billigast torv/helfoder/grovfoder

Abova

Trådstartare
Eftersom priserna på ovannämnda stadigt ökar samtidigt som det är svårt att höja stallhyrorna i samma takt har jag tillbringat denna soliga dag med att ha suttit och räknat på lite olika alternativ till det vi har i dag.

För att bringa lite ordning i mina tankar är jag nyfiken på vad ni andra storkonsumenter( men även ni andra som lyckats köpa bra men billigt ) betalar för dessa tre stora utgiftsposter.

Vad har ni för torvströ och vad betalar ni per bal och i vilka mängder?

Vad köper ni för grovfoder, pris?

Vilka bra leverantörer på helfoder( basfoder, motsvarande ex krafft grund Hipo bas etc) har ni och vad betalar ni per kg, på pall eller bulk? Hämtar eller utkört?

Vi finns ett par mil söder om sthlm

Sv: billigast torv/helfoder/grovfoder

Varför kan du inte höja stallhyran motsvarande?
Det måste ju hyresgästerna förstå att när priser utom din kontroll höjs så höjs ju självklart hyran.

Jag bor ju inte i Stockholms området men de tips jag har att ge är att köpa på storbal, de brukar vara billigare.

Jag ger 100 kr för storbalshö, balen väger 120-150 kilo.

Torven ger jag ca 1200 kr/pall

Halm (småbalar) ger jag 600-700 kr / balvagn lite beroende på vad det är för halm och hur mycket de fått in.

Något helfoder behöver inte mina hästar så det har jag ingen koll på.

Varför kan du inte höja stallhyran motsvarande?
Det måste ju hyresgästerna förstå att när priser utom din kontroll höjs så höjs ju självklart hyran.
För att möjligheten att ta ut en viss summa i stallhyra styrs av tillgång och efterfråga.
Om våra konkurrerande stall kan erbjuda samma vara/tjänst genom att de subvetionerar sina hyror eller har lägre kostnader påverkar det även våra möjligheter att ta ut en mycket högre hyra

Dvs om en kund kan få motsvarande vara/tjänst till ett billigare pris kommer de välja det alternativet.

Nu tycker nog de flesta av våra hyresgäster att vi har andra mervärden ,då vi, för att vara idenna branch har ovanligt långvariga och trogna hyresgäster samtidigt som vi inte har några problem att tillsätta lediga platser.
Dock känner jag inte att jag vill behöva utsätta våra hyresgäster för större hyreshöjningar än absolut nödvändigt, därför undersöker jag de möjligheter som står till hands att spara in en pengar på!

Hö på rundbal går bort för oss då min erfarenhet är att de ofta inte hålelr tillräckligt hög kvalitet. De är svåra att torka invändigt.

Ok tänker inte så långt när man har eget;) det är ju bara att betala vad det kostar och se glad ut.

Rundbalshö har jag enbart positiva erfarenheter av, men givetvis så måste det ju skördas ordentligt precis som allt annat.
Tråkigt att du har dåliga erfarenheter av det.

Liknande trådar

Anläggning Jag betalar 84.- ink moms hos lokala foderbutiken när jag köper balar styckvis. RS-torv. Jag måste dock säga att jag tycker att deras...
Svar
17
· Visningar
7 844
Senast: cikoria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama