Sv: bilder på lösdrift
Sök hos jordbruksverkets hemsida och hos djurskyddsnämnden för att få de mått som gäller. Planera hur många och hur stora hästar du ska ha där först och bygg därefter. Alla ska få plats. Dörren/dörrarna ska vara sådana att inte en ranghög häst kan stå och blockera för de andra. Har du två dörrar ska det inte uppstå ständigt drag rakt igenom. Riktlinjer finns även för höjd på tak, krubbor etc.
För att göra det bekvämt för dej, bygg så att du kan köra in med en maskin och ta ut all skit med jämna mellanrum, så du inte måste ta allt för hand med skottkärra när det blir dags. Lägg djupströbädd, tjockt med spån underst, med lite kalk (eller stallosan), och tjockt med halm ovanpå. Tror det är många som har torv istället, verkar funka bra, det med. Se till att dränera ordentligt runt, gärna lite nedförslut utanför. Gräv, lägg i dräneringsrör och sten och grus. Jag tycker att det är bra att ha matplatser både inne och ute, även vatten både inne och ute.
Man kan använda en gammal maskinhall, del av hall eller ta bort långsidan på en lastbilscontainer och ställa ut. Vi har en gammal gödselstad, jättemysigt, högt i tak och 1 m betongvägg. Men det rymmer inte fler än fyra hästar i c-ponnyformat, enligt normen. Planen är att bygga ett separat stall med boxar längre fram.
Det finns en bok som har blivit populär att bygga efter, men jag minns inte vad den heter, det kanske någon annan härinne vet. Har läst några artiklar om folk som byggt kallstall, modern lösdrift och annat med den boken som rådgivning.
En nackdel med lösdrift är att det inte finns någon naturlig plats att sköta om sin häst, man saknar snart att inte kunna ställa hästen i gången och pyssla om den noga med bra belysning, behaglig temperatur utan vind och regn samt ett ordentligt betonggolv. Man måste sörja för detta separat.
En annan nackdel är att det inte blir lika lätt att kontrollera hur mycket mat varje häst får i sej, man måste ta sej tid att studera dem noggrannare, rangordning och hull. Man kan sätta upp separata krubbor med varsin uppbindningskrok och binda upp hästarna varje gång de får kraftfoder så får man bättre koll. De svaga får lite större dos, t ex. Men man får se till så inte de sparkar varandra när de står där.
Om man utfodrar hö ute får man tänka på att inte slänga en massa hö på sandig/lerig mark, med tiden kan hästen då få jordkolik/sandkolik. En lösning kan vara att ha en platta av betong/asfalt utanför. Det är användbart och praktiskt på flera sätt och dessutom utsätts hoven för lite naturligt slitage. Lätt att hålla rent och man kan ställa en höhäck på, och när hästarna är på annat bete kan man ställa av maskiner där så länge.
Men helt klart är att en häst i lösdrift är harmonisk på ett sätt som en stallbunden häst aldrig kan bli! Det tycker iallafall jag! Min häst stod snällt ut med att stå på stall i 2-3 år, inne i box varje natt hela året stod hon snällt utan protester, men nu när hon är ute på lösdrift ser hon ut att må som en sagoprinsessa i trollskogen! Det är skillnad på att må hyggligt och att vara lycklig..... (kanske är jag subjektiv ;-)