Hej! Lite sent men jag skriver ändå eftersom jag tänker att det kan hjälpa någon!
Jag importerade en häst från Ungern förra sommaren. Efter ett par dagar i stallet började han snora i ena näsborren och rinna i ögonen. Vi var oroliga för kvarka och tog ut veterinär och gjorde test som var negativt. Det fortsatte så vi tog någon vecka senare ut tandläkare som konstaterade att det såg OK ut i munnen men att en tand var utdragen sedan tidigare. Åkte in till SLU och gjorde ytterligare tandkoll, röntgen av munnen och ultraljud av ansiktet. Jag höll på att svimma när hon som gjorde ultraljudet sa:
- Det är en ojämnhet här på kinden, ett hål... Runt 2-3 ungefär.
- Va?! Millimeter?! Utbrast jag som tyckte att det var ett stort hål.
- Nej, centimeter svarade veterinären och jag blev yr i skallen. Det visade sig att den där tanden hade tagits ut genom kinden vilket innebar att det var ett stort hål i skallbenet på sidan av ansiktet.
Den samlade bedömningen var bihåleinflammation som skulle dräneras. Jag gissar att det legat bakterier och äcklat sig och att inflammationen blossade upp efter den långa resan till Sverige i värmen. Jag åkte ett par veckor senare in med honom igen till SLU för själva operationen. De behövde inte borra in i bihålan eftersom det redan var ett stort hål där. De öppnade kinden och rengjorde bihålan och hittade gamla benrester och koagulerat blod. Satte dränage (slang) och jag skulle sedan spola med koksalt (en liter åt gången) ett par gånger om dagen i någon vecka tills vätskan som rann ur näsan var klar. Antibiotika. Sagt och gjort. Jag tog sedan ut slangen själv hemma vilket var extremt obehagligt, då jag misslyckades med att "tömma kuffen" (ta ut luften ur den ballong som är uppblåst inne i kinden för att slangen ska hållas på plats) så jag drog ut den med fylld luftkudde. Måste gjort mycket ont på hästen! Det kom ut diverse skit ur hålet och vi klippte stygn och plåstrade om.
MEN! Kontentan är: Operation gick bra, dränering gick bra - det var 1.5 år sedan och hästen har inte visat några symptom och inga komplikationer. Var väldigt nervös och orolig för honom men nu in efterhand inser jag att det inte var the end of the world. Det kommer gå bra för era hästar också!