billig travhingst

ElektraDelight

Trådstartare
En kompis til mig ska betäcka sitt sto och söker billig travhingst.
Behöver inga dumma kommentarer om att de kostar med häst osv.
Utan bara tips på billiga hingstar.

hästen ska självklart användas till trav men mest i utbildning och hobbysyfte.

Sv: billig travhingst

Vad är billigt för din väns plånbok? Det är ju lite olika från person till person det också ;-)... Rite On Line till exempel är väldigt prisvärd och billig i förhållandevis till vad han har lämnat, men han kostar dock 3000 i bokning och 15 i levande föl, vilket säkert låter dyrt om man till exempel är van med ridhästavelns priser...

Intoxicated tycker jag ligger bra i pris då han både har stam och prestationer, han kostar 10000 vid levande föl. Är helt ny i aveln. Sedan har du en del 8.000 kronors hingstar - Tap In - Marion Mad Money - Andover Andover, de har dock en bokningsavgift på ett par tusen även de.... Så finns det säkert en hel del hästar som främst betäcker hingstägarnas egna ston som du kan få en betäckning för 4-5.000, men dessa har väl då ett väldigt lågt skattat avelsvärde. Kanske inte spelar någon roll för din vän då?

Det går dock inte att råda när vi inte vet stammen på stoet, att ta en hingst bara för att den är billig skulle nog de flesta avråda från. Jag har varken stor plånbok eller någon superbra stopark men försöker ändå ta en hingst med egenskaper som passar stoet...

Intoxicated, Calvin Capar, Caramba Hall, Home Alone, Marion Mad Money, Paul November, Skogans Joker. Någon av dessa hade jag tagit allt beror ju på stammen på stoet. Snazzy Hot rod finns också om man vill ha något billigt!

Stoet är
e Juliano star
ue Ata star L

bra hjärta & lungor. Långdistansare men något långsam i start. Rätt mycket humör.

avelsvärde är inte utav större intresse.
De viktigaste är att hingsten är trevlig samt att priset ska vara lågt. Jag vet inte vad hon ser som lågt men jag kan tänka mig 8000krs hingstarna eller billigare är de som är intressant.

Det här kanske räknas som dum kommentar, men råd henne att köpa ett föl om det är det hon vill ha. Att betäcka med första billiga hingst av rätt ras är inte avel, det är uppförökning...

jag sa inte hon tar första billiga hingsten.
Men att hon ville ha tips på hingst som inte var så dyr. Nu vill hon ta på sitt egna sto som gjort sitt pga skada och hon till själv göra jobbet.
sen får du kalla de vad du vill. jag kallar dig respektlös iomed du lägger just en sån kommentar som verkligen inte hör till tråden. dåjag bad schysst om att utelämna bukedynga.

avelsvärde är inte utav större intresse.
De viktigaste är att hingsten är trevlig samt att priset ska vara lågt.
Jag vet inte vad hon ser som lågt men jag kan tänka mig 8000krs hingstarna eller billigare är de som är intressant.

Det kanske bara är slarvigt skrivet, men det här låter för mig som att man planerar att välja första billigaste hingst. Om man överhuvud taget inte verkar bry sig om avelsvärdet och om hingsten kompletterar stoet tycker jag inte att man ska betäcka alls. Jag skiter i om du tycker jag är respektlös, för jag tycker det är ett fruktansvärt oansvarigt tänkesätt av din kompis och hoppas för allt i världen att hen antingen låter bli att betäcka eller tänker ett steg längre.

Varför kommenterar du då? för att starta debatt? de är inte min häst så jag skiter fullständigt i vad du tycker.

Och nej. Hon planerar inte att välja första bästa billiga hingst. Men hon vill inte lägga 30 tusen på att ta fram ett föl som hon ska behålla för sin egen skull och som kanske aldrig ens kommer till start?

Och vill hon ta föl på sitt sto så är dev äl upp till henne att bestämma och inte din?

Vad jag menar med att "De viktigaste är att hingsten är trevlig samt att priset ska vara låg" är att de inte behöver vara en elithingst som sprungit in en jävla massa. Självklart ska hästen vara frisk & kommer jämföras med hennes egenskaper. Men de betyder inte att man inte kan ta emot tips om hingstar som itne är så fasligt dyra? Eller? alla som avlar på billigare hingstar kanske är dumma i huvudet.

Jag kommenterar för att jag hoppas att du kan övertyga din vän om att man ska ha en tanke bakom varje betäckning, inte bara "jag vill ha ett föl efter mitt sto".

I mina öron klingar det väldigt illa att efterlysa billiga hingstar utan att samtidigt berätta vad det är för sto (stam, egenskaper...). Det är inget fel att inte vilja betala en förmögenhet för en hingst, men det är fel att välja en hingst enbart för att den är billig, vilket det låter som när du skriver på det sättet.

Skulle jag ha en häst att lära mig på så hade jag tagit Caramba Hall. 4000kr i bokningsavgift och 0kr vid lev. föl. Om han hade passat stammässigt me stoet.

Jag kommenterar för att jag hoppas att du kan övertyga din vän om att man ska ha en tanke bakom varje betäckning, inte bara "jag vill ha ett föl efter mitt sto".

I mina öron klingar det väldigt illa att efterlysa billiga hingstar utan att samtidigt berätta vad det är för sto (stam, egenskaper...). Det är inget fel att inte vilja betala en förmögenhet för en hingst, men det är fel att välja en hingst enbart för att den är billig, vilket det låter som när du skriver på det sättet.

Men om nån frågar efter hingst i 35.000 kr klassen så slipper man såna kommentarer, tycker jag!
Du verkar tro att de som använder hingstar i lägre prisklass inte alls kollar upp mer än priset, och då har du fel.
Snarare tycker jag att de som inte har så mycket pengar att lägga på fölavgifter är ÄNNU nogare med att kolla blodslinjer, och inte bara välja den som stammässigt råkar vara poppis för dagen.

Och det lustiga är att har nån bestämt sig för att lägga tex 40.000 kr på föl, kollar de inte ens om nån billigare hingst skulle passa stoet bättre, utan tycker allt som kostar 40.000 är bra.

Precis. :)

Och jag frågade efter tips på billig hingst.
Men de finns inte bara en enda hingst som är lite billigare. Vad jag vet så finns de ganska gott om dom.

När man väl fått lite namn så kan man sätta sig & kolla på vilken hingst som passar bäst.

Svårare än så är de inte.

Sen att jag inte skriver ut en hel roman om stoet är för att jag inte vet såpass mycket om henne. Mer än stammen. Och den har ni fått reda på.

Men kära nån, jag tycker som sagt inte att det är nåt fel i att välja en billig hingst. Det är lika fel att välja en dyr hingst bara för att han är dyr. Anledningen till att jag reagerade var för att det efterfrågades en billig hingst utan mer information och senare skrev TS att "avelsvärde är inte utav större intresse" vilket jag tolkade ihop som "avelsvärde spelar ingen roll bara den är billig". Jag vill bara säga stopp och tänk efter, så att det inte blir ännu en "jag vill ha ett gulligt föl från mitt snälla sto" som tyvärr dyker upp då och då här på buke. I det fallet slår jag hellre på varningsklockan i onödan än att inte göra det alls.

Men om TS kompis nu har tänkt att betäcka med en (billig) hingst som passar stoet så är det väl bra och inget mer att tjafsa om.

Nej avelsvärdet på fölet spelar ingen roll för henne eftersom hon inte tänkt avla vidare sen.

Du kanske ska fråga istället för att bara ta för givet & spotta ur dig dumma kommentarer.

En kompis til mig ska betäcka sitt sto och söker billig travhingst.
Behöver inga dumma kommentarer om att de kostar med häst osv.
Utan bara tips på billiga hingstar.

hästen ska självklart användas till trav men mest i utbildning och hobbysyfte.
Jag tycker att Andover Andover är superintressant. Mina/mitt sto kommer nog att gå till honom. Bra stam, billig, börjat jättebra i aveln + att jag har hört att hans avkommor är dundertrevliga, lätthanterliga och vettiga.
Kanske blir bra till ett humörsto...
gulan

Om det är den märren jag kollade så är det ju inget direkt dåligt sto..Andover Andover som sagt har jag bara hört lovord från.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har fram till nu haft ett gratis bokföringsprogram i mobilen, som fungerat bra till mitt lilla fritidsföretag. Men nu tar de bort...
Svar
7
· Visningar
480
Senast: ameo
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
628
Senast: Hermelin
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 961
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 168
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar