Bild på spattknöl?

L

Lord Owen

Är det någpn som har en bild på hur spattknölar ser ut? Letat på internet men hittar inget. :crazy:

Tack på förhand!

Sv: Bild på spattknöl?

Alla hästar jhar spattknölar..det är knölen som sitter på insidan hasen...pålagringar på denna är det som kallas "spatt"...

Men man ska ju kunna se "spattknölarna" utifrån och då letar jag efter en bild där man ser det! Har npgon en sådan bild? :crazy:

Alla hästar har väl inte spattknölar, det är ju själva pålagringen på leden som bildar en knöl?

Jamen det är ju inte SPATTknölen de får pålagringen på? Det är ju SPATTknölen som ÄR pålagringen som kommer på glidlederna hasen som i sig kanske sticker ut som en knöl... eller? Att de har en SPATTknöl från början kan ju inte vara sant, då skulle de ju ha spatt från början eftersom knölen är ett syptom på spatt? Eller vi kanske menar samma sak, att de HAR en knöl där men att SPATTknölen bildas PÅ den ursprungliga knölen som är en led? :crazy:

Tack för bilden! :bow:

Kanske fler som har bilder på rakt fram i från och så?

:D ...Du är inte klok du :rofl: :rofl:
Enl din teori så har ju 100% av alla hästar spatt då :D

du kan ju få pålagringar på en kota...och på en spatt....pålagringar o spattknöl är inte samma sak....

jamen alltså... nu blev det komplicerat.. :D jag menar att pålagringen de får av spatt, som sitter på det specifika stället (alltså den namnlösa knölen vid hasen) är spattknölen! alltså inte ALLA pålagringar utan bara den pålagring som kommer just där.. fattar du? :p

Spatt får dom om dom fått en inflammation "under" spattknölen och då blir det pålagringar och hasens glidleder blir stela.....men spattknölen är just spattknölen, för att dom har den så behöver dom inte ha "spatt" ......sen finns 2 olika "spatt" tuppspatt och nån annan sort

Men spatt och tuppspatt är ju inte alls samma sak. Jaja, hur som helst, så du menar att alla hästar HAR en spattknöl och att det är därför det kallas spatt när de får pålagringar där någonstans? Jag fattade det som att spattknölen var döpt efter sjukdomen spatt, men det är alltså tvärtom, eller?

Jag skrev ju att det finns två olika "spatter" :D Spattknölar ha alla hästar....det är inte samma som diagnosen spatt (pålagring/inflammation)

martha skrev:
Alla hästar jhar spattknölar..det är knölen som sitter på insidan hasen...pålagringar på denna är det som kallas "spatt"...
Min pålle har spatt på ett ben och där är det en riktig spattknöl. Själva hasleden har en liten knöl om man inte har spatt men den blir rejäl om man har spatt. Ska försöka fixa en bild nån dag. Eftersom jag har en frisk och en sjuk has så ser man tydligt skillnad.

Förlåt att jag lägger mig i. Ossös spatt (benspatt) är en inflammation i hasens glidleder som bryter ned ledbrosken vilket i sin tur leder till deformerande artros = förslitningar i ledytorna som leder till att kroppen försvarar sig med att bilda nytt ben (benpålagringar). Symptom på ledinflammation är ofta galla, värme och hälta men det man kallar för spattknöl är de pålagringar som går att känna utanpå.

Den stora knölen som alla hästar har på insidan av hasen tillhör talus, ett av hasens ben, och detta är inte en "spattknöl". En spattknöl sitter längre ned i höjd med hasens glidleder.

mvh
Lejonelle

för at komplicera dert hela ytterligare(lejonelle har rätt fö) så har jag en trauma artros UTAN synlig pålagrinsg -spatt knöl

så det fins också

THina

Spattköl är en pålagring som bildas i det område där man kan känna hasens glidleder på en frisk häst, klart under knölen på talus, finns inte på hästar utan spatt o inte särskilt ofta tydligt på spatthästar.
PL

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 052
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Undrar om noen har hatt inflammasjon eller annen skade i laddet mellan scapula og humerus i frambenen? Aven annen problematik der? Har...
Svar
3
· Visningar
247
Senast: Jeps
·
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
543
Senast: CarEr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka