bilder på lösdrift

M

Morningstar

hej
kan ni som har lösdriftstall visa mig lite bilder på hur det ser ut?
funderar på det men vet inte riktigt hur man ska anordna det hela...

har hästarna en varsin box eller går de till en enda stor?

mkt funderingar som snurrar...bilder tack

Sv: bilder på lösdrift

alltså ligghallarna..haha..kom bara inte på ordet

jag kan tyvärr inte lägga in bilder (oteknisk) men kan förklara hur vi har det.

vi har en jättestor byggnad (med "snetak" högre på en långsida och lägre på den anndra.) med 3 ingångar. en på varje kortsida och en på mitten av en långsida (2 halvblod 1 D-ponny och 3 shettisar.) det går att "stänga av" 2 boxar i ligghallen om det skulle finnas behov av det. dom äter inne i ligghallen (fri tillgång på hösilage) och står på halmbädd. mineralkrubba och kalkkrubba. har uppbindningsringar där vi binder dom vid kraftfodergivan. där finns även eluppvärmd vattenkopp, men hästarna föredrar att dricka ur bäcken.

Sök hos jordbruksverkets hemsida och hos djurskyddsnämnden för att få de mått som gäller. Planera hur många och hur stora hästar du ska ha där först och bygg därefter. Alla ska få plats. Dörren/dörrarna ska vara sådana att inte en ranghög häst kan stå och blockera för de andra. Har du två dörrar ska det inte uppstå ständigt drag rakt igenom. Riktlinjer finns även för höjd på tak, krubbor etc.

För att göra det bekvämt för dej, bygg så att du kan köra in med en maskin och ta ut all skit med jämna mellanrum, så du inte måste ta allt för hand med skottkärra när det blir dags. Lägg djupströbädd, tjockt med spån underst, med lite kalk (eller stallosan), och tjockt med halm ovanpå. Tror det är många som har torv istället, verkar funka bra, det med. Se till att dränera ordentligt runt, gärna lite nedförslut utanför. Gräv, lägg i dräneringsrör och sten och grus. Jag tycker att det är bra att ha matplatser både inne och ute, även vatten både inne och ute.

Man kan använda en gammal maskinhall, del av hall eller ta bort långsidan på en lastbilscontainer och ställa ut. Vi har en gammal gödselstad, jättemysigt, högt i tak och 1 m betongvägg. Men det rymmer inte fler än fyra hästar i c-ponnyformat, enligt normen. Planen är att bygga ett separat stall med boxar längre fram.

Det finns en bok som har blivit populär att bygga efter, men jag minns inte vad den heter, det kanske någon annan härinne vet. Har läst några artiklar om folk som byggt kallstall, modern lösdrift och annat med den boken som rådgivning.

En nackdel med lösdrift är att det inte finns någon naturlig plats att sköta om sin häst, man saknar snart att inte kunna ställa hästen i gången och pyssla om den noga med bra belysning, behaglig temperatur utan vind och regn samt ett ordentligt betonggolv. Man måste sörja för detta separat.

En annan nackdel är att det inte blir lika lätt att kontrollera hur mycket mat varje häst får i sej, man måste ta sej tid att studera dem noggrannare, rangordning och hull. Man kan sätta upp separata krubbor med varsin uppbindningskrok och binda upp hästarna varje gång de får kraftfoder så får man bättre koll. De svaga får lite större dos, t ex. Men man får se till så inte de sparkar varandra när de står där.

Om man utfodrar hö ute får man tänka på att inte slänga en massa hö på sandig/lerig mark, med tiden kan hästen då få jordkolik/sandkolik. En lösning kan vara att ha en platta av betong/asfalt utanför. Det är användbart och praktiskt på flera sätt och dessutom utsätts hoven för lite naturligt slitage. Lätt att hålla rent och man kan ställa en höhäck på, och när hästarna är på annat bete kan man ställa av maskiner där så länge.

Men helt klart är att en häst i lösdrift är harmonisk på ett sätt som en stallbunden häst aldrig kan bli! Det tycker iallafall jag! Min häst stod snällt ut med att stå på stall i 2-3 år, inne i box varje natt hela året stod hon snällt utan protester, men nu när hon är ute på lösdrift ser hon ut att må som en sagoprinsessa i trollskogen! Det är skillnad på att må hyggligt och att vara lycklig..... (kanske är jag subjektiv ;-)

En nackdel med lösdrift är att det inte finns någon naturlig plats att sköta om sin häst, man saknar snart att inte kunna ställa hästen i gången och pyssla om den noga med bra belysning, behaglig temperatur utan vind och regn samt ett ordentligt betonggolv. Man måste sörja för detta separat.

Vi har 4 hästar på våran lösdrift, en stor häst (170), två små hästar (151-156) och en d-ponny. (I mitt tycke är det en häst för mkt, men den stora hästen flyttar inom kort.) Det är uppdelat i två boxar, en stor och en mindre. De överensstämmer med djurskyddsmyndigheternas regler ang storlek men kunde gott varit större. Nu kommer våra hästar väldigt bra överens och i står ofta 3 st även i den lilla boxen. Det går även att stänga in hästar i bägge boxarna om man vill.

Ovanstående citerat problem har vi löst som så att vi har stallgång mitt emellan bägge boxarna, och därifrån även anslutning till uppvärmd sadelkammare. Gången är ca 5 m lång 0ch över 3,5 m bred. Naturligtvis är det utomhustemp där, men torrt och vindstilla med mkt bra ljus och underlag.

Vi fodrar inte med grovfoder inne i boxarna utan har en separat "foderstation" under tak ute i hagen. Där är det grusat för att inte hästarna skall behöva stå i leran och så har vi en höhäck som är dryga 7m lång. (d-ponnyn får i sig sand om vi fodrar på marken och pall m. pallkrage fungerar inte för oss då unghästen stoppar benen däri och lyckas antingen skada sig eller förstöra anordningen...) Därför får de äta lite ovan mark, höhäcken börjar ca 50cm upp.

Senast ändrad:

Har tyvärr inga bilder, men kan förklara hur vi hade det.

Vi hade ett stort "halmhus" så fick vår häst mycket hosta av och så inne, vi vi delade av "halmhuset" med vanligt staket sen la vi halm där och där var 2 stora dörrar så blåste det jätte mycket så stängde vi den ena, det var inte så jätte stort men hade bara 2 hästar som gick där =)

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 037
Senast: fio
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
345
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 210
Senast: Blyger
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
880
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka