Billiga goda vardagsrecept

Bubble

Trådstartare
Ja som rubriken lyder vad lagar ni för hyffsat billig, enkel och god vardagsmat? Gärna som passar både barn och vuxna och som man kan göra mycket av, gillar det mesta :)

Även tips på goda rätter med nötkött, har massa färs, grytbitar, bog, innanlår/ytterlår, rostas m.m. i frysen. Även "finare" bitar som entrecote, fransyska, högrev men dom vet jag typ vad jag ska göra med men har ni nått recept på det så släng in det med ;)

Börjar bli alldeles för enformigt med maten här hemma :p

Mitt senaste tillskott i vardagsmaten är djungelgryta. Jag är inte så förtjust i matlagning så det får gärna vara få ingredienser, lite arbete och gå snabbt att göra :o

Ja som rubriken lyder vad lagar ni för hyffsat billig, enkel och god vardagsmat? Gärna som passar både barn och vuxna och som man kan göra mycket av, gillar det mesta :)

Även tips på goda rätter med nötkött, har massa färs, grytbitar, bog, innanlår/ytterlår, rostas m.m. i frysen. Även "finare" bitar som entrecote, fransyska, högrev men dom vet jag typ vad jag ska göra med men har ni nått recept på det så släng in det med ;)

Börjar bli alldeles för enformigt med maten här hemma :p
Jag gjorde korvgryta häromdagen, skulle egentligen vara med salsiccia men fungerade med falukorv. Hacka/tärna och fräs lök, vitlök, korv, squash. Blanda ihop allt och tillsätt tomatpuré, sambal oelek och lite grädde. Jag tillsatte också ett hackat äpple och timjan.

Annars är inkokt lax ett förslag. Går ju att äta kall men jag tärnar laxen i småbitar, häller den varma lagen över och låter det stå tills potatisen är klar och äter den ljummen

Senast ändrad:
Mitt senaste tillskott i vardagsmaten är djungelgryta. Jag är inte så förtjust i matlagning så det får gärna vara få ingredienser, lite arbete och gå snabbt att göra :o
En kompis till mig brukade göra en snabb rätt med banan, curry, burkmusslor och grädde. Skiva bananerna, krydda dem med curry och stek dem lite snabbt i stekpannan. I med grädde, låt det puttra och häll sedan i burkmusslorna tills de är varma. Klart. Serveras med vad du har hemma.

Gör ärtsoppa varje vecka. Tror det är svårslaget i enkelhet och kostnad. :p Bara man kommer ihåg att blöta ärterna på morgonen eller kvällen innan, sen är det bara att låta det koka upp, passa så inte vattnet helt kokar bort, krydda och tillsätt eller häll av vatten till önskad konsistens. Steker pannkakor till och med två stekpannor går det superfort tycker jag men man kan ju skippa dem, eller steka en dag då man har tid och ställa i kylen så länge om tiden tryter. :)

Vegetarisk chili är ofta min snabbmat annars. Stek lök, hetta upp krossade tomater och ev tomatpure, i med tärnad paprika och om man vill, squash eller pumpa. När textur och kryddning känns rätt slänger jag i en burk färdiga bönor av valfri sort. Små svarta gillar jag. Till detta äts ris och gräddfil. Ratatouille faller ju under samma enkelhet tycker jag men mer grönskaer och mindre kryddor, kan ätas till kött eller som det är med gott bröd till (men då vill jag nog slänga i bönor så det blir lite mättande protein också).

jag brukar göra en enkel variant av sjömansgryta - med köttfärs istället för "kött" - brynt köttfärs och lök. salt,peppar, varva med skivad potatis helst mjölig, vatten och soja. koka tills potatisen är mjuk eller vill du ha lite mer mosigt så koka lite längre. variant är att ha brynt vitkål och majs istället för potatis och äta med ris :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka