Gjorde ONT i typ en nanosekund just när de 'slår in stansen' eller hur man ska säga, men jag tycker nog att bedövningssprutor känns mer.

En hudbiopsi är mkt okomplicerad. Hästen brukar sederas, ett område där provet ska tas rakas och tvättas. Sedan används en speciell biopsipunch som enkelt stansar ut en liten rund hudbit, upp till 1 cm i diameter. Hudbiten fixeras och skickas till lab. Huden sys med ett eller två stygn som ska sitta i 10-14 dagar. Infektionsrisken är näst intill obefintlig.

Ofta tar man hudbiopsier från mer än ett ställe vid ett provtagningstillfälle.

Lokalbed brukar inte behövas på sederad häst, men jag skulle inte rekommendera att man stansar ut en bit på en helt "vaken" häst. De sederande preparaten är också smärtstillande.

Biopsier går utmärkt att ta på hemmaplan.

tack båda för svaren. Min veterinär ville inte göra det på hemmaplan, jag får kanske vända mig till en annan veterinär i såntfall. Känns inte så kul att åka till klinik minst 10 mil för att göra en biopsi. Dessutom med en häst som blir otroligt nervös på nya ställen. Skulle vara oerhört smidigt om man kan göra det hemma, givetvis med sedering.

Hej!

Vår DV ville inte heller göra biopsi hemma, med jordens mest pundiga motivering "vi vill inte att hästen går ut i leriga hagar direkt efteråt.." Då kanske man ger eftervårdsrådet att hästen ska stå på stall i typ 2 veckor, som kliniken där jag fick biopsin gjord, sa?? Häst fick endast gå ute om det var fruset och ingen lera.. Så det blev 2 veckors boxvila, med promenader..

Stansar man huden funkar sånt lugnande bra, när jag tänker efter använde vi nog det även när vi skar ut hud omgång två.

/ Lavinia

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
590
Senast: Bamburine
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: casio01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka