Bettlöst, tränsbett eller kandar?

Sv: Bettlöst, tränsbett eller kandar?

Men gud vad förvirrade, de skriver om "bitless bridle" fast det är inte den typen som kallas "bitless bridle" här med kors under huvudet va?

Skulle det i sådana fall vara vanliga klasser men mer fri betsling typ?

Fast övriga bettsorter som diskuterats i tråden har inte tillnärmelsevis den skarpa effekt som hack har. Precis som du själv skriver så "behöver man inte ens ta i" alt. "hästen viker in sig som en metkrok" när man använder hack. Kandaret tex har ju inte alls den skarpa effekt att man knappt behöver ta i hästen. Enligt min mening har ett sådant bett inte i dressyr att göra (hack). Så mao en rejäl skillnad hack och tidigare i tråden nämnda bettsorter.

Jag håller inte med. Sitter man och blårider på ett hack så javisst. Det är från början ett bett som är avsett för enhandsfattning. Men har man en häst som passar på hack och kan rida vettigt så finns inte problemet, och jag skulle argumentera att det inte är ett dugg skarpare än att sitta och blårida på en kandarstång.

Delv OT
Jag undrar också över qinnies svar - om det är någon ändring på gång.
Ur TR:
"Ponny med ryttare som under året fyller lägst 19 år, får tävla i klasser för häst i dressyr tom Msv A-klass på regional tävling. Detta kräver licens för häst resp senior. Ponny som på detta sätt startat i dressyrklass för häst får därefter inte starta i tävling för ponny. Vid stadigvarande (minst 6 månader) ryttar- och/eller ägarbyte får ponny, efter anmälan till Ridsportförbundet, åter starta i dressyrklass för ponny."

Mackan: Eller sitta och blårida på ett vanligt tränsbett för den delen....

Man kan tycka att det öht inte spelar någon roll om hästen går som den ska i aktuellt program (och engentligen tycker jag så) - fast å andra sidan gillar jag att det är tydliga "lika-för-alla-regler".

Senast ändrad:

Kan knappast tänka mig att det är en TR ändring pågång. Tror ginnies blandar ihop det med att ponny och häst inte får vistas på samma framridningsbana. Så fort en ponny tävlar som häst så räknas den som häst.

Har extremt svårt att tro att en arrangör som nämndes som exempel har delat upp framridningsbanan för en ponny som tävlar som häst? Extremt lyxigt för den där seniorryttaren att ha en helt egen framridningsyta när alla andra hästekipage får trängas med varandra. Isåfall har arrangören gjort helt fel men troligtvis har det varit ponnyer samtidigt och därför har framridningen varit delad, faktiskt inte helt ovanligt på tex Pay&Jump och då har väl den vuxna ryttaren gått in på ponnyframridningen med sin ponny.

Liknande trådar

Dressyr Hej! Jag har en häst som går och trivs väldigt bra på stångbett (Vi tävlar inom western till vardags men vill gärna börja rida lite...
2
Svar
21
· Visningar
5 236
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar