Bioglucasomin,vilket?!!!

Snobben

Trådstartare
Vilket använder ni?Biofarmabs eller Emins?Emins är ju billigare och bättre egentligen för oss,då våra får kraftfoder bara en gång/dag(lösdrift)men har fått för mig att Biofarmabs skulle vara bättre,mer kontrollerat?Kanske bättre att ge Emins varje dag & rätt dos än det dyrare ibland och en gång dag?
 
Sv: Bioglucasomin,vilket?!!!

Den 7/4-2005 var jag på en föreläsning om foder. Föreläsare var C.Müller från SLU. Hon sa att INGET glucomin preparat som ges oralt fungerar. Hon sa att det fanns inte möjlighet för matsmältningssystemet att ta upp detta och sedan föra det vidare till lederna.
 
Sv: Bioglucasomin,vilket?!!!

Att inte oralt glucosamin fungerar är skitsnack har själv en häst som behöver detta, så länge han får det funkar han kanon i samlad galopp i höger varv (gammal skada som gör sig påmind) men tar du bort det så tar det inte lång tid innan han protesterar och är hopplös att samla ihop, börja med glucosaminet igen och efter ca 10 dagar så funkar det igen. Mycket tydligt att det fungerar inget jag tvivlar en sekund på efter att ha upplevt detta.
Till trådskaparen kan jag bara säga Biofarmab är klart bäst, provade Emin (av snålhet) tappade snabbt effekten jag haft på ovanstående häst, trots att jag provade öka dosen till honom, så på min häst som är så tydlig hade Emins glucosamin absolut ingen effekt däremot klar effekt av Biofarmabs.
 
Sv: Bioglucasomin,vilket?!!!

mirjada skrev:
Den Hon sa att INGET glucomin preparat som ges oralt fungerar. Hon sa att det fanns inte möjlighet för matsmältningssystemet att ta upp detta och sedan föra det vidare till lederna.

Det är nog inte alldeles riktigt. Att Glykosamin tas upp vid i hästen vid dosering gm munnen är visat i flera studier. Däremot kommer det ut betydligt mindre av ämnet i lederna jämfört med i blodet när man givit en engångsdos. Har inte sett studier på långtidsbehandling på häst.

Det finns några studier på andra djurslag - kanin och hund - som tyder på att ämnet skulle kunna ackumuleras i led vid långtidsbehandling.
Det krävs mer underlag för att säga att det inte GA intaget gm munnen skulle kunna komma ut till broskvävnad. Om det nu inte finns ngn färsk undersökning som jag inte känner till. HH
 
Sv: Bioglucasomin,vilket?!!!

Jag har gett Emins Glucosamin till min gammelfjorda i 2 månader nu. Hon är MYCKET mindre stel nu än innan hon fick det. Om det bra är en tillfällighet vet jag inte, men det tvivlar jag på då hon varit stel i flera år & blivit sämre hela tiden.
Så jag tror helt klart att det fungerar. :)
 
Sv: Bioglucasomin,vilket?!!!

Jag ger ifrån Biofarmab! Tycker det fungerar alldeles utmärkt, men jag skulle inte ge ifrån Emin. Har hört att koncentrationen av glucosamin är lägre i den från Emin eller vad det nu var, så jag håller mig till Bioglucomin. :)
 
Sv: Bioglucasomin,vilket?!!!

Jag håller mig till Bioglucomin.
Den har gett bra resultat och jag har inte sett någon anledning att byta.
 
Sv: Bioglucasomin,vilket?!!!

Tack för svar!
Jag har också tänkt att Bioglucomin skulle vara bättre,då det innehåller ämnen(inulin,oligfructose)för att tas upp i tarmen,tänkte som tidigare har skrivit testa Emins mest pga kostnaden.
Jag har inte använt det regelbundet men har fått för mig att det fungerar!Nackdelen med det dyrare är att jag bara kan ge en gång per dag...(utom Tävlingsdagar)Ja om jag inte ger lite innan jag rider då...
 
Sv: Bioglucasomin,vilket?!!!

Biofarambs är bättre innehåll, vilket ger en mindre dosering till skillnad mot Emins. Även om E kan tyckas billigare för stunden, så blir den inte det i långa loppet.

Det finns två varianter som marknadsförs, Glucosaminsulfat och Glucosaminhydroklorid (HCL). Den första har man kunnat konstatera med en studie att hästen kan klara av att ta upp mellan 90-95% av glucosaminet via matsmältningen, den andra varinaten är man mer osäker på och här vet man inte så mycket.
 
Sv: Bioglucasomin,vilket?!!!

peter_lundin skrev:
Hmm, sa hon verkligen det så tvärsäkert?
PL

Japp, det sa hon. Det var tydligen fysiologiskt omöjligt för hästen att ta upp ämnet i tarmarna. Men hon sa också om gurkmeja att det var inget annat än ett färämne och det fanns inget för hästen verksamt i detta. Tror att hon nämnde någon studie eller examensarbete i samband med detta. Det gick så fort och jag hann inte riktigt vara med på hela för jag var lite sen.
Tycker ju att hon borde veta... men...blev själv lite förvånad.

Själv har jag gett det mot min hästs knäppiga leder med gott resultat, men fick även samma resultat av gurkmeja.
Hennes leder slutade att knäppa. Inget annat var förändrat i hästens liv. Jag gav glucomin i 2 omgångar och när jag slutade började lederna knäppa igen. När jag gav gurkmeja fick jag samma resultat men det tog längre tid efter det att jag slutat innan lederna började knäppa igen.
 
Sv: Bioglucasomin,vilket?!!!

Japp, det sa hon. Det var tydligen fysiologiskt omöjligt för hästen att ta upp ämnet i tarmarna.

Men nu har man gjort studier som visar på motsatsen, ett av försöken finns att läsa i en engelsk läkartidskrift The Lancet.
 
Sv: Bioglucasomin,vilket?!!!

Boj skrev:
Men nu har man gjort studier som visar på motsatsen, ett av försöken finns att läsa i en engelsk läkartidskrift The Lancet.

Ja, det var iaf vad hon sa...
 
Sv: Bioglucasomin,vilket?!!!

Boj skrev:
Biofarambs är bättre innehåll, vilket ger en mindre dosering till skillnad mot Emins. Även om E kan tyckas billigare för stunden, så blir den inte det i långa loppet.

Det finns två varianter som marknadsförs, Glucosaminsulfat och Glucosaminhydroklorid (HCL). Den första har man kunnat konstatera med en studie att hästen kan klara av att ta upp mellan 90-95% av glucosaminet via matsmältningen, den andra varinaten är man mer osäker på och här vet man inte så mycket.

Jag är nyfiken! Det här studierna som du referar till är de utförda av företaget som tillverkar produkterna eller av någon oberoende forskningsgrupp? Isåfall kan man också ifrågasätta om denna forskningsgrupp har blivit finansiellt sponsrade av tillverkningsföretaget/en.
 
Sv: Bioglucasomin,vilket?!!!

Husdjurare skrev:
Jag är nyfiken! Det här studierna som du referar till är de utförda av företaget som tillverkar produkterna eller av någon oberoende forskningsgrupp? Isåfall kan man också ifrågasätta om denna forskningsgrupp har blivit finansiellt sponsrade av tillverkningsföretaget/en.


Det är bra och viktigt att vara källkritisk. Det borde fler vara oftare.

Dock är det så att de internationella vetenskapliga tidskrifterna faktiskt dels har en viss hederskodex dels utsätter insända artiklar för en noggrann granskning. Alla författare måste också deklarera ev egenintressen och finansiering. Om flera forskargrupper i olika ansedda tidskrifter kommer till liknande resultat tror jag risken för bluff är minimerad.

Den Lancetartikel Boj refererade till handlar nog iofs inte om hästar utan är troligen den i vilken man i ett kontrollerat humanförsök över 3 år kunde se att broskskadorna röntgenologiskt bättrades bland de som fick glukosamnin oralt jämfört med sockerpiller.

Det finns dock åtm ett par skapligt bra studier som visar att glukosamin tas upp i blodet från tarmen på häst men att bara en liten del av det når leden vid en engångs dos och några långtidsstudier på häst har jag inte sett.
 
Sv: Bioglucasomin,vilket?!!!

HelenaHandberg skrev:
Det är bra och viktigt att vara källkritisk. Det borde fler vara oftare.

Dock är det så att de internationella vetenskapliga tidskrifterna faktiskt dels har en viss hederskodex dels utsätter insända artiklar för en noggrann granskning. Alla författare måste också deklarera ev egenintressen och finansiering. Om flera forskargrupper i olika ansedda tidskrifter kommer till liknande resultat tror jag risken för bluff är minimerad.

Den Lancetartikel Boj refererade till handlar nog iofs inte om hästar utan är troligen den i vilken man i ett kontrollerat humanförsök över 3 år kunde se att broskskadorna röntgenologiskt bättrades bland de som fick glukosamnin oralt jämfört med sockerpiller.

Det finns dock åtm ett par skapligt bra studier som visar att glukosamin tas upp i blodet från tarmen på häst men att bara en liten del av det når leden vid en engångs dos och några långtidsstudier på häst har jag inte sett.

Så för att få någon rät sida på det du säger, säger du att i slutändan finns det inga riktiga belägg för att det glukosaminet som tas upp via hästens blod och portioneras ut till lederna, inte är tillräckliga mängder för att det faktiskt ska göra någon nytta!?!

Man har lyckats konstatera att hästen tar upp medlet via tarmen, men vet fortfarande inte om det har någon långtidseffekt, eller om hur stora mängder som hästen måste ges för att en liten del av detta ska kunna nå lederna!!!???!!!

Med andra ord säljs produkterna med mördande reklam som inte stämmer överens med verkligenheten. Right!?!
 
Sv: Bioglucasomin,vilket?!!!

Husdjurare skrev:
Man har lyckats konstatera att hästen tar upp medlet via tarmen, men vet fortfarande inte om det har någon långtidseffekt, eller om hur stora mängder som hästen måste ges för att en liten del av detta ska kunna nå lederna!!!???!!!

Med andra ord säljs produkterna med mördande reklam som inte stämmer överens med verkligenheten. Right!?!

Ja så vitt jag vet finns det ingen publicerad behandlingsstudie på häst där man haft kontrollgrupp och med ngt objektivt mått kunnat mäta effekten.

Däremot var studien på människor som publicerades i Lancet 2001 faktiskt ganska revolutionerande på så viss att man kunde konstatera en statistiskt signifikant skillnad i ledspringans bredd (ett mått på artrosen allvarlighetsgrad) mellan glukosaminbehandlade och kontrollgrupp efter 3 års behandling till fördel för de behandlade.

Min personliga slutsats har blivit att det finns indicier för att glukosamin skulle kunna förbättra förloppet av artros på häst.

Att det tas upp i häst när det ges gm munnen tycker jag inte det finns ngn tvekan om. HH
 
Sv: Bioglucasomin,vilket?!!!

HelenaHandberg skrev:
Att det tas upp i häst när det ges gm munnen tycker jag inte det finns ngn tvekan om. HH

Om det då är som du säger...
Borde inte SLU veta hur det ligger till?

Jag vet ju vad jag fick för resultat när jag gav det eller när jag gav gurkmeja (tyckte att gurkmejan löste mitt problem bättre). Men detta var ju bara för att min häst har leder som knäpper och inte för att hon har något fel så att hon skulle behöva ett sånt medel.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
918
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 744
Senast: Roheryn
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
523
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 922
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp