Billy-bokhylla i hörn

Jozze

Trådstartare
Hörnhyllan Billy utgick ju tydligen ur sortimentet hos Ikea för ett gäng år sedan. Någon tipsade om att man kan ta en vanlig Billys och ställa i hörnet.

Någon här som gjort det? Hur fäste ni den i väggen? Fyllde ni ut tomrummet bakom på något sätt, eller satte något skydd så att inte drivor med damm samlas i hörnet?

Hörnhyllan Billy utgick ju tydligen ur sortimentet hos Ikea för ett gäng år sedan. Någon tipsade om att man kan ta en vanlig Billys och ställa i hörnet.

Någon här som gjort det? Hur fäste ni den i väggen? Fyllde ni ut tomrummet bakom på något sätt, eller satte något skydd så att inte drivor med damm samlas i hörnet?

På den tiden innan hörnhyllan uppfanns så hade jag en vanlig Billy i hörnet, den smalaste varianten. Det gick utmärkt. Jag fäste den inte på något särskilt vis, det har jag aldrig gjort med bokhyllor. Jag satte inget skydd för hörnet.

På den tiden innan hörnhyllan uppfanns så hade jag en vanlig Billy i hörnet, den smalaste varianten. Det gick utmärkt. Jag fäste den inte på något särskilt vis, det har jag aldrig gjort med bokhyllor. Jag satte inget skydd för hörnet.
Det är den smalaste (40 cm) varianten jag har tänkt mig, och sedan en bred på var sida. Hade du också hyllor bredvid eller enbart en i hörnet?

Eftersom vi har en treåring hemma tänker jag att det bästa är om vi fäster den i väggen. Inte för att hon klättrar i hyllorna, men vill hon ha något lite längre upp kan hon ibland ställa sig på nedersta hyllan och sträcka sig. Det har iofs gått bra hittills i den hylla som nu står i vardagsrummet och inte är väggfäst (och hon förstår mer och mer att det inte är bra att kliva i den).

Det är den smalaste (40 cm) varianten jag har tänkt mig, och sedan en bred på var sida. Hade du också hyllor bredvid eller enbart en i hörnet?

Eftersom vi har en treåring hemma tänker jag att det bästa är om vi fäster den i väggen. Inte för att hon klättrar i hyllorna, men vill hon ha något lite längre upp kan hon ibland ställa sig på nedersta hyllan och sträcka sig. Det har iofs gått bra hittills i den hylla som nu står i vardagsrummet och inte är väggfäst (och hon förstår mer och mer att det inte är bra att kliva i den).

Jag hade hyllor (breda) bredvid. Jag förstår att man så klart vill ha ett väggfäste när man har småbarn som kan klättra. Om tippskydden är för korta för att fästa in till hörnet, så kan du ju fästa tippskydden (ett på varje sida) nära utkanten av bokhyllan där bokhyllan är närmast väggen - om du förstår hur jag menar.

Haha och helt OT måste jag här få inflika hur min mormor löste problemet med klättrande barn när jag och min bror var små på 70-talet. Det var nog mest min bror som klättrade, och förmodligen mest jag som tog åt mig av hennes väldigt detaljerade historia. I alla fall. Hon berättade om en pojke (vad jag minns hade han till och med ett namn och bostadsort) som klättrade i en hylla. Hyllan trillade över honom, och han blev så platt att de fick komma med en brödspade och plocka upp honom och köra honom till sjukhuset. Snacka om avskräckande:eek: ! Jag trodde på detta väldigt länge.... :p Min bror, däremot, han klättrade säkert lika friskt ändå... ;)

Du kan fästa en nylonrem eller läderrem mellan hörnhyllan och väggen bakom som tippskydd, och om du dessutom sätter ihop den med hyllorna bredvid på varsin sida så borde det räcka.
Angående dammet bakom så hade jag samma tankar som du fastän jag har en Billy hörnhylla, för den går inte heller ända in i hörnet (den har en platt baksida på ca. 40 cm), jag har lagt en trekantsbit av plyfa uppå hyllan i bakkant som jag hoppas hindrar en del av dammet att komma ner bakom :angel:

Skicka ner dammsugarslangen utan munstycke då och då så åker nog dammet med.

Tack för tips hörni! Det där med att fästa den snedställda i övriga hyllor lät bra - så får vi nog göra. Och ett "lock" av något slag hjälper kanske litegrann mot dammet - annars får det väl ligga där och gotta sig tills nästa gång vi möblerar om/renoverar. :D

Haha! Jag får väl komma på någon sedelärande historia i stil med din mormors @bettysmatte ! :D Ungen har precis introducerat uttrycket "platt som en död katt" (var 17 hon nu fått det ifrån!?) - det kan ju bli användbart i sammanhanget ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka