Bettringar

B

belan

Jag har en snabb kort fråga;
vad använder man bettringar till?(varför använder man dem?):confused: tacktack!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bettringar

Att fästa tyglarna och sidostycket i.

Även longerlina, töm, grimskaft.

Eller menar du lösa av plast, gummi eller läder som man sätter på bettet?
Då är det dels för att hästar som inte är så vana/mycket ridna och inte kan tygeltag ordentligt inte ska kunna gapa så mycket att bettet åker ut ur munnen på sidan. Kan ju för all del gälla ovana ryttare också, så man har det ibland på ridskolehästar också. Men anledningen är för att inte bettet ska åka ut ur munnen i allafall.
Eller så är de så att vissa känsliga hästar som får skav av bettet mår bättre av ha skivan på det. De kan ibland helt slippa skavet.

men vet itne om ja kansek skrev konstigt, mena såna där lösa i plast man sätter bredvid bettet.:idea:

Förhindrar skav och ger även ett visst tryck på sidan vilket har samma effekt som parerstänger.

Finns olika sorters bettplattor i olika hårda material etc

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Utrustning Okej kära Buke! Behöver lite hjälp från bikupan! Ny hästisen har visat sig vara smack på exakt mellan två storlekar i grimmor och...
Svar
6
· Visningar
555
Senast: Oknytt
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
578
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Upptäckte igår att det blir väldigt tidigt mörkt, redan vid ca kl 19 börjar det skymma. Så ska inventera reflexförrådet, vet att jag...
Svar
9
· Visningar
524
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix