C

Caterpillargirl

Jag är nybörjare i horsemanship och tränar nu min häst i Level I efter Parellis lära. Nu när jag börjat rida min unghäst i repgrimman så har jag efter de första något läskiga turerena - där jag var rädd för att jag inte skulle ha någon alls koll - till att tycka att det känns mycket bra att rida utan bett. Nu undrar jag om man kan eller om det är vettigt att rida bettlös utanför banan? Även om hon lyder bra så har det hänt att hon blivit lite stark i ena sidan när hon inte velat gå åt det hållet jag vill. Vad gör man bäst då för att hon inte ska bli ännu starkare? Är det någon skillnad i effekten om man köper ett sidepullträns t.ex det som säljs på Hööks och är det kasnke lämpligare för uteridning? Ett hackamore trycker väl endast mot nosryggen på hästen och även ett med korta skänklar räknas väl som skarpt eller?:confused:

Sv: Bettlöst

Kan du inte börja med att rida ut i sällskap? Annars skulle jag nog vänta tills jag kände mig helt säker på banan.

För att börja med att reda ut begreppen.

Hackamore verkar genom en hävstångseffekt vilket innebär att du får ett större tryck på hästen än vad du känner i handen. Med endast lite hjälp från din hand kan du orsaka stort tryck på hästen. Du känner alltså inte hur hårt du tar i hästen och kan göra den mer illa med det än med tex ett sidepull. Ett hackamore har två tryckpunkter. En på nosryggen och en bakom öronen.

Sidepull verkar genom direkt tryck. När du tar i tygeln får hästen samma tryck som du har i handen. Ingen hävstångseffekt och det finns endast en tryckpunkt. På nosen.

Skillnaden är stor. Jag har ridit på både, rider alltid bettlöst med min häst. Hackamore kan man använda ibland när man vill ha lite omväxling eller av andra anledningar. Men det är inte ett bett man bör rida konstant på anser jag. Tryck bakom öronen skapar i regel spänningar då det inte är bekvämt för en häst att ha tryck där. Men att rida på hack nån gång ibland tycker jag inte är några problem. Det finns ingen anledning till att rida på hack regelbundet. Tvärt om. Kan man inte rida sin häst utan hävstågseffekt så bör man fundera över sin ridning.

Sidepullets fördel (alla bettlösa huvudlags fördelar) är att de ger ryttare möjlighet att ge fullkomlig eftergift efter som att nosgrimman ska ligga lös när man släpper efter i tygeln. Sidepullets nackdel är att det erbjuder få genvägar. Man måste kunna rida med sits och resten av kroppen för att det ens ska se bra ut. Med ett annat träns kan man alltid tvinga fram saker men med ett sidepull är det inte lika lätt. Jag har träffat tränare som påstår att sidepull inte passar att rida dressyr på då det inte går att styra med ett sånt träns. Dessa tränare har troligen mycket kvar att lära om ridning. Sidepullet går utmärkt att rida dressyr på.

Nu vet ju inte jag hur du eller din häst är, varpå det är svårt att avgöra om du kan ge dig iväg ut eller inte. Men jag tror inte att du behöver oroa dig. Börja lite kort och lätt, och öka sen. Behöver man ha skarpa bett så är man inte redo att ge sig ut, anser jag.

Om du har en ung häst (även gammal) och har börjat nu L1 så rekomendera jag att du inte rider ut med grimman eller träns tills du är bered, Att det finns ingen motstånd till att du kan boja in nacken att den är mjuk och villig. Du har lika mycket kontroll med en grimma som du har med en träns om inte mer. Det är bara att det "känns" om det är tvärt om. Och genom Parelli så finns det "stegar" för en anledning. Så att du förbereder allt så när det är dags att rider ut det behöver inte vara läskig eller att man känna att man behöver en starkare bett. Hästen kommer reagera med eller utan träns/bett det är hur du hantera dig som är viktigast. Att du är redo för dessa reaktioner.

När det gäller sidepull så skulle Jag Stanna med grimman. Sidepull är gjort av läder och är bredare över näsan och allmänt "snällare" än repgrimman. Du kan förlura dina krafter pga detta.

Hackamore och allt annat du skrev är skarpare också. Därför du ska använder grimman så att bevissa dig att man inte behöver dessa vertygar för att har kontroll och att komma till detta nivå så gör man dessa "stegar".

När är du/ni bered? Bara du (ingen annan) inuti vet det. Har du gjort alla dina uppgifter? vilken phase är du på på de flesta? Om du är på phase 4 att fråga att ger hästens huvud till dig (boja) så är du kanske inte klar än. Om du knner osäkert, vänta ett lite tag till tills du känna mer självförtroende.

vi rider här hemma bara i repgrimman och vi har 8 st. även min 7 årig dotter rider i grimman tills hon lära att vara mjuk i händerna. Men hon får inte rider ut tills BÅDA två är bered. Jag tycker vi lära oss mycket med att rider i grimman båda av effarenhet och från hästen.

Senast ändrad av en moderator:

Jag hade inte gett mej ut utanför staketet om jag inte var helt säker på mig själv, hästen litar jag på, men det hade nog dröjt ett tag innan jag varit säker på mig själv. Dock gäller detta bara den äldre damen som är lärd på "traditionellt vis". Med den lilla damen gör jag allt i grimma var än vi är nånstans, Visst kan hon ha träns också men jag tycker det är onödigt om man kommunicerar minst lika bra med grimma om inte bättre.

Än så länge rider jag inte min äldre häst men de gånger jag suttit på henne har jag använt en vanlig grimma och sen rep - trycket kommer på nosryggen om jag skulle dra lite lätt i grimman och här känns det faktiskt som om jag har mer kontroll än om jag hade haft träns på henne. Samma med den lilla jag har, treåringen, vi kommunicerar mycket bättre via grimma. Dock tycker jag att det självklart skall gå att ha bett i munnen på hästen då det finns regler på tävlingsbanor och sånt att man måste ha betsel men jag undviker det så gott det går. Jag ser det som onödigt om man kan åstadkomma samma saker via grimma.

Jag håller just på att lära mig att rida med repgrimman (pocketguide 7) och lära mig styra med kroppen, det går någorlunda bra.:) Min häst är inriden enligt NH och är kan det här med att vända nosen mot benet. Ja jag vet att man ska vänta med att rida ut men jag rider bara med någon som rider en trygg äldre häst med. (bara en gång en så länge och då red jag med vanligt träns) Vill bara få lite omväxling då jag är rädd för att hon blir uttråkad.

Komihåg att med L1 det behöver inte vara "perfekt" bara att du känner att du skulle hantera en viss situation. Det är inte fel heller att du går tillbaks till din träns (som har fungerat förut) att rider ut om det gör att du känna sig mer "självsäkert". Att rider med grimma är så att man kan får en annan kännsla och att vi lära att blir mer "rättvis" mot hästen.

Fortsätt med tränset och en dag kommer du känna det inne i dig att "ja, jag klara av det" då är du redå.

Jag tycker att det är bra att du tänkar på om hon blir uttråkat. Men det finns fortfarande massor av saker folk kan göra i ridbanan utan att uttråka de. Använder fantasien och inte göra samma sak dag in och dag ut. Också om du är klar med dina groundskills i L1 och är inte klart med ridningen så kan du börjar med L2 groundskills så du inte uttråka henne heller där. Sen när din ridningen är klart så kan du börjar med L2 där med. Men det behöver inte vara tillsammans. Ser det ut som ground work och ridningen är två olika delar.
Ground work i L2 är roligare.:bump: för båda dig och häst.

Om du har en stor unghäst skulle jag hålla mig på banan med grimma på.
Ute skulle jag ha ett träns på som säkerhet.Du kan ha grimman utanpå o bara använd bettet v.b.

Har sett ryttare som blivit jagade av hundar eller unghästar som har blivit rädda för vadsomhelst o det har slutat med helikopterfärd.

du har betydligt större odds att klara av en rädd häst med bett.

Ja det var en bra idé att jag borde börja lite med groundskills i L2. Jag har den hemma men har inte ens tittat på den än bara för att jag trodde man slaviskt skulle följa ordningen. Det finns vissa saker som går bättre än dom andra i L1 t.ex är hon jättebra på att flytta sig för tryck åt alla håll men sämre på att backa genom små tecken från mig. Så jag gör bara få övningar med det och nöjer mig med det lilla så att hon inte tycker att det är tråkigt.

KL

En 5 åring (oinriden, bara grundhanterad) som jag och ägaren håller på med reagerar mycket kraftigt på repgrimman! Hon avskyr den och visar det genom att resa sig och att kasta med huvudet rakt uppåt. Det är svårt att leda henne, men inte att böja in huvudet åt sidan eller be henne gå runt mig. Jag kan be henne flytta bakbenen, men hon reagerar kraftigt när jag ber henne backa genom att röra på grimman, då kastar hon upp huvudet och reser sig (mycket otrevligt). På träns med kapson gör hon inte så, då skramlar det mest i metallen på kapsonen och inte alls på resten av huvudet och det tycker hon är ok. Kan det vara just att repet pendlar när jag leder och ger ett obehagligt tryck som hon reagerar på?
Någon som varit med om liknande?

Själv rider jag min polle i en springgrimma. (används i travet tror jag) alltså är det bara en nosgrimma, med trå ringar på sidorna om själva "nosremmen" ..
Som jag har förstått använder dom grimmorna på travet genom att sätta en inspänning via ringarna för att få hästen i en lägre form, men jag sätter tyglarna i dom istället. Funkar toppenbra!! :idea:

Mångagånger!

Don't make it about the halter. Ni har säkert missat ett steg i att vänja henne eller eras frågor är inte tydligt. Det kan vara jätte enkelt men är svårt att ser/läsa det.
Vad jag menar med att inte göra nåt stort om grimman är om du fokusera på bara den eller en penlade rep, så är det lätt att skapa/missa den riktiga problemet. Om ni tror det är repet, har henne så pass långt borta att du kan lägga repet på marken sen att du altid börja med att fråga väldigt mjukt sen succesiv starkare tills hon backa.
Om hon reagera "kraftig" så svänga inte hårdare men i samma takt du gjörde som när hon först började reagera, så fort du ser hjärna tänkar bakåt (även den minsta skift i vikten bakåt) sluta direkt.
Mångagånger vet de inte vad det är du fråga, då reagera så pass att du är tvungen att sluta=belöning. Och de tro de har gjort rätt. Eller att folk fortsätter och blir starkare i viftningen och kräver mer en ett till två steg, och att hästen har till slut ingen fler idea vad den ska göra och den ända det kan komma up med är uppåt.
Vissa kan vara väldigt känlig till en repgrimman. Vissa repgrimmor är skarpare än andra pga tjockleken. Alltid mjuka händer och belöna för den minsta försök. När de kan tar ett steg bakåt och de tror det räcker då är det säkert dags att kräva 2 steg osv. ALLTID börjar JÄTTE mjukt, då kan du falktis unvika stegringen över huvudtaget.
Som sagt mångagånger det är jätte svårt med såna råd (om du vill har det överhuvudtaget) utan att ser er. Använda din suntförnuft och om ni tro inte att ni klara av nåt kontakta nån med erfarenhet att hjälpa er.

Var säkert att dina fyra phaser är ORDENLIGT. Att du är väldigt klar till henne om de. Många gånger är det bara nåt sånt där. Eller att du inte går hela vägen up till phas fyra. Och gör mer av grejer som hon är sämre på annars brukar vi bara "låt de vara". Backa i stallet/boxen, ut ridbanan osv.

Say what you mean, and mean what you say!

kl

Red min treåring med repgrimma för första gången idag. HAr ridit lite på hack, så hon är van att lyssna på tryck på nosen. Red en lite stund på banan först för att kolla gas och broms, sen red vi en sväng i skogen i sritt. Det gick jättebra!

Undra om man kan använda en remontnosgrimma och sätta tyglar på den? som ett bettlöst alternativ, när man inte har råd att köpa sidepull?

Vad mysigt de ser ut.

Jag red min kille enbart på repgrimma de fösrta året efter jag börjat med Nh då han inte fungerade alsl på bett. Sedan köpte jag ett sidepull med rep,fungerade jätte bra idag rider jag honom på tre dellat sidepull el repgrimma lite olika så där bara för att variera.

Jag anväder bitless bridle, se www. thebitlessbridle.com. Det fungerar bra tycker jag. Det kan ju vara ett altenativ till sidepull och Hackamoore. Repgrimma har jag aldrig ridit i. Lycka till!:)

Liknande trådar

Utrustning Har funderat lite på det där med bettlösa alternativ, och kommit fram till att jag skulle vilja "utforska" det lite mer - och även rida...
Svar
8
· Visningar
2 128
Senast: nullo-modo
·
Utrustning Jag står här nu med en häst som har ett supersår i mungipan och enligt veterinärens order inte ska ha bett på en månad minst. Problemet...
2
Svar
39
· Visningar
6 065
Senast: älgen
·
Ridning Hej! Jag har den senaste tiden läst på otroligt mycket om bettets inverkan på hästen och det har slagit mig hur lite ryttare egentligen...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 057
Senast: nullo-modo
·
Utrustning Hej! Jag sköter om ett shiresto som har stora problem med bett. Hon har inga munproblem, men har blivit illa behandlad och tycker därför...
Svar
4
· Visningar
1 141
Senast: SQT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama