MiniLi

Trådstartare
Vi funderar på att byta ut vår lilla stadsbil (ford fiesta) mot en bil som jag kan dra transport med.
Har funderat på olika bilmärken och modeller och skulle vilja höra lite erfarenheter och synpunkter.

Det vi söker är en bil som får dra så mycket som möjligt på b-kort (jag lånar/hyr släp och det är mer praktiskt om man får dra de flesta släpen utan E-kort).
Eftersom att vi kommer byta från en väldigt billig bil (skatt och bensinförbrukning) så vill vi gärna att den nya bilen blir så billig som möjligt.
Jag förstår ju att det kommer att bli dyrare men det mest ekonomiska alternativet är önskvärt.
Mina föräldrar (de är de som ska köpa bilen, jag lånar bara) är även måna om att det ska vara smidigt med service, bra bemötade osv.
De vill inte ha Ford och är även lite tveksamma till Toyota pga tidigare strul men toyota får ändå stå kvar på listan..

Bilarna jag funderar över är:
Subaru - legacy, outback, forester
Citroen - C4, C5
Passat
Toyota - Avensis
Audi - A4, A6
Kia - Ceed

Vad har ni för erfarenheter av dessa bilar?
Max släpvikt på b-kort?
Vad ligger skatten på?
Bensinförbrukning? Både med släp och utan.
Komfort?
Hållbarhet?
Problem?
Service? Dyrt? Smidigt?
Inköpspris?

Ni kanske har förslag på andra bilar?

Det är inte bestämt hur mycket vi ska lägga på bilen i inköpspris men det kommer bli en nyare modell.

Senast ändrad:
Sv: Bilar

Jag har en Audi, men en äldre modell, men den är :love: att dra med, drog med den första gången i lördags och blev glatt överraskad! Så om den gamla modellen är så härlig, borde ju de nyare också vara det! Vet att vi lånat en Audi tidigare, tror det var en A6 men är inte säker och iaf när man drog med den så gick det så "lätt" att man glömde att hästen var bakom!
Min bil får dra 1400kg på B-kort, Jag tror den där A6an vi lånade fick dra lite mer.
Jag har en quattro(=4hjulsdriven) och det var A6an också.
Vet inte vad A6an drog, det var en diesel.
Min är en bensinare, drar ca 1,0l/mil utan släp, något mer med. Trodde den skulle sluka soppa med släp men nålen rörde sig faktiskt inte så mycket!

Service och så kan jag ju inte svara på eftersom min bil är gammal, och den nya vi körde lånade vi ju bara ett kort tag!
Men Audi är bra bilar!

Sen har jag hört att Subaru också är bra dragbilar.. Samt att jag skulle tro att Toyota är det med. Japsare brukar ju vara rätt hållbara..vi hade en Toyota Camry som jag drog med tidigare, fungerade super. Det var en V6a, men inte fyrhjulsdriven!

Okej!
När jag nämnde Audi för mamma sa hon att de är så dyra, menade nog i inköp.. Annars har jag bara hört bra!
1l/milen är ju ganska mycket utan släp.. Våran nuvarande dra 0,5 blandad körning.. Vi vill nog helst inte ligga över ca 0,8..
Men nya bilar brukar dra mindre, och så beror det väl mycket på motorn!

ja subaru har jag läst en del om och kommit fram till att de verkar få dra kring 1500 kg på b-kort.
Däremot vet jag inte så mycket om märket annars..

Toyota har vi haft flera bilar, hade en Avensis för inte så länge sen..
Den var bra, bra att dra med men som sagt - mamma är osäker pga dåligt bemötande och krångel när det gäller service och reparationer..

Jag har en Subaru Legacy 07. Ville ha 4-hjulsdrift men inte en SUV. Bagaget är större i min än i Outback o Forestern. 1480kg på B. Drar (bensin) ca 0,8-0,85 blandad körning. Har fått ner den till 0,7 på långfärd. Med släp ca 1,2.
Stor fördel med lågväxel när man ska ut o parkera släp på halt gräs.
Fri service i 3år.
Jag köpte demoexet som rullat 300mil. Då fick jag ner priset rejält.
// Linda

Jag gör en lista med + och - så får ni gärna fylla i! :idea:

Subaru
+ får dra ca 1500kg.
+relativt bensinsnål (0,8 blandad, legacy)

Citroen

Passat

Toyota
+Relativt bensinsnål (0,8 blandad)
-Dåliga erfarenheter sevice

Audi
-Dyra i inköp?

Kia

Senast ändrad:

Jag har en Subaru Legacy 07. Ville ha 4-hjulsdrift men inte en SUV. Bagaget är större i min än i Outback o Forestern. 1480kg på B. Drar (bensin) ca 0,8-0,85 blandad körning. Har fått ner den till 0,7 på långfärd. Med släp ca 1,2.
Stor fördel med lågväxel när man ska ut o parkera släp på halt gräs.
Fri service i 3år.
Jag köpte demoexet som rullat 300mil. Då fick jag ner priset rejält.
// Linda

Hur är bilen att köra? Även utan släp?
Är skatten dyr?
Hur har du upplvet bemötande vid service och reparationer?

Den är väldigt lättkörd. Skön att sitta i.
Mamma blev först förskräckt när hon skulle tvingas köra bilen o hinka till mig på tävling. Men sken som en sol efteråt. Mycket körglädje, 165 hästar. Pigg men inte våldsam.
Jag låg före min syster o hennes man o visade vägen på en slingrig 70-väg. De har Audi. Då hade jag direkt köpare på bilen. Subarun ligger superbra på vägen.
2083:- i bilskatt.

Jag lämnar min i Malmö. Går en runda medan de servar. Har inte haft några problem än.
// Linda

Fyller på med plus för Forestern, min personliga favorit :love:

Jag gör en lista med + och - så får ni gärna fylla i! :idea:

Subaru
+ får dra ca 1500kg.
+relativt bensinsnål (0,8 blandad, legacy)
+Forestern är säker, 4-hjulsdrift och högsta betyg i krocktest
+Forestern har få fel hos bilprovningen

Citroen

Passat

Toyota
+Relativt bensinsnål (0,8 blandad)
-Dåliga erfarenheter sevice

Audi
-Dyra i inköp?

Kia

Roligt med fler erfarenheter!
Hur ser bensinförbrukningen ut för Forestern?

Roligt med fler erfarenheter!
Hur ser bensinförbrukningen ut för Forestern?

Den har konstant fyrhjulsdrift och boxermotor, drar mellan 0,9 och upp till litern per mil, beroende på typ av körning och om det gäller med eller utan släp. Nu är detta 2,0 motorn och inte XT-turbon som lär vara törstigare.

Jag måste fråga en sak ang den där boxermotorn..
En kille jag känner påstår att en boxermotor är typ en traktormotor?
Vad ska det vara bra för?

Jag måste fråga en sak ang den där boxermotorn..
En kille jag känner påstår att en boxermotor är typ en traktormotor?
Vad ska det vara bra för?

:D Jag är inte så tekniskt kunnig, men boxermotorn förekommer till och med i motorcyklar, så traktormotor, nej. Motorn går riktigt tyst (även om en del anser att boxermotorljud är högre) och boxermotorn lär vara ganska stark. Googlade på den så här kan du läsa mer. Riktigt kaxig bil måste jag säga!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Boxermotor

Jag letade bil som fick dra 1500 på B-kort, helst 4-hjulsdrift, och inte drog så mycket bensin, och köpte en Nissan Xtrail. Jag lyckades inte hitta speciellt många bilar att välja på. Min Nissan har gått prickfritt i 2 år, drar ca 0.87, har fyrhjulsdrift, bra betyg från bilprovningen. Bensinförbrukningen med släp verkar inte vara speciellt mycket högre. Nackdelar att service och försäkring är väl dyrare än medelbilen tycker jag. Sedan är den inte så vanlig, vilket gör utbudet av begagnade sämre. Bemötandet vid service har varit ok, men jag tror det beror mer på vilken verkstad det är, så Nissan i Motala kanske är bättre eller sämre än Nissan i Göteborg, där jag bor. Pris: de verkar ligga lite över 200.000:-, se http://www.nissan-kampanjer.se/x-trail.html

Om man nöjer sig med mindre dragvikt än 1500 finns det mer att välja på.

Jag provkörde Subaru Forester, men jag gillade inte motorn, men de byter ju emellanåt. Annars har jag hört de som är nöjda med Subaru. Honda CRV och Toyota RAV4 hörde också till kandidaterna, men jag gillar inte reservhjul på sidohängda luckor, som fanns på modellerna då, Honda CRV har ändrat sedan dess.

Vi har haft en audi A6 (2,4, sedanmodell). Den var pigg, tyst, jättetrevlig att köra, drog släp superenkelt (1490kg på B-kort), men man grät blod varje gång bensinräkningen kom :crazy:. Lyckades bara få den bilen att gå under 0,8/mil när vi körde landsvägskörning långa sträckor, annars låg den på ca 0,9-0,95 (ca 1-1,1 med släp)

Vår bil var en årsmodell 1998, vi fick ca 75000kr för den när vi bytte in den på firma 2006.

Annars kan jag slå ett slag för saab ;) Har en saab 900, får dra 1460 på B-kort, antar att 9-3 ligger på ungefär samma viktgränser. Billiga i inköp och drift

Liknande trådar

Utrustning Sitter o googlar sönder "bra dragbil" och behöver lite hjälp. - Är ute efter en kombo (suv går bra men fått för mig att de drar lite...
Svar
6
· Visningar
1 040
Senast: Monifa
·
Utrustning Står i begrepp att köpa ny dragbil. Jag kan på en gång säga att jag inte kommer ta B/E kort utan vill köra på mitt B kort. De modeller...
Svar
10
· Visningar
1 498
Senast: SiZo
·
Utrustning Jag måste köpa mig en ny bil och funderar då på att ionte köpa någon äldre modell igen utan köpa mig en nyare kanske runt 09-12års...
Svar
0
· Visningar
661
Senast: Julienne
·
Utrustning Funderar på vad som kännetecknar en bra dragbil? Jag drar idag med vår saab 9-5 2,3t -08 och den är helt ok. Men skulle vilja ha en...
Svar
17
· Visningar
3 216
Senast: Skruttan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama