Betydelsen av en hårsnodd/nät

Sv: Betydelsen av en hårsnodd/nät

Ridskor och shortchaps har jag och rider alltid med, likaså ridbyxor - med undantag ibland på sommaren och andra skor ibland när jag rider utan sadel. Och så brukar det oftast bli något stickat eller någon fluffig fleecetröja + jacka nu på vintern, så att jag kan hålla värmen när jag tar av mig jackan när jag rider. För mig funkar det fint och varken jag eller människorna runt mig lider ;) Sen vet jag att jag prickat in fel dagar klädmässigt många ggr då bilderna hamnat här på buke, så jag tror det är lite missvisande. För oftast rider jag i riktiga ridkläder :D

För tillfället (sedan halvår tillbaka), och antagligen ett hyfsat bra tag framåt, så har jag ingen inkomst öht så just nu är allt alldeless för dyrt för mig :crazy:

Jag sätter inte upp håret när jag rider. Varför? Det är flera år sedan mitt hår var långt nog att sätta upp med en snodd ;) Hårnålar har jag provat, med blodiga sår i hårbotten efter ridningen som resultat. Och sår i min hårbotten, tar månader att läka...
Numera är mitt hår dreadat, sedan ungefär tre månader, och dreadsen är för korta för att sätta upp. Räknar med ett år, åtminstone, tills det går att få till på ett vettigt sätt. Däremot tycker jag inte alls att de spretar under hjälmen. Visst tittar de fram, men inte på ett sätt som jag ser som ovårdat. Luggen slänger jag bak när jag tar på mig hjälmen.

Fast det behöver verkligen inte vara dyrt att vara stilrent stallsnygg:). Jag rider för det mesta i antingen ett par billiga oskodda Hööksridbyxor eller ett par jättegamla helskodda carlskrona som kostade en hundring, ett par chaps som kostade en hundring på Hööks-rea, en vinterjacka från Ullared för 200:- osv osv. Men jag ser alltid stilren ut när jag rider. Det behöver absolut inte vara dyrt:).

Äh ... Igår red jag i HÄST: Pullarnosgrimmeträns, dressyrsadel, vinröda senskydd, svarta bakskydd. MEJ: Hjälm, fläta åt vänster (en) , fleecekofta, mjukisbyxor, låga "stallskor" från Mountain horse (de går precis över "fotknölen") och dressyrspö såklart.

Gick alldeles utmärkt =)

Men de e klart jag har "ordentlig" ridutrustning och lite mer "försök" till matchning iaf vid träning för instruktör =)

Kl

Anledningen till att jag rider med utsläppt hår (tävlar inte) är att jag inte kan ha en låg hästsvans eller knut i nacken pga. hjälmen - min hjälm går ner ganska långt i nacken så om håret inte är lite utspritt gör det ont och påverkar hur hjälmen sitter. Det som annars har fungerat någorlunda när jag haft lite längre hår är två flätor på sidorna, skulle jag få så långt hår att jag kan sätta upp det i knut efter att hjälmen är på skulle det kanske fungera. Luggen får oavsett längd bli backåtslickad under hjälmen, sjukt irriterande att ens ha den mot pannan =D

Så för mig handlar det om komfort att ha utsläppt hår vid ridning, har alltid det uppsatt i stallet annars av samma skäl ^^

troligtvis kommer jag dock säkert börja fläta det när det blir lite längre (sådär att flätorna inte slutar precis under örsnibben xD

Alltså, jag har mitt fejs typ rakt ner när jag kratsar hovarna och har jag då håret bakom öronen så hänger det ändå på varsin sida rakt ned från halsen typ och omgärdar den förbenade hoven :D

Du har kanske helt enkelt längre hår än jag och/eller en mindre häst? :D

Halvt kl apropå kläddiskussionen

Ha, jag äger inte ens ett par ridbyxor. :D Sålde precis mitt sista par knäskodda, så nu är det tighta, tunna stretchbyxor i neutrala färger för hela slanten, alternativt snygga stuprör. Stallskor har jag nog inte haft på fyra år men däremot har jag alltid ridstövlar vid träning för instruktör: I skogen och när jag lallar själv på ridbanan brukar det bli allt från Converse med stövelskaft, stövletter eller skor med kilklack. Någon billig skitjacka från Jacson äger jag, men annars blir det vanliga dun- eller hyfsat vindtäta jackor, samt snygga, tunna fleecetröjor, västar, skjortor eller vanliga toppar med minst korta ärmar. Och självklart ska det matcha med hästens utrustning.

Får alltid enormt mycket komplimanger för mina kläder när jag är ute. Hästfolk brukar mest förfäras när jag rider i klackar eller sandaletter, men vad de tycker i övrigt är lite detsamma för vi har ändå inte samma syn på vad som är snyggt och ej. Jag tycker verkligen att ridkläder är det gräsligaste som finns, både sett till komforten och det ytliga. Däremot har jag blivit asfjompig med hästen - det ska matcha, vara stilrent och diskret - men å andra sidan kan jag ju inte kränga på henne en skinnjacka och ett par Nudie heller. :angel:

Senast ändrad:

Alltså, ni som lägger upp håret i hjälmen, hur ryms det? Har ni stor hjälm? Jag skulle aldrig få plats med mitt hår.

Jag gör en hästsvans och sen viker jag upp den på huvudet och så på med hjälmen sen petar jag undan luggen som blir. Jag har rätt tjockt hår och det funkar ändå bra.

Har nästan alltid håret så eftersom jag HATAR när det sticker ut.

Alltså, ni som lägger upp håret i hjälmen, hur ryms det? Har ni stor hjälm? Jag skulle aldrig få plats med mitt hår.

Jag sätter en låg toffs i nacken, vänder huvudet upp och ned och kör på hjälmen typ. Sedan pillar jag in eventuella smitare till hårstrån typ samtidigt som jag vänder upp huvudet och hjälmen.... Om du förstår:D Man får öva lite! Jag har kunnat göra så både när jag har haft långt hår och nu med lite kortare. Har man midjelångt tjockt hår kan det nog bli svårt däremot:angel:

Jag har aldrig kunnat vara i stallet med utsläppt hår! Tjatar hål i öronen på mina elever med, tycker det ser livsfarligt ut!:eek: Tänk om de fastnar någonstans.... Jag har håret i tofs, fläta eller knut beroende på årstid och ridning/stalljobb, nästan alltid keps eller mössa över för att slippa lite av lukten som sätter sig med en gång:grin:

Jag har långt hår som allt som oftast är uppsatt i en slarvig knut i stallet, nu på vintern ofast under en mössa. MEN när jag har en hjälm på så tycker jag, hör och häpna, att det är bekvämast med utsläppt hår! Det hålls liksom på plats av hjälmen ändå lite... Har det ganska ofta i en svans dock. Har förstått att det sticker en del i ögonen ;)men jag kommer nog alltid att tycka att det är finare med långt hårsvall som får hänga fritt eller i en svans än uppstoppat i hjälmen. Men även om jag tycker så, så blir jag inte irriterad på folk som föredrar att ha håret prydligt i en knut :P Nu tävlar jag inte, men tanken är väl att det ska bli någon dressyrstart under året iaf och även om jag inser att det kanske skulle dra ner helhetsintrycket så tror jag inte att jag skulle välja att ha nät eller knut, skulle nog köra på en svans.

Inser ju dock att det kan vara lite av en säkerhetsrisk ibland.

Jag gör en hästsvans och sen viker jag upp den på huvudet och så på med hjälmen sen petar jag undan luggen som blir. Jag har rätt tjockt hår och det funkar ändå bra.

Har nästan alltid håret så eftersom jag HATAR när det sticker ut.

Bra förklarat för mig som inte aaalls kunde förstå hur "alla" tycks kunna ha håret i hjälmen!
Ska prova detta imorn :D

Har också svårt för allt hår överallt på många. Själv blir jag som du, okoncentrerad i ridningen om håret inte sitter på plats. Jag flätade mycket förut men har insett att jag ogillar dunset som blir på ryggen så nu snurrar jag antingen upp det i knut eller viker ihop det till en "knut".

Ang någon som inte fick plats pga hjälmen, tänk på det vid nästa hjälmköp. :p Jag provar alltid ny hjälm med håret i knut, så att jag vet att den får plats.

I stallet har jag alltid håret uppsatt i svans eller knut och instoppat i mössa såhär års, ser ut som på din bild. Jag gör det ju också mycket för att slita mindre på håret.

Stilrenhet i övrigt är väl kanske inte min grej, åtminstone inte såhär års, då går bekvämlighet och värme före men rider alltid i stövlar och på träning ser jag proper ut med "finstövlarna" och åtminstone hyffsat matchade kläder.

Jag försöker att alltid ha fläta när jag rider, men eftersom jag har etappklippt hår brukar det alltid leta sig fram lite hårtestar på sidorna. Har någon bild från en hopptävling där mitt hår hänger och fladdrar helt löst men då hade jag faktiskt tappat hårsnodden på framridningen så det var inte planerat... :p

Jag har inte särskilt långt hår, men det är självlockigt, tunt & "flurigt" så jag sätter alltid upp det i en svans och fäster sidohåret med hårspännen. Jag blir galen när lösa hårstrån lösgör sig och flyger runt i ansiktet, det killas så att jag kan få fnatt och trilla i backen i ren koncentrationsbrist :(

Håller helt med dig! ;)

Retar mig något fruktansvärt på en unge i Ponnyakuten (vi behöver inte nämna vilken), som jämt har håret utsläppt när den håller på med hästarna. Både vid ridning och skötsel. Ser så ovårdat ut och dessutom är det väl lite en säkerthetsgrej också. Håret spretar åt alla håll och det förstör helhelsintrycket! :grin:

hur skulle det vara en säkerhetsgrej? om hästen biter i håret? jag har ridit/hållit på med hästar i typ 20år och har inte varit med om någon hårolycka eller hört någon annan vara det...

enda olycka jag kan komma på har med dans att göra, ena tjejjens hår blev trampat och hennes "på håret klistrade" hårförlängningar gick av och låg kvar på golvet under resten av dansuppvisningen :rofl:

Ffa handlar det om att inte slita på de vanliga kläderna.
Jag har stallkläder, där ingår en del avlagda gamla "vanliga" tröjor.
Till vardags dör jag inte av en fläck på tröjan, stallkläder har en förmåga
att bli skitiga rätt fort.

Men jag vill inte komma till jobbet i hästluktande/smutsiga kläder.
Och nej, all stallskit går inte bort i en vanlig tvätt. Då krävs det
rejälare tvättgrejer och det pallar inte vanliga kläder.

Mao, billigare att ha stallkläder separat.

Ffa handlar det om att inte slita på de vanliga kläderna.
Jag har stallkläder, där ingår en del avlagda gamla "vanliga" tröjor.
Till vardags dör jag inte av en fläck på tröjan, stallkläder har en förmåga
att bli skitiga rätt fort.

Men jag vill inte komma till jobbet i hästluktande/smutsiga kläder.
Och nej, all stallskit går inte bort i en vanlig tvätt. Då krävs det
rejälare tvättgrejer och det pallar inte vanliga kläder.

Mao, billigare att ha stallkläder separat.

Det där har jag aldrig fattat? Min mor tvättar med vanligt via i normala temperatuer och vanligt sköljmedel. Såväl hästkläder (även jeans som jag ridit skitit hästi barbacka utan tvätt i typ ett halvår) som hästens grejer (scabrak, lindor osv) blir helt rena (ok, fläckar på tävlingsschabrak blir det ju oftast av sadeln dock) och luktar extremt rent.

Hittills har jag bara tvättat ridbyxor, jeans och tröjor som vart i stallet hemma hos mig (eftersom min häst inte bor här än) och med grummetvättsåpa i små mängder och 40 grader blir det precis lika rent.

Skumt!

Samma här. Jag har aldrig haft problem med lukt eller smuts på vare sig de "riktiga" stallkläderna eller de vanliga kläder jag brukar som stallkläder. Jättekonstigt!

Liknande trådar

Dressyr Efter "sminkar du dig när du tävlar dressyr"-tråden, började jag fundera på vad folk gör med håret på dressyrtävling. Jag har alltid... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 698
Senast: rompiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka