billigt kallblod

S

Sammy

Hej... Jag vill har en häst till fritidsriding. Jag har en dåligt rygg och vill bara rida ut ibland i skogen eller på landet helt lungt. (skrid) Däreför trodde jag att det var en bra idee att köpa en jättelungt trygg gammal häst. (eller har en till fodervård) Jag gillar kallblodshästar och jag behöver en vallack, som kann går på bete med min två minishettishingstar. Men.... jag kann inte hitta så en häst. Jag kann ju inte betala mycket och hästen kann bra vara en pensionär men mann kann sälja varmblod häster (trav) billigt, men för det meste är de inte lungt och oft är det stoar. En gamma kallblod kann jag inte hitta. Jag placerade några gångar annoncer på bukefalos, annoncedirekt, hästnet och blocket men utan resultat. Det känns om man inte säljer häster som den (eller erbjuder till fodervård) . Har någon en annan idee vad jag kann göra att hitta så en häst. (eller skulle jag bara sluta dröma om ridning med min skadade rygg?) förlåta fel i min mail, jag är hollandska och har svårt att skriva svenska. :o

Sv: billigt kallblod

Tycker inte att du ska ge upp dina drömmar :love:
MEN kallblod är inte "billiga" kanske ska du tänka om i din önskan om ras? Kanske ska du istället leta bland de hästar som ges ut på foder istället för att stirra dig blind på rasen?

Jag håller med om att kallblod är bästa rasen dock :love:

Min syster bor i Hollad sen 1½ år tillbaka!

Titta på Bukefalos varje vecka så dyker det nog upp nåt. Då och då finns det billiga bra kallblod till salu. Det gäller bara att ha tålamod. Jag går ofta in och tittar bara för skoj skull, och ibland blir jag bra sugen på att ringa fast jag egentligen inte ska ha någon mer häst...!

Jag tror att du skulle kunna hitta en sådan häst om du inte ger upp! En lite äldre häst som gjort sitt på träning eller tävling men ändå har många år kvar borde passa bra. Fortsätt leta bara, det är ju en bra chans för någon att låta sin gamla kompis få en ny chans att bara ta det lugnt med några hästkompisar och gå några skritturer i skogen.

Du kan ju försöka gå på turridning eller liknande och känna efter i ryggen om den håller, så du inte står där med en häst sedan som kan bli svår att sälja vidare om det inte fungerar.

Var väldigt tydlig med att du söker efter en lugn och trygg häst så borde du lyckas. Se också till att den är frisk, trots att du inte ska tävla. Annars kan det bli väldigt dyrt i längden..

Hur högt pris är du villig att lägga?

Det är ju många människor som inte sätter ut sin häst för uinder 10,000, efter ett antal skräckhistorier.. :p
Om det är mycket stall runtomkring, kan du väl fråga runt, sätta upp lappar osv.

Sen tycker jag inte du ska leta dig blind på rasen. Det finns jättefina halvblodshästar som säljs billigt av olika anledningar (Fast de brukar väl oftast ligga liite högre i pris).

Lycka till! :bow:

Kolla på nätet, tidningar lite allt möjligt! ge inte upp, men i första hand är det kanske lättare att leta efter en häst som passar dig, oavsett rasen ? Det viktigaste är ju att ni trivs tillsammans och funkar ihop, inte hur pållen ser ut = ) Lycka till!

hej, Tack för svar. Jag har ridet innan och vet att ibland går det bra att rida och ibland inte. Det är ju också däreför att jag letar för en lungt gammal häst, som inte behöver rida regelbundig, men är andå lungt. Jag vill helst inte rida en häst som jag känner inte bra. Kanska har ni rätt och skulle jag inte sluta dröma. Och det behövs inte abslolut vara en kallblod, men jag tänkte om en kallblod för att de är ofta lungt och häster som säljes billiger kommer ofta från travbana och är inte så lungt. (och jag giller kallblod)Men jag vet att det finns undantagar. I Holland har jag ridet en gammal travhäst som var jättelungt och trevlig. Var bara ibland svårt att fanga i hagen, men det var inte viktig, däreför att han var jättesnäll och lungt att pyssla med och att rida. Och i Holland köpte jag en häst från 20 år och har haft då en väldigt bra kompis för 4 år, då han tyvarr döds. Men det var ingen kallblod heller. Så det är absoluut inte viktigst. Men ja ska fortsätta och söka

Om du bor i närheten av någon travbana kan du kanske kontakta den, sätta upp lappar i stallarna eller bara få namn till några som har större travstall och kanske har någon som ska pensioneras?

Ibland verkar travtränare heller skicka hästarna till slakt än sälja dem av ren lathet - det är ju så jobbigt att sätta ut en annons och ha folk som ska komma och titta och provrida etc. - i synnerhet om man inte får just mer än slaktpriset för hästen i alla fall.

Jag vet flera varmblodstravare som är lugna och bra att rida ut i skogen på. Vår gamla travare har vi ridit mycket i skogen. Han startades några gånger men såldes sedan som ridhäst och hamnade så småningom hemma hos oss. Han är inte skolad och kunde aldrig gå i form. Men han var ju mycket hanterad och mycket lugn och trygg att rida ut på. Här nere i skåne verkar det finnas många travare som nästan inte kostar någonting alls.

Hoppas verkligen du hittar nåt! Tror jag läst dina annonser... Ett tips kan vara att skriva lite mer, att du har ryggproblem och därför söker..blabla.., och att stavningen kommer sig utav att du kommer från holland. Tror säkert din häst finns därute nånstans, leta på så hittar du nåt!! Lycka till!!

Om det är kallblodstravare du menar så är det underbara hästar. Jag har själv två ston. Men lugna? Definitivt inte, kallblodstravaren är en häst med mycket energi och mycket temperament och är inte att rekommendera för den som bara vill lufsa i skogen.

Fjordhäst skulle nog passa dig bättre, eller eventuellt en korsning av kallblod och varmblod?

Lycka till med hästletandet och ha inte förr bråttom, förr eller senare hittar du rätt häst.

Immer

Liknande trådar

Hästmänniskan Tänkte se om någon klok människa kan se lösningen på mitt problem för i morgon fortsätter min mardröm jag haft i snart 6 års tid och jag...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
70 411
Senast: anglahund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar