Billig, rolig mat?

GardenAngel

Trådstartare
Hittade ingen tråd om detta, även fast jag hade för mig att det skulle finnas.. Så om någon har en på lager får ni gärna länka dit mig.

Annars så vill jag har tips på billig, rolig mat! För mig är billig mat linssoppa, indisk dahl och havregrynsgröt, medan rolig mat är matiga sallader, fint kött och mejeriprodukter!
Jag älskar att laga mat och billigt och roligt går inte riktigt ihop :( Jag lägger just nu ungefär 2500 på mat varje månad men skulle gärna halvera den kostnaden.

Så släng in tips på god, billig och rolig mat! :D (ej linssoppa och havregrynsgröt, det står mig i halsen)
Finns det billig och god frukost? Eller är det gröt som gäller..? :(
 
Gör egen müsli! Billigt och blir mycket godare (och nyttigare) än den man köper :) Finns massor av recept om du googlar.

Vad gäller middagsmat så blir det mesta billigare om man försöker utesluta kött, men det går ju såklart att hitta billigare kötträtter också :)
Är du trött på alla soppor eller är det bara linssoppa? Det är ju annars ett billigt alternativ och går att variera jättemycket, t.ex rotfruktssoppa, spenatsoppa, broccolisoppa. Man kan göra det festligare genom att äta vitlöksbröd eller bruschetta till, supergott!

Annars är ICAs "Billiga veckan" ett hett tips :) Det är inte i prisklass med havregrynsgröt men garanterat roliga, billigare recept!
http://www.ica.se/recept/billiga-veckan/
 
Jag gör ett glutenfritt proteinbröd ett par gånger i veckan till frukosten . Billigt billigt och är superenkelt :)
Kan skriva receptet senare via datorn om det är något som kan intressera?

Annat tips på snabb billig mat är att koka risnudlar, skär upp små broccolibitar som man kokar upp med lite vatten, sojabönor, creme fraiche och herbamarekrydda , lägg i osttärningar mot slutet och rör ihop med nudlarna.
 
Jag vill med gärna ha receptet :D

Första gången när man köper alla ingredienser blir det ju att kosta en del, ca 100 kr. Men sen räcker ingredienserna till många frukostar :)
Och om man inte behöver glutenfritt mjöl blir det ännu billigare.

3 dl mjölmix, jag använder leilas blå.
1 dl sojamjöl
½ dl fibrex
1,5 tsk bakpulver
2 msk fiberhusk
½ msk brödkrydda
2 nypor havssalt

4-4½ dl vatten

Blanda ihop alla torra ingredienser, sen i med vatten och blanda snabbt ihop med elvisp. Eftersom detta recept är glutenfritt ska degen vara lös och kletig. Fortsätt arbeta snabbt och effektivt (degen hårdnar snabbt, och det blir inte bra om man löser detta genom att hälla i mer vatten) - klicka/höll ut smeten i 8-9 klickar på bakplåt.

In i ugnen, 200 grader i 25-30 minuter.

Jag älskar dessa, dottern också och flera andra. Men kan varna för att det kanske är lite annorlunda mot "vanligt" bröd, de blir gärna lite kletiga i mitten om de inte är i ugnen tillräckligt.
I och med sojamjölet och alla fibrer så tycker jag detta bröd mättar jättebra :)
 
Annars tycker jag billig och god mat är kokt potatis till en köttgryta. Man får passa på att köpa lite svenskt kött när det är billigt och sen drygar man ut grytan med massor av morötter, lök, palsternacka som är tokbilligt just nu etc.

Blir hur mycket god , billig mat som helst, och grytan blir till massor av goda matlådor :)


Jag vill alltid ha någon typ av sallad till maten. Men det är ju lite dyrt nu snart när svenska tomater och gurkor blir snordyra..
Så jag tänker att nu kommer jag börja köpa vitkål och göra vitkålssallad och pizzasallad att använda som sallad istället.

Vitkålssallad (så himla gott!!):
Finhacka vitkålen, blanda ut med klick av majonäs och cremefraische. Krydda med salt, italiensk salladskrydda och svartpeppar.
Billigt billigt :p
 
Och en fredagsmyskväll kan bestå av klyftpotatis blandat med morötter och palsternacka gjorda i ugn.
Upptinad köttbit vi köpt billigt när det var bra pris. (Ja eller det är sambon som äter kött, jag äter veg eller kravkött, men han äter bara svenskt)
Vitkålssallad.

Avsluta med hemmapoppade popcorn . Vi räknade ut i helgen att en stor skål med popcorn kostar ungefär två-tre kronor i jämförelse mot chips och dipp som kostar 30-40 kr.

Det blir inte fasligt dyrt för trevlig och god kväll :)
 
- Köp kött och liknande varor när de reas ut pga kort datum.
- Våga krydda maten och experimentera med kryddor. Jag gör helst inte köttfärssås utan worcestershiresås och gör jag en chili har jag alltid i kanel.
- Vitkål och morötter är en bra utfyllnad och kan faktiskt pigga upp de flesta rätter.
 
I helgen gjorde sambon fyllda paprikor (ost,feta) med potatis/palsternacka/morötter till. Gottgott :)

Köper såklart ost när det är extrapris (40-50 kr kilot) och även fetaosten bunkras vid bra priser. Paprika är billigt just nu.
 
Det går ju att komma undan snuskigt billigt med svenskt kött om man håller koll på butikernas annonsblad.

För någon vecka sedan hade ena butiken här erbjudande om dillköttskött (vad det nu heter) för toklåga 19 kr kilot.
Ibland skinka för 30 kr kilot etc.

Då är det bara att bunkra och använda frysen till max :)

Även vissa ostar går att frysa.
 
Haha @Masqueradee jag är livsfarlig när det kommer till kryddor! Man kan inte blanda in för många eller ha för mycket! :angel: Worcestersås, vitlök, grill-bbq (svingod blandning att marinera kyckling i!) och chilipulver går varmt i lägenheten just nu! Är inne på att försöka lära mig jobba med både ingefära och gurkmeja, de är svår kryddor för mig.

Tyvärr är CG i stan jätteduktiga på att handla in rätt mängd kött, så det är väldigt sällan extrapris.. Yay for them liksom, men inte för mig. Köper även endast svenskt kött. Så ska försöka dra ner på köttkonsumtionen istället. :) Bra för både plånboken och samvetet :up:

Rotfrukter ska helt klart användas mer! :)

@DarkInNight Pratade faktiskt med sambon/bästa kompisen/mitt ex om fylld paprikor härom dagen! Men paprika är vanligtvis så äckligt dyrt! Men det kanske är säsong nu! :)
 
Jag ska börja hålla koll på annonsbladen! Blev förmånskund på CG igår också så hoppas få rabatter därigenom också! :bump:
 
Haha @Masqueradee jag är livsfarlig när det kommer till kryddor! Man kan inte blanda in för många eller ha för mycket! :angel: Worcestersås, vitlök, grill-bbq (svingod blandning att marinera kyckling i!) och chilipulver går varmt i lägenheten just nu! Är inne på att försöka lära mig jobba med både ingefära och gurkmeja, de är svår kryddor för mig.

Tyvärr är CG i stan jätteduktiga på att handla in rätt mängd kött, så det är väldigt sällan extrapris.. Yay for them liksom, men inte för mig. Köper även endast svenskt kött. Så ska försöka dra ner på köttkonsumtionen istället. :) Bra för både plånboken och samvetet :up:

Rotfrukter ska helt klart användas mer! :)

@DarkInNight Pratade faktiskt med sambon/bästa kompisen/mitt ex om fylld paprikor härom dagen! Men paprika är vanligtvis så äckligt dyrt! Men det kanske är säsong nu! :)

Ja förra veckan hade ena butiken paprika för 13 kr kilot, då unnade jag oss sådana :)
 

Liknande trådar

Mat Om drygt en vecka åker jag på min mycket efterlängtade semester till Paris. Jag söker tips på restauranger/krogar som serverar god och...
Svar
11
· Visningar
1 332
Senast: annersia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 510
Senast: cassiopeja
·
Mat Inspirerad från en annan tråd 😊 Vad lagar ni för billig, god, mat ? Gärna med kostnad per portion, bilder och recept :d
Svar
17
· Visningar
1 698
Senast: Fetaost
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 185

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp