P

Plogflickan

Tjenis!
Är det någon här som har foton på sidepull och hackamore?
Så man ser hur det ska sitta på pållen?
Eller någon som kan förklara för mig?
Gärna också de olika fördelarna + nackdelarna?:crazy:

Sv: Bettlöst

sidepull

Har en liten fråga här. Fick höra här om dagen att man inte får tävla på hackamore. Varför? Om hästen funkar utan bett är det väl bra eller?

det beror på om du menar en mekanisk hackamore(klassisk).Bosalen kallas oxå hackamore den har jag för mig man får tävla i upp till stång sen måste man isåfall ha dispans om d e nåt fel eller liknande.
I amerika har dom tom tworein en mellan period för övergång till stång.

Japp, det var jag som startade den :smirk: Behöver fortfarande ett bra, konkret svar.. Men det kommer väl förr eller senare..

Alltså när dagen kommer då du vill iväg på din tävling så hör med tävlingsledningen vad dom säger om att du tävlar på sidepull.
Sidepull kan jag tänka mig att du för ok på om det är en klubbtävling
men jag tror aldrig att det är ok med det mek.hackamoret.

Japp, det var jag som startade den :smirk: Behöver fortfarande ett bra, konkret svar.. Men det kommer väl förr eller senare..

Om du vill ha ett svar VARFÖR denna regel finns måste du nog kontakta WRAS som skrivit dessa regler. http://www.wras.se

Själv kan jag förstå varför man inte får tävla på mekaniskt hackamore (det har ju hävstångseffekt), men sidepull hade dom väl kunnat tillåta eftersom det har samma verkan som ett snällt tränsbett :cool:

I nya regelboken står det:
171 D. Sidepull är enbart ett träningsredskap och får ej användas vid tävling.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 598
Senast: Nepenthe
·
Dressyr Det ska ju gå att ha separata bettlösa klasser på dressyrtävling numera - men finns det alls några sådana? Hur hittar man dem i så fall...
Svar
13
· Visningar
1 650
Senast: Fiorano
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
691
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka