Billig kamera?

linnsan

Trådstartare
Allsmäktiga buke :bow::D Har ingen kamera och måste erkänna att det är extremt tråkigt att ta tråkiga och dåliga mobilbilder...

Har någon härinne tips på helt okej kameror som är billiga?

Gärna någon som kan ta djurbilder/rörelser hyffsat då det är det de ska användas till. Tanken är ju att hinna skaffa en innan hunden ska ställas ut 5e april.

Begagnat kollar jag gärna på!

Men som sagt, så billigt som möjligt men hyffsad kvalité!

Här hakar jag på! Jag vill också ha en billig, hyfsad kamera. Inte att förvirra med en bara hyfsat billig kamera. ;)

Jag hade kollat efter begagnade systemkameror på blocket! Tycker inget slår dem. Älskar min egen och den har hängt med i många år :) Fotat nästintill bara djur med den och bilderna blir kanonbra. Med standardobjektivet.

Jag har en Canon EOS 100D. Fördelen med den är att den är liten, lätt och smidig. Jag brukar kunna ha den i min vanliga "vardagsväska". Jag plåtar mest till bloggen och tar med den i vardagen men har plåtat hästbilder i rörelse etc också och tycker att den är riktigt bra faktiskt! Finns såklart bättre kameror men denna är väldigt smidig och prisvärd tycker jag!
Ska tillägga att jag inte är ngn fotoexpert alls, är man det har man kanske högre krav och andra preferenser!

http://www.kamerabild.se/tester/kameror/test-canon-eos-100d-liten-mindre-minst

http://www.kamerabild.se/nyheter/prylar/canon-100d-enkel-och-l-tt-instegsmodell

Allsmäktiga buke :bow::D Har ingen kamera och måste erkänna att det är extremt tråkigt att ta tråkiga och dåliga mobilbilder...

Har någon härinne tips på helt okej kameror som är billiga?

Gärna någon som kan ta djurbilder/rörelser hyffsat då det är det de ska användas till. Tanken är ju att hinna skaffa en innan hunden ska ställas ut 5e april.

Begagnat kollar jag gärna på!

Men som sagt, så billigt som möjligt men hyffsad kvalité!

Nikon D40x är en äldre systemkamera, jag hade den som första systemkamera och den gjorde sitt jobb väl. Du kan komma över en begagnad för en tusenlapp, med objektiv och minneskort inkluderade :)

Värt att komma ihåg är att kameran knappt spelar någon som helst roll, det är objektivet som är det viktiga. Ett billigt och riktigt bra allroundobjektiv som bör finnas i varje fotografs kameraväska är ett fast 50mm. Finns sådana som heter 50/1,8 och en något dyrare (och självklart lite bättre) variant som heter 50/1,4. Sådana objektiv finns till alla kameramodeller eftersom det är så otroligt populärt.

Så ja, köp en kamera som är i lämplig prisklass, en som är bekväm att hålla i och som har ett menysystem som känns logiskt. Köp sedan ett 50/1,8 eller ett 50/1,4. Lär er därefter hur kameran fungerar, hur ni anpassar allt för att få till det så bra som möjligt. Köp därefter fler objektiv :D

Köper ni istället en dyr kamera men med ett vanligt kitobjektiv till, då blir bilderna betydligt sämre än om ni köper billig kamera med fast 50-objektiv.

Jag har en Canon EOS 100D. Fördelen med den är att den är liten, lätt och smidig. Jag brukar kunna ha den i min vanliga "vardagsväska". Jag plåtar mest till bloggen och tar med den i vardagen men har plåtat hästbilder i rörelse etc också och tycker att den är riktigt bra faktiskt! Finns såklart bättre kameror men denna är väldigt smidig och prisvärd tycker jag!
Ska tillägga att jag inte är ngn fotoexpert alls, är man det har man kanske högre krav och andra preferenser!

http://www.kamerabild.se/tester/kameror/test-canon-eos-100d-liten-mindre-minst

http://www.kamerabild.se/nyheter/prylar/canon-100d-enkel-och-l-tt-instegsmodell

Jag hittar att de kostar runt 3500 kr? Det är långt över vad jag tänkte mig :o

Tack @tornblomma :D

@linnsan, som Tornblomma undrade, vad har du för budget? För egen del hade jag varit glad om en kamera var så billig som 3500kr, den kamera jag tänkt uppgradera till kostar, om jag hittar den till bra pris begagnat ca 8000kr. Kameror kan verkligen kosta hur mycket som helst, och relativt lite, men som ofta när det gäller teknikprylar får du lite vad du betalar för också. Något jag också starkt kan rekommendera är att köpa en Nikon eller en Canon. De är lättast att hitta i bra skick begagnat, lättast att hitta bra objektiv till osv. Även om vissa andra märken kan ha lika bra kameror så kostar de andra oftast mer än motsvarande kamera hos Nikon/Canon.

Om man inte har något fotointresse alls förutom att bilderna inte ska bli suddiga känns det kanske onödigt att lägga pengar på en systemkamera som ofta är klumpig och kräver bra objektiv och lite kunskap/intresse med tanke på alla olika inställningar etc.
Visst finns det väl hyfsade kompaktkameror idag? Innan jag köpte min systemkamera hade jag en vanlig kompaktkamera (typ 5 år sen) och den kunde hyfsat fota hästar och annat i rörelse. Det kan väl knappast blivit sämre sen dess :)

Om man inte har något fotointresse alls förutom att bilderna inte ska bli suddiga känns det kanske onödigt att lägga pengar på en systemkamera som ofta är klumpig och kräver bra objektiv och lite kunskap/intresse med tanke på alla olika inställningar etc.
Visst finns det väl hyfsade kompaktkameror idag? Innan jag köpte min systemkamera hade jag en vanlig kompaktkamera (typ 5 år sen) och den kunde hyfsat fota hästar och annat i rörelse. Det kan väl knappast blivit sämre sen dess :)

Intresse finns väl egentligen men inga pengar. Så ska kolla lite på det också, tack :)

Intresse finns väl egentligen men inga pengar. Så ska kolla lite på det också, tack :)
Var inte så jag menade men har själv upptäckt att det är en djungel (och dyrt!) med alla olika objektiv som finns till systemkameror och det tar lite tid att lära sig om slutartider, bländare, ISO osv. Känns som att det lätt blir att man använder autoläget och då är det lite onödigt att lägga ut mycket pengar på en systemkamera, speciellt eftersom det var en begränsad budget :)

Var inte så jag menade men har själv upptäckt att det är en djungel (och dyrt!) med alla olika objektiv som finns till systemkameror och det tar lite tid att lära sig om slutartider, bländare, ISO osv. Känns som att det lätt blir att man använder autoläget och då är det lite onödigt att lägga ut mycket pengar på en systemkamera, speciellt eftersom det var en begränsad budget :)

Det har du absolut rätt i!

Det tråkiga med kompaktkameror är att de idag många gånger är onödiga, mobilens kamera är nämligen precis lika bra (om man inte köper en riktigt dyr kompaktkamera eller har en väldigt basic mobil).

Gå in på blocket och kolla.
Hittar du någon intressant för ett bra pris kan du alltid fråga här eller läsa om kameran på fotosidan.se :)

Jag köpte en ganska dyr kompaktkamera 2008 (den var dyr då, nu hade man väl garvat åt det priset) som definitivt översteg kvalitén på mobilkamerorna jag haft både före och efter det tillfället (min nuvarande mobil är helt okej utomhus och så länge motivet är hyfsat stilla, men inomhus är den kräksdålig om det inte är mitt på dagen eller upptänt som en hockeyrink, och då är det inte en telefon från stenåldern).

Sen gick den sönder efter många år och flitigt användande, och jag letade efter ett extremt billigt alternativ, eftersom min mobilkamera då inte är/har varit någon hit vid alla tillfällen. Jag köpte en ny kompaktkamera från Sony (vet inte riktigt mer info om den just nu), och den har varit riktigt bra när man ska fota ridning eller ungar som flyr bort från kameran och liknande inte fullt så "lättfotade" grejer. Dessutom var det mer än halva priset mot den gamla, eftersom de allra flesta antingen kör systemkamera eller bättre mobiler idag (enligt försäljaren). Nu har jag en systemkamera också, men kompaktkameran är ett jättebra komplement om jag inte vill släpa med mig systemkameran hela tiden (som dels är värd mycket mer och som jag därför inte vill lägga ifrån mig, och som dels är så klumpig att det inte direkt går smidigt och enkelt att ta med sig den vid alla tillfällen). Jag köpte den 2012 för runt 1500 kronor, och den lär ju ha sjunkit i pris sen dess.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 184
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
12 414
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 977
Senast: Guldaskig
·
Fritid Kanske fel att prata tåg just nu, men jag behöver bukes samlade kunskap. ;) Jag hade tänkt åka till NY i september, men nu när jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 256
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar