Bil som passar både långa och korta?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Mina föräldrar funderar på att byta bil inom en snar framtid.
Då detta sammanfaller med att jag tänkte börja övningsköra gör att bilen då för första gången måste passa oss alla tre.
Dock är det ett litet problem med detta; Mina föräldrar är ca. 175 cm resp. 192 cm. Jag är 162 cm. :grin:
De har långa ben och ganska korta överkroppar, medan jag har väldigt lång överkropp (lika lång överkropp som mamma!) och superkorta ben, vilket gör att de behöver en bil som är riktigt "rymlig" fram, medan jag behöver en som är väldigt ställbar "framåt" så att jag sitter bekvämt.

Vi har tittat på och provsuttit en del bilar men inte hittat något som känts rätt för alla. De som har funkat bra för mig har mina föräldrar dels tyckt varit alldeles för små för våra behov (mest asiatiska småbilar!) och dels nästan fått "trycka ihop sig" i, medan de som funkat bra för dem har jag "suttit på golvet med ratten i famnen och huvudet i framrutan" i, för att ens nå pedalerna. Då har jag också nästan fått sträcka mig bakåt för att nå växelspaken....:banghead:
Känns ju väldigt praktiskt när man ska börja övningsköra :yuck:
Vi behöver alltså en extremt reglerbar bil :D

Några övriga krav på bilen:
-Det ska vara en Combi och ha rymliga bagage möjligheter
-Fyrhjulsdriven
-Bra markfrigång
-Dragkrok
-Bak/framlarm

Den ska inte kosta en förmögenhet (över ca. 300k), men behöver inte heller var en "100k Toyota Plåtburk"....
Vad har ni Bukefalister för tips? :D

Sv: Bil som passar både långa och korta?

Jag har faktiskt aldrig förstått att det skulle vara ett jätteproblem? Så ser det väl ut i många familjer, att längden varierar rätt rejält? Min mamma är strax över 160 cm lång och min pappa är 186 cm. De är inne på sin tredje Toyota RAV4 nu och är båda jättenöjda med bilen.

Jo, förvisso har du rätt, men inte nog med att längdskillnaderna är ca. 15 resp 30 cm, vilket i sig är rätt så mycket i mitt tycke, vi har även såpass stora skillnader i kroppsbyggnad att det också "förvärrar" situationen i detta fall.
Men tack för tipset i alla fall! :)

? Där jag jobbar så använder alla samma bilar utan problem med längd mellan 160-200cm i varierande bredder utan problem. Problemet är väl att ni inte ska ha en låg bil då det är krångligare att komma i/ur...

Säterna går ju vanligtvis att höja osv så förstår inte vad ni åkt för bil egentligen 162cm är ju inte någon ovanlig längd. Jag är bara nån cm lä

Senast ändrad:

Jag är 160 cm och har också korta ben, men har aldrig haft något problem med att jag "inte nått ner" i någon bil. Har för tillfället en Volvo V50 tillsammans med min sambo som är nära 190 cm. Nemas problemas! :)
Innan man lär sig köra bil är det lätt att man vill sitta för långt fram, jag gjorde det i alla fall... Kanske kan det ha något med det att göra? :)

Ser inte heller riktigt problemet. T ex kan min mor, som är ungefär lika lång som du skulle jag tro, köra vilken volvo som helst bekvämt, samtidigt som jag har en vän på över 2 meter som jag vet haft och gillat flera olika modeller av volvo också.

Har inget konkret tips på bil mer än att märken som Skoda (Superb ex.) är mkt bil för pengarna, sen kommer väl VW (kör själv Passat Alltrack i tjänsten).
Mkt beror väl på hur många mil ni ska köra och komfortkrav, dragvikt med de olika körkortstyperna?

MEN, konkret tips, i er familj låter det ju som att tillvalet elstolar med minne (för ex. tre olika personer) hade varit idealiskt!? då slipper man ju justera stolen i efterhand i en kvart varje gång man byter förare.

MVH Thomas

Jag är 160 cm och har också korta ben, men har aldrig haft något problem med att jag "inte nått ner" i någon bil. Har för tillfället en Volvo V50 tillsammans med min sambo som är nära 190 cm. Nemas problemas! :)
Innan man lär sig köra bil är det lätt att man vill sitta för långt fram, jag gjorde det i alla fall... Kanske kan det ha något med det att göra? :)

Håller med. Jag är 164 cm och har aldrig haft problem i någon bil, vare sig det varit en gammal eller mer modern bil. Självklart känner man sig mer eller mindre bekväm med en bil när man börjar köra den, men jag har alltid snabbt vant mig. Tyckte till exempel att vår förra 945a kändes som att ratta runt en hel färja i början :D, men efter några dagars körning kändes det helt normalt.

TS: ALLA bilar känns nog stora för en ren nybörjare, skulle jag tro, så jag har svårt för att tänka mig att din familj kan hitta en bil som du blir nöjd med innan du har erfarenhet av att köra bil. Självklart får ni satsa på att köpa en bil stor nog så att den längsta föraren får plats med benen (utan att behöva sitta i baksätet och köra ;)), och sedan får ni justera efter de som är kortare.

Jag ser inte problemet. Man kan flytta både ratten och bänken fram och bak, upp och ner. Måste du sitta långt framme skuffar du fram ratten så du inte har den i famnen.

Jag förstår inte hur ni ställer in säterna egentligen? En vanlig stol och ratt i en volvo, saab, VW, BMW, audi osv är väldigt reglerbara, jag förstår inte hur detta ens kan vara ett problem? När bilar tillverkas så är det i syfte att passa många olika individer, och så avvikande är ni inte från varandra att detta borde vara ett problem.

Kl
Om jag ska vara 100% ärlig så är det viktigaste en bil som funkar för dina föräldrar så får du som ska övningsköra ställa in så att det funkar för dig.
Sen tror jag inte heller att det är något större problem att hitta något som passar fint.
Min karl är 190 och jag är ca162.. han kan utan problem köra både landrovern, santa fen, volvo v70, opel (inte de minsta) audi a6, passat kombi osv..
De enda som känts för trånga för honom är doge nitro, volvo v50, opel astra tex...

Jag som är lika lång som du med liknande kroppsbyggnad sitter bra i subaru outback, volvo xc70, santa fe, landrover osv :)

De flesta bilar i dag i den prisklassen är väldigt reglerbara. Se till att det finns ställbar ratt i höjd bara. Det är det som gör att jag och karln kan köra samma bilar :)

Lycka till

Jag är också kort, 163 cm men har aldrig känt av problem med att köra olika bilar. Jag själv äger en Audi A1 som passar mig perfekt, liten och bekväm :D kör även min pojkväns range rover evoque mycket, han är 190 cm men det är inga problem alls att ställa om den bilen så att den fungerar perfekt för mig :)

Jag verkar vara kortare än alla här med mina 155 cm, men har inte heller upplevt problem med att köra någon bil. Inte jobbets stora passat kombi, körskolans stora volvobilar (när jag tog körkort) eller andra. Nog för att vi har en liten golf och en liten reanult hemma, men iaf :D

För de pengarna kan du få en schysst Audi A6 :)
Sen är det givetvis viktigare att bilen passar dina föräldrar mer än att den passar dig. Tittar man på riktiga bilar, gamla som nya, borde detta inte vara ett problem ändå.

Senast ändrad:

Om du tycker det känns konstigt och obekvämt handlat det nog mer om att du inte är van att köra bil än att bilen inte skulle passa. 162 cm är ju en vanlig längd bland kvinnor. En modern bil är väldigt anpassningsbar, såväl säte som ratt brukat vara reglerbara i alla tänkbara riktningar. Som jag ser det är den rimliga lösningen att dina föräldrar köper en bil som de trivs med. Du kommer antagligen att känna dig mer bekväm när du fått lite körvana.

Tack för alla svar! :)
Jo, det är kanske så att jag bara är ovan, vad vet jag...
Sen som någon nämnde så vet jag att i alla fall på någon av de bilarna vi provade så gick det inte att ställa in ratten så bra, vilket kan spela in (alltså att vi behöver en bil där man kan ställa in ratten ordentligt).
Men återigen, tack för alla åsikter!

Det har nog mest med ovana ja, jag har ganska färskt körkort - började övningsköra för ett år sedan och hade körkortet i handen i höstas. I början ville jag sitta med väldigt (!) rakt, nästan framåtlutat ryggstöd, långt fram och helt enkelt väldigt nära ratt och pedaler. Sedan blev jag tillsagd att sitta längre bak och det kändes som att jag inte ens nådde pedalerna :nailbiting: men jag vande mig ganska snabbt och på min egen bil har jag sätet så långt bak det går. Nu är jag i och för sig lång, men fenomenet är jag nog inte ensam om oavsett längd!

Exakt så är det! Det handlar bara om vana och körstil..
Jag är 160 cm, och min man är 178 cm. Han behöver inte flytta bak sätet i min bil.. Han fastnade i den där sitta-för-nära-stilen, medan jag fort fick vänja mig av med det.

Däremot när jag ska köra kompisens bil, som är kring 190 cm lång, då når jag inte ens fram till pedalerna :D

De flesta stora och rymliga bilar har ett framsäte som kan skjutas fram väldigt mycket och dessutom ställas i höjdled.

Vi har en volvo v70 och sitter jättebekvämt båda (han är 195 och jag är 160)
Och jag har aldrig varit med om att jag inte kan justera så att jag sitter bekvämt (som i att jag når allt utan problem, vissa bilar är ju obekväma av andra anledningar).

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka