Bidrag vid praktikjobb!

S

Strawberry

Jag har redan läst en del trådar om vad man kan söka för bidrag när det gäller praktik. Men jag har inte lyckats klura ut vad som gör att jag får avslag. Jag ska nämligen börja arbeta i ett stall till hösten (godkänt för praktik) och jag kommer även att få praktiklön på 1500 kr i månaden. Att nämnas kan väl att jag tog studenten i somras, och blir 19 år nu i augusti. Jag mejlade ams och hörde vad som gällde vid praktik och vad för bidrag man kunde få. Detta svar fick jag:

"Du har redan en ersättning för din praktik och kommunen eller vi går inte in med andra ersättningar. A-kassa fungerar ej innan man fyllt 20och bygger på att man söker arbete ej praktik. Kommunal ungdomspraktik kan man få om man varit arbetslös och inskriven på Af minst 100 dagar och inte kan lösa sin situation på annat sätt. Ersättningen där ligger på samma nivå eller lite högre men bygger på att man inte får ngn annan ersättning av t.ex. arbetsplatsen."

Finns det inget att göra??:confused:
 
Sv: Bidrag vid praktikjobb!

Meningen är väl att du inte ska kunna plocka in olika ersättningar från olika håll. Speciellt inte en skattefinansierad sådan, när du redan får ersättning från praktikplatsen.

Meningen är ju att du ska söka riktiga jobb, inte hatta runt på praktikplatser.

Jag tycker det är bra på ett sätt, det är många stall som utnyttjar sånt här för att få billig arbetskraft vilket ju såklart inte är rätt. Men varför söker du praktikplats och inte jobb?
 
Sv: Bidrag vid praktikjobb!

Jag har inte direkt sökt praktikplats, det har bara blivit så. Min tränare erbjöd mig jobb i hennes utbildnings- och försäljningsstall. Jobbet innebär mkt ridande, och man är där för att lära inte, slavarbeta. Det ligger också mkt nära där jag bor så jag har möjlighet att bo kvar hemma om jag vill.. Jag har valt att ta jobbet för att jag tycker fördelarna överväger nackdelarna, dvs betalningen. Men jag har ju levt fattigt de första 18 åren av mitt liv så varför inte fortsätta ett tag till :idea:
 
Sv: Bidrag vid praktikjobb!

om tränaren erbjudit dig praktikplats så antar jag att den är tidsbegränsad o ska leda till något annat - t.ex. att du blir behörig att söka någon utbildning. lycka till! :)

om tränaren däremot erbjudit dig arbete så ska du kontakta kommunal (som är det fackförbund som organiserar hästskötare o andra jordbruksanställda) eftersom 1500 kr INTE är tillräcklig lön. :mad:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 668
Skola & Jobb Jag blir galen, och jag är djupt tacksam om någon kan hjälpa mig att bringa klarhet i vad som gäller, eftersom jag inte hittar någonting...
Svar
0
· Visningar
832
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Hej Bukeoraklet! Jag har en vän som behöver er hjälp nu! (Jag har fått tillåtelse av henom att fråga här och utlämna de uppgifter jag...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
9 590
Senast: kryddelydd
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 864
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp