Bevisat att ridning är jobbigt!

S

Sirisiri

Alla som rider har väl hört "vaddå, det kan väl inte vara jobbigt att rida, du sitter ju bara där! Det är ju hästen som rör sig!" Igår fick jag min nyinköpta pulsmätare och mätte min puls under ett dressyrpass. Det var 46 min långt och började med några minuters framskrittning. Jag stängde av mätaren före avskrittningen.

Under dessa 46 minutrar var min medelpuls på 76 % av min maxpuls och maximala pulsen var 86 % av min maxpuls. (Dessutom förbrännde jag 324 kcal!) Kan tilläggas för de som inte vet att 80-90% av sin maxpuls klassas som hård träning. Under 14 minuter låg jag i intervallet "hård träning".

Och jag kan ändå inte påstå att passet kändes särskilt jobbigt. Tänk en hoppträning då!! :)

Så nu vet ni vad ni ska svara!! :idea:

Sv: Bevisat att ridning är jobbigt!

Jag tänkte på precis samma sak när jag red igår! Fy fan vad jobbigt det kan vara om man verkligen rider. Men kul med ett sånt "bevis" då de som inte rider har svårt att rida rätt då det verkligen tar på krafterna första gången. Jag måste nästan också prova, har en pulsmätare jag kan låna!

Kul idé.. Jag måste också tänka på att ta pulsmätaren på mig under ett ridpass och kolla! Ska bara lära mig hur den fungerar exakt också..
Nån de billiga varianterna lagra info som din gjorde, räkna ut medelpuls och så? Har inte så stor koll.. Än.. ;)

Min är en hyfsat avancerad modell, en Polar F11. Jag betalde 1100 kr för den, men den var kraftigt nedsatt. Ordinarie pris är 1600 kr. Jag betalar gärna lite extra för massa roliga finesser! :banana: Det finns säkert bra billigare modeller för ca 400 kr.

Jadu, så sa min mamma också, när hon tjatade om att min ridlektion inte räknades som träning.

Men du sitter ju bara på hästen och den springer.

Men sen när hon själv började ta lektion på islandshäst, då blev det en annan ton i skällan. :D

Förstår precis vad du menar. Nu måste man ju nästan köpa sig en sådan där pulsmätare.
Undrar vad jag låg på igår på vårat dressyr pass. Det känndes inte jobbigt men jag var dyblöt när vi var klara. Jag hade en utav dom så kalalde svårare ponnysarna som jag själv inte finner svår direkt. Visserligen rider inte jag med sitsen på det sättet heller så jag stressar inte upp honom, han är otroligt känslig. Men jag funderar alvarligt talat på att ta med eget träns till honom nästa vecka, det är något som är otroligt fel med tränset han har nu det mäer man. Undrar om det är tillåtet :angel:

moonlightgarden skrev:
Det känndes inte jobbigt men jag var dyblöt när vi var klara.
Man är ju så superkoncentrerad på det man gör, så jag tror att man helt enkelt märker hur trött man är. Är man ute och springer är ju det det enda man tänker på...

Sirisiri skrev:
Man är ju så superkoncentrerad på det man gör, så jag tror att man helt enkelt märker hur trött man är. Är man ute och springer är ju det det enda man tänker på...

är det bara jag som vill ha med ett inte i din menning. Så att det blir: Man är ju så superkoncentrerad på det man gör, så jag tror att man helt enkelt inte märker hur trött man är. :angel:

moonlightgarden skrev:
är det bara jag som vill ha med ett inte i din menning. Så att det blir: Man är ju så superkoncentrerad på det man gör, så jag tror att man helt enkelt inte märker hur trött man är. :angel:
Ops! :o Själcklart ska det vara ett INTE med i det jag skrev! Man är så koncentrerad att man inte hinner märka att man är trött!

Tack...

Tycket det lät lite konstigt jag oxå :D

Jag förstår vad du menar.. Jag rider oftast på egen hand, alltså utan tränare, eftersom jag varken har egen häst, tävlar eller rider på ridskola.. (syftade på medryttarhäst..) Eftersom hästen jag då red, var ganska lätt att samla ihop och hysat lättriden, så blev jag inte så värsta trött efter passen...

Men när jag en dag fick rida tillsammans med en hoppryttare (vi red en häst var, på samma bana) så fick ja verkligen ta del av vad ridning kan innebära!
Jag hade fått låna en häst som är ganska lång och knepig att hålla ihop. Jag red ungefär 45 min och skulle hela tiden få ihop henne i en bättre form. För visst kunde hon gå i det, om man bara lyckades lista ut knepen.. "Hoppryttaren" sa hela tiden hur jag skulle göra för att lyckas ännu bättre.
Till slut gick det faktiskt riktigt bra. Men efter passen, kunde jag knappt stå på fötterna. Haha. Då hade jag fått uppleva hur riktigt ridning ibland kan vara . :p:bow:

Jag får nu också rida den hästen lite ibland. Och vi lyckas bättre och bättre varje gång :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka