Bild på kallblodstravare!

F

faksen

Någon som har en fin bild på en kallblodstravare som levad, piaff, passage eller någon av de högre skolorna som jag kan använda till mitt skolarbete? vore väldigt tacksam :bow:

Sv: Bild på kallblodstravare!

:) :) :)
Vilken jättefin bild!! Vad duktiga ni är!! :bow:

jag är väldigt nyfiken på en sak, hur har du lyckats lära hästen något sådant?! har en arab som jag tränar trick med, hur har du gjort för att lära honom det?

En stegring är ett trick man lär hästen.

En levad (eller pesad) är inget trick. Även om det nu finns det som säger att sin häst gör levad/pesad, men i själva verket bara ställer sig på bakbena så blir det ju ingen levad av det.

En levad kommer av att hästen skolats och tränats så pass mycket att den till slut bli så stark i piaffen att den sänker bakdelen och framdelen så mycekt att den måste böja upp frambenen för att de inte längre får plats över marken.

Alltså levad är en sänkning av bakdelen som kommer av styrka i piaffen.

För övrigt om du är intresserat av trick träning kan du alltid kolla in hos:
http://www.horse-vision.se/

okej, förstår.
Jag menade inte att jag skulle träna levade som trick, utan att vi använder det som kommunikation att vi lär på det sättet. tack, ska kolla in sidan!

Levad? Det där skulle jag kalla PESAD! I en Levad ska hästens manke vara i samma höjd som den är när den står normalt. Är den över så är det en Pesad. Lite enklare men ser häftigt ut!

ursäkta, visste inte ens att det fanns nåt som hette Pesad, tack!

Levad = under 45 grader
Pesad = över 45 grader. ;)

okej, tack, bra att veta! En upplysning rikare :)

"En levad kommer av att hästen skolats och tränats så pass mycket att den till slut bli så stark i piaffen att den sänker bakdelen och framdelen så mycekt att den måste böja upp frambenen för att de inte längre får plats över marken."

Jag hoppas du menade att hästen sänker bakdelen och höjer framdelen så mycket att den lyfter från marken? Så har jag fattat det i alla fall.

Sen finns det ju dessa moderna piaffer, där hästens högsta punkt på ryggen inte är manken utan precis bakom sadeln, där sänker de ju både bakdelen och framdelen. Men det blir ju ingen levade av det...

Jag menade att hästen sänker bakdelen ja, men också att framdelen blir lägre (p.g.a bakdelen sänks) och p.g.a att avståndet till marken minskar för frambena vinklar hästen upp dem.
I en levad höjer hästen inte framdelen rent teoretiskt sett iaf. Den ska antingen sänka den något eller bibehålla höjden på dem.

I en pesad däremot sker en höjning av framdelen.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 073
Senast: Emro
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 220
Senast: super
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 321
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar