Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VI
Han har blivit så Vit!
Jag minns första gången jag såg bild på er, hur grå han var, när ni gled omkring i varma utomlandet.
Idag red jag lektion för första gången sedan hästen skadade sig i oktober.
Jag har lärt mig En bra sak under tiden som gått och det är att använda sätet bättre. Men hästen är stark och jag är svag så ofta far mina underskänklar fram för att jag tar spjärn och händerna välter för att 'skydda' axlar/skuldror/armbågar som gör ont (att vila armarna mot kroppen för att få avlastning är ju en lösning men inget jag verkar vilja utöva). Tänk om man bara kunde sitta 'rakt upp och ner' och inte konstra till det så fasligt.
Och tänk om hästen inte vore en sådan arbetsnarkoman så hon kunde Vänta på mig redan från början så jag slipper kämpa som en gris.
Men hon är världens underbaraste ändå.
Hur som helst så fastnade vi på bild.
Skrittar
Vi jobbade mycket övergångar, halvhalter och tempoväxlingar. Här kort trav med 'snygga' underskänklar.
Efter ett tag börjar hon vänta på mig och jag kan slappna av lite (åtminstone i skänklarna).
Här är en klassisk 'jag-kan-själv' från hästens sida. Hon blir stum och trycker upp sig själv för att ignorera flugan på ryggen som bara vill bromsa. Men hon är rätt tjusig när hon paddlar på.
Den roligaste gångarten!
Förra året hade jag inga problem med traven utan då var det galoppen som fallerade (stark!). Nu är det tvärtom och det är ju trevligt för nästa steg borde rimligtvis vara att Båda fungerar.