Bilen eller däcken?

tanten

Trådstartare
Två saker är nya för den här vintern.
Jag har en annan bil och jag har för första gången i livet dubbfritt.

Jag gillar inte läget. Bilen känns som om den är en smörklick i het panna. Det halkar lite hur som helst i låg fart. Ungefär som att själv gå på isgata. Det är halkigt åt alla håll.
Jag är van vid att det är halt om man bromsar och gasar, inte att bilen känns ostadig i sidled.

Bilen är en peugeot 308 och som sagt, däcken är dubbfria.
Min förra bil låg som slickad på vägen och släppte taget om jag provocerade och då spann julen eller gled rakt fram.

Kära buke - har jag skaffat en bil med taskig väghållning eller har jag usla däck?
 
Har den inte antisladd?
Jo?

Men det betyder ju bara att den varnar och reagerar. Inte att inte fenomenet inte uppstår.

På förra bilen kopplade jag emellanåt ur antisladden för att det var bättre att köra i låg fart utan den. Fick bättre känsla för bilen utan.

För att förtydliga - jag är inte rädd för att sladda eller tappa fästet. jag gillar att köra bil och använder ibland handbromsen för att komma runt på trång yta. Jag gillar att behärska min bil.

Den här bilen känns som om det är glappt mellan mig och den, liksom. Om jag kör rakt fram i moderat fart ska inte en normal bil släppa taget, framförallt inte i sidled.
 
Hur gamla är däcken och har de rullar även sommartid? Har bra erfarenheter av dubbfria, men då ska de vara färska och inte körts sommartid.
 
Ingen aning om hur gamla de är - har inte kolla några siffror. Har bara ägt bilen sedan i somras och däcken följde med.
Jag la på dem för någon månad sedan.

Får väl googla fram hur man ser åldern på däcken.
Vet bara att jag blev lite förundrad när de kom på för de lät så mycket. Trodde att dubbfria skulle vara tystare. Kan det vara tecken på att de är gamla?
 
Ingen aning om hur gamla de är - har inte kolla några siffror. Har bara ägt bilen sedan i somras och däcken följde med.
Jag la på dem för någon månad sedan.

Får väl googla fram hur man ser åldern på däcken.
Vet bara att jag blev lite förundrad när de kom på för de lät så mycket. Trodde att dubbfria skulle vara tystare. Kan det vara tecken på att de är gamla?
Vad är det för däck?
 
När det gäller vinterdäck är första kriteriet att de är gjorda för skandinaviska förhållanden, oavsett dubbar eller inte. Sedan är det givetvis åldern, gamla däck är inte bra (speciellt inte dubbdäck, åkte åt helvete med gamla Saaben pga gamla dubbdäck).

I Sverige är det fortfarande generellt bäst att ha dubbdäck av bra kvalité på vintern. De har blivit mer avancerade och sliter tex inte lika mycket på asfalten som tidigare. Friktionsdäck som är slitna ger på sommaren en rejält förlängd bromssträcka på blött väglag, dvs inget jag vill prova på.

Rekommenderar att du köper nya däck och helst dubbdäck. Kan rekommendera Hakka 7or ;) de har hållit nuvarande Saaben på vägen.
 
@athena_arabians jag skulle ALDRIG frivilligt köpt dubbfritt. Jag åker ju mycket vid sidan av de stora vägarna.

Nu har jag de här däcken och tänker försöka överleva vintern... :meh:

En däckfirma häromkring har rejäl rea på sommaren och jag misstänker att jag kommer att köpa dubbat då.
Är bara rädd att jag kommer att upptäcka att det är bilen som är kass. Hade en Sierra en gång i tiden som var skitläskig. Den hade finfint grepp tills den plötsligt släppte på alla fyra och då gleeeed man.... Sonatan har skämt bort mig. Älskade sonatan...<3
 
@athena_arabians jag skulle ALDRIG frivilligt köpt dubbfritt. Jag åker ju mycket vid sidan av de stora vägarna.

Nu har jag de här däcken och tänker försöka överleva vintern... :meh:

En däckfirma häromkring har rejäl rea på sommaren och jag misstänker att jag kommer att köpa dubbat då.
Är bara rädd att jag kommer att upptäcka att det är bilen som är kass. Hade en Sierra en gång i tiden som var skitläskig. Den hade finfint grepp tills den plötsligt släppte på alla fyra och då gleeeed man.... Sonatan har skämt bort mig. Älskade sonatan...<3

Kör försiktigt är det enda jag kan säga. Mina däck skulle enligt killen som skiftade dem vara ok... men tydligen inte för riktigt vinterväglag. Jag var över i dödens zon (dvs fel körbana) lyckades styra upp (tack halkbanan!) men tog i lite för mycket så jag åkte av på sas rätt sida med baken i diket och fronten mot vägen. På andra sidan var det en rejäl brant ner i diket, dvs hade jag åkta av där hade jag nog voltat och kanske inte överlevt. Nu satt jag ju i en stridsvagn (Saab från -85) så bärgaren drog upp mig, knackade ur snön ur däcken och jag fortsatte köra.

Det vill jag aldrig göra om.

Nya vinterdäck till Saaben (nuvarande) gick på strax över 1000-lappen styck (på nätet). Det är Hakka 7or som fixar det mesta. Det är en så himla billig livförsäkring att det finns inte. Plus att jag vill ha färska däck, inte några som visserligen är nya men legat på lagret för länge (kolla märkningen, man kan se tillverkningsåret på däcket).
 
Vad hade du för tidigare bil? Tex Saab 95 har bra vägegenskaper vid vinterväglag, Opel Astra och Vectra, audi osv. Vad var du van vid tidigare?
 
Det finns en däck"firma" på nätet som heter däckonline dom har däck som är både bra o billiga, (kör säsong 2 på mina dubbdäck tillika sommardäcken) märke ? Ja något koreansk eller så :)
Det är inte säkert du överlever vintern med friktonsdäcken.
 
Två saker är nya för den här vintern.
Jag har en annan bil och jag har för första gången i livet dubbfritt.

Jag gillar inte läget. Bilen känns som om den är en smörklick i het panna. Det halkar lite hur som helst i låg fart. Ungefär som att själv gå på isgata. Det är halkigt åt alla håll.
Jag är van vid att det är halt om man bromsar och gasar, inte att bilen känns ostadig i sidled.

Bilen är en peugeot 308 och som sagt, däcken är dubbfria.
Min förra bil låg som slickad på vägen och släppte taget om jag provocerade och då spann julen eller gled rakt fram.

Kära buke - har jag skaffat en bil med taskig väghållning eller har jag usla däck?
Jag gillar inte dubbfria men fick med det till en Seat Toledo jag hade en gång, den var skitläskig vid minsta halka, gled på snedden hela tiden. Det visade sig vara framvagnsinställningen (heter det så?), fick det fixat sen gick den jättebra!
 
Kolla upp om du kanske kan banka i dubb trots att dom är dubbfria, den lösningen kör jag med just nu på min 855-a för annars är den som Bambi på hal is. Jag har trots det halkat lite kors och tvärs ikväll för här är det underkylt regn på återfrusen vägbana. Skodan däremot gick som tåget på gamla dubbryckta vinterdäck så det ÄR skillnad på bil och bil, den här är ju ganska framtung med lastbilsmotorn som sitter i så 2,7 kP i framdäcken är ett minimum.
 
@athena_arabians jag skulle ALDRIG frivilligt köpt dubbfritt. Jag åker ju mycket vid sidan av de stora vägarna.

Nu har jag de här däcken och tänker försöka överleva vintern... :meh:

En däckfirma häromkring har rejäl rea på sommaren och jag misstänker att jag kommer att köpa dubbat då.
Är bara rädd att jag kommer att upptäcka att det är bilen som är kass. Hade en Sierra en gång i tiden som var skitläskig. Den hade finfint grepp tills den plötsligt släppte på alla fyra och då gleeeed man.... Sonatan har skämt bort mig. Älskade sonatan...<3

Fast om däcken är så dåliga är det väl bättre att köpa nya istället för att utsätta både dig själv och andra för fara?
 
Jag köpte dubbfritt för första gången förra vintern. Detta då jag flyttat söderut och här är faktiskt oftare slask än vinter. Men läste jättemånga recensioner innan och köpte de som var bäst i test hos flest. hakkapelitta någonting 2..? Aldrig varit rädd eller missnöjd pga däcken. Har en nyare golf till, så samma storlek som din bil gissar jag.

Men glider du i sidled i konstant hastighet så tror jag att det är bilen/hjulinställningarna som är fel?
 
När min bils ena hjullager började bryta ihop upplevde jag det som att det ständigt var snorhalt. Men det var ena däcket som inte längre rullade som det skulle (och strax därpå låste sig helt, livsfarligt).

Så det kan ju vara en bra idé att få bilen genomkollad.
 
Kan det vara så att den ena bilen är framhjulsdriven och den andra bakhjulsdriven? Det skiljer en del i körsätt på de olika alternativen just när det är halt.
 
Två saker är nya för den här vintern.
Jag har en annan bil och jag har för första gången i livet dubbfritt.

Jag gillar inte läget. Bilen känns som om den är en smörklick i het panna. Det halkar lite hur som helst i låg fart. Ungefär som att själv gå på isgata. Det är halkigt åt alla håll.
Jag är van vid att det är halt om man bromsar och gasar, inte att bilen känns ostadig i sidled.

Bilen är en peugeot 308 och som sagt, däcken är dubbfria.
Min förra bil låg som slickad på vägen och släppte taget om jag provocerade och då spann julen eller gled rakt fram.

Kära buke - har jag skaffat en bil med taskig väghållning eller har jag usla däck?
Har en peugeot 308 kombi å innan den en 307 kombi, bägge två m dubbdäck. 308 an har fått ärva dubbdäcken iår (bytte bil i somras) och har inga problem alls m väghållningen. Skulle tippa på att det är däcken å skulle själv aldrig köpa dubbfria däck...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp