Billy cook på fjording?

gadriel

Trådstartare
Snabb fråga... är det någon som vet om en Billy Cook Longhorn, full quarter, 20 cm mellan conchos, skulle kunna passa en fjording eller en grov arab (letar sadel till båda)? Hur är dom i bredd?

Har hittills provat en continental i full q, också ca 20 cm mellan conchos men den var för smal på båda, det blev ett tryck bakom bogbladen med den sadeln.

När jag läst här verkar det som att Billy Cooks sadlar ska funka på ganska många olika sorters hästar...

Funderar på om det är någon mening att testa, vad tror ni?

Bild på hästarna:

paddock8.jpg

Sv: Billy cook på fjording?

En i mitt förra stall har en Double C, roundskirt, bom strl 4 till sin breda fjording. Ligger fint på henne! :laugh:

Mvh Domino_s

Jag har en Billy Cook till min Morgan, ligger ra på henne men den passar inte alls till min fjording, är alldeles för lång, smal och rak i bommen. Till henne har jag (också) en double c xfullqb, ligger fint den

Spontant skulle jag gissa att bcn blir dels för lång och dels för smal, men testa kan man ju alltid ;)

Tack för era svar, dumt å chansa då.

Får hem två simco idag som jag ska prova, en med arab-bom (hoppas den passar min arabkorsning) och en bred som legat på kallblod. Vad jag förstått är det ganska många som har simco till bredare hästar. Får se hur dom passar.

Har du möjlighet att prova så är det ju alltid bra att göra det. Jag testade en simco till min fjord, men den var alldeles för smal. Hoppas dom passar :)

Har hittills provat en continental i full q, också ca 20 cm mellan conchos men den var för smal på båda, det blev ett tryck bakom bogbladen med den sadeln.

Bare fordi det tryker betyder ikke nødvendigvis at sadlen er for smal. Der kommer også trykninger når sadlen er for bred! Er sadlen for bred (det vil sige, for flad i vinklen, hvilken er måden de fleste laves "bred" på), vil den "klem" fordi det rammer kun på lidt af bommen.

Sadler fungere bedre for hesten når de er mere lige. De meget svaj bom forhindre ryggen fra at arbejde ordentligt og tit resultere i at sadlen fungere som en gyngestol. Hesten skal kunne løfte sin ryg når den kommer i bevægelse.

Liknande trådar

Western Har kört hårdträning med Chilisen sen i våras. Och ni har han satt riktigt mycket muskler. Tyvärr så mycket att jag ifrågasätter...
Svar
3
· Visningar
5 105
Senast: Digbil
·
Western Japp då var man där igen. Men har nu ett lite mer angenämt problem. Har redan en köpare till min Crates Arabian show sadel. Men men...
Svar
8
· Visningar
1 920
Senast: r_freddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama