beviplex - alkoholhalt?

E

empty

många veterinärer rekommenderar ju beviplex som b vitamintillskott, antingen intramuskulärt eller i flytande lösning som blandas i fodret.
var inne på fass och läste om beviplex, där det bl.a. stod att den orala lösningen inte ska användas av alkoholister och gravida kvinnor pga alkoholhalten. den orala lösningen är också märkt med den röda triangel som anger att medlet påverkar reaktionsförmågan och att man därför inte bör köra bil.

funderade lite -- hästägare ger ju flytande beviplex, med alkohol - men hur påverkas egentligen djuren av alkoholen?
är det inte bättre att ge tabletter eller har de sämre effekt?
 
Tyvärr inte. Jag blev bara rekommenderad av min veterinä att ge det till min häst istället för att ge henne en spruta med det. Hon sa ingen speciellt om innehållet utan bara att man det var vanligt att missnrukare och de ed annorexia fick beviplex för att få i sig koncentrerad b-vitamin.
 
varierar dosen bland olika hästar eller ger man en "standarddos"(per 100 kg kroppsvikt ex.)?
 
ingen som vet hur alkoholen bryts ner i matsmältningssystemet hos hästen?
 
man ger en vis dos per kila häst, vi ger våran isläninge (eller rätare sagt gav) honom 1/2 deciliter och han väger cirka 400-350 kg häst.
måste ju säga att han inte verkades påverkas av den alkoholhalten, men dom har ju en hel del mer kroppsvikt att fördela ut alkoholhalten på än vad vi människor har.
 
Jag vet inte, men jag blev rekommenderad att ge 40ml vd hård ansträgning eller ge en kur med 20ml per dag i 2-3 veckor. Detta till en 600kg häst.

Jag har kollat på min flaska(1L) och den innehåller 90mg Etanol. Så nån som kan sin kemi bättre än jag kan få räkna ut vad det ger för alkoholhalt.
 
Jag ger tabletterna just för att slippa alkoholen. Inte så mycket för ev skador, utan för hästarna inte tycker om lukten.

Så jag köper tabletter.

Jag tror inte den lilla mängd alkohol det handlar om är skadlig för hästarna.

Vill man slippa alkoholbasen kan man ju ge flytande B-vit tillskott gjort specifikt för hästar.
 
Utgår från att det år 90mg per ml.
Det innebär att 40 ml innehåller 3,6 g alkohol vilket mosvarar 2 dl lättöl.
Omräknat fråm 60 kg människa till 600 kg häst skulle det motsvara 2 cl lättöl vilket är helt försumbart. Hos hästar är det precis som hos människor levern som bryter ner alkoholen. Alla växtätare måste kunna ta hand om alkohol eftersom alkohol kan bildas vid fodernerbrytningen. Vad tror ni händer om ni stoppar i era hästar en massa bakjäst?
PL
 
Jag har ALLTID gett ALLA mina hästar beviplex(har testat "hästmärken" också). Jag har haft 5 egna hästar + till och inridningshästar.
Den dos som jag fick lära mig är...
Hård träning/pälsfällning/pälssättning 1msk/100kg kroppsvikt och mål. "Normal" dos 1msk/100kg kroppsvikt och dag.
Jag ger den högre dosen bara under kortare perioder tex vid pälsbyte eller kring tävlings starter (3-4dagar före och 4-5dagar efter beroende på ansträngnings grad). Jag har aldrig märkt någon negativ effekt. Jag personligen tycker att det känns bättre att ge det man köper på apoteket(det känns som om det skulle vara mera "garanti" på att grejerna verkligen fungerar och innehåller det dom ska).
 
*lånar knapp*

Är det nån karens på beviplexen på flaska eller enbart på den man ger med spruta som det är 96timmar på ?
 
På STC står det Beviplex.vet 96 timmar. Den här heter ju Beviplex forte men det kanske är samma sak ändå ?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp