bettproblem

beauspirit

Trådstartare
det är så att jag ridit min häst på (ponny)hackamore i ca 2½ månad pga att han har fått sina 5årständer och kände då obehag av att ha bettet i mun.

han går som en dröm på hackamoret verkligen :love: han älskar att slippa ha bettet och trivs verkligen.
han går avslappnat och bra med det, och därmed går han i en fin avslappnad form, och nej han knäpper inte bara av i nacken ;).

nu när jag skulle byta tillbaks till bett, vill gärna rida på hackamore men vill ju kunna tävla,
så har jag haft lite problem.
han är stel, spänner sig och slappnar inte av med det.
han var förr jättelätt att få i form i skritt, i princip så fort man kortade tyglarna började han tugga på bettet och söka sig nedåt.
(precis innan han fick tandgrejset började det "lossna" i traven oxå och han började söka sig neråt även där)
men nu är det inte alls samma och i traven går han värst.
han lägger upp huvet, inte mkt, men en del och sänker ryggen och går verkligen spänt. det är inte kul.

men det har gått bättre och bättre för varje gång jag ridit efter ett tag, men inte så mkt :(.

så idag så gick det så fruktansvärt dåligt,
vi gick "ner ett steg" och han var mer spänd än vanligt.
kanske inte på bästa humöret idag, lite tjurig och ville helst inte va i paddocken. men det gick över som tur var.

så nu får ni tycka vad ni vill,
vet inte vad ni tycker om detta men;
jag gjorde som så att jag satte hackamoret ovanför tränset,
så det blev typ som ett kandar fast med hackamore och tränsbett. hade då två tyglar.

direkt när jag satte upp, så blev det en helt annan häst :).
jag gjorde som så att jag hade först lite mest kontakt med hackamoret och mindre med bettet (han gick i bra form),
hade lika mkt kontakt med båda tyglarna (fortsatte att gå lika fint)
och sen så släppte jag hackamore-tyglarna helt och red bara på bettet och han fortsatte gå lika bra :D.
detta i trav.
vet inte om det behövdes för honom att "visa vägen" el. dyl.
men jag tyckte det funkade riktigt bra och snart får man hoppas kanske man kan ta bort hackamoret helt :D.
ska rida så här några gånger till.

jag tyckte det var en bra "uppfinning" ;).

vad tycker ni?

Det var väl bra om det funkade.:)
men får man verkligen inte tävla med hackamore om man typ ansöker?

hackamore får man ha i hoppning storhäst vad jag vet, ponny har jag hört att man inte får ha det.
(min häst är gränsfall och vet inte än om jag ska tävla honom som ponny eller häst, ev först ponny och sen klassa upp honom som storhäst vid slutmätningen om det går=

men dressyr får man ju inte det...

:(

Det är ju väldigt bra om du vänjer honom vid tränsbettet igen, för det är så besvärligt att ha en häst som bara kan gå på hack. Att han inte vill gå på tränsbett nu beror med all säkerhet på att han "saknar" hacket, något jag tycker du bevisade när du red på både hack och tränsbett. Så brukar jag för övrigt alltid göra första gångerna på hack om det är en lite känslig häst, kanongrej! :bow:
Men det är ju jättebra att du har hittat något din häst verkligen trivs med, och även om han borde vänja sig vid tränsbett igen, så är det ju kul att kunna varva med något hästen verkligen trivs med!
I TR 2003 står det att du får rida på s.k "ponnuhack" eller "soft hack" på ponnyhoppning. Alltså ett hack med korta skänklar, inte de långa, de får vara max 20cm.

jo jag tyckte det funkade förvånansvärt bra :D.
jo jag vet, det är just därför jag nu vänjer honom vid det igen, men kommer rida på hackamore ibland =).

okej tack så mkt :), det är ett sånt ponnyhackamore jag har, men min kompis sa att man bara fick ha det i storhäst-klasser.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 541
Senast: Liten
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
705
Senast: Squie
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 624
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka