MiniLi
Trådstartare
Vi funderar på att byta ut vår lilla stadsbil (ford fiesta) mot en bil som jag kan dra transport med.
Har funderat på olika bilmärken och modeller och skulle vilja höra lite erfarenheter och synpunkter.
Det vi söker är en bil som får dra så mycket som möjligt på b-kort (jag lånar/hyr släp och det är mer praktiskt om man får dra de flesta släpen utan E-kort).
Eftersom att vi kommer byta från en väldigt billig bil (skatt och bensinförbrukning) så vill vi gärna att den nya bilen blir så billig som möjligt.
Jag förstår ju att det kommer att bli dyrare men det mest ekonomiska alternativet är önskvärt.
Mina föräldrar (de är de som ska köpa bilen, jag lånar bara) är även måna om att det ska vara smidigt med service, bra bemötade osv.
De vill inte ha Ford och är även lite tveksamma till Toyota pga tidigare strul men toyota får ändå stå kvar på listan..
Bilarna jag funderar över är:
Subaru - legacy, outback, forester
Citroen - C4, C5
Passat
Toyota - Avensis
Audi - A4, A6
Kia - Ceed
Vad har ni för erfarenheter av dessa bilar?
Max släpvikt på b-kort?
Vad ligger skatten på?
Bensinförbrukning? Både med släp och utan.
Komfort?
Hållbarhet?
Problem?
Service? Dyrt? Smidigt?
Inköpspris?
Ni kanske har förslag på andra bilar?
Det är inte bestämt hur mycket vi ska lägga på bilen i inköpspris men det kommer bli en nyare modell.
Har funderat på olika bilmärken och modeller och skulle vilja höra lite erfarenheter och synpunkter.
Det vi söker är en bil som får dra så mycket som möjligt på b-kort (jag lånar/hyr släp och det är mer praktiskt om man får dra de flesta släpen utan E-kort).
Eftersom att vi kommer byta från en väldigt billig bil (skatt och bensinförbrukning) så vill vi gärna att den nya bilen blir så billig som möjligt.
Jag förstår ju att det kommer att bli dyrare men det mest ekonomiska alternativet är önskvärt.
Mina föräldrar (de är de som ska köpa bilen, jag lånar bara) är även måna om att det ska vara smidigt med service, bra bemötade osv.
De vill inte ha Ford och är även lite tveksamma till Toyota pga tidigare strul men toyota får ändå stå kvar på listan..
Bilarna jag funderar över är:
Subaru - legacy, outback, forester
Citroen - C4, C5
Passat
Toyota - Avensis
Audi - A4, A6
Kia - Ceed
Vad har ni för erfarenheter av dessa bilar?
Max släpvikt på b-kort?
Vad ligger skatten på?
Bensinförbrukning? Både med släp och utan.
Komfort?
Hållbarhet?
Problem?
Service? Dyrt? Smidigt?
Inköpspris?
Ni kanske har förslag på andra bilar?
Det är inte bestämt hur mycket vi ska lägga på bilen i inköpspris men det kommer bli en nyare modell.
Senast ändrad: