Bettlöst, tränsbett eller kandar?

Fiorano

Trådstartare
En diskussion i den internationella dressyren har kommit igång om en större valfrihet när det kommer till betsling! Vad tycker ni, borde det vara tillåtet att rida GP på tränsbett eller tom bettlöst? Eller är kandaret något som borde bevaras?

I denna artikeln från Eurodressage står det om diskussionen samt att det i Holland redan finns dressyrklasser för bettlösa ekipage upp till nationell nivå! En riktigt bra artikel dessutom i mitt tycke då den tar upp både för och nackdelar med bettlöst men framhåller vikten av att kunna välja det som hästen fungerar bäst på.

Sv: Bettlöst, tränsbett eller kandar?

Jag tyckte också det var en bra artikel!

Som det sägs i artikeln, att rida bettlöst behöver inte per automatik vara snällare än att rida med träns/kandar!

Tycker absolut att det borde vara tillåtet, iaf på nationella tävlingar, internationellt kanske längre fram...

Hej!

Jag brinner ju för dressyren men har en häst med bettförbud från veterinär. Eller, än så länge kan hon ha bett nån gång ibland, men vi vet inte om bettet retar den tumör hon har i bettläget om vi rider mer med bett och det känns sådär kul om tumören skulle börja växa, eftersom den sitter så den är halvt omöjlig att ta bort.

Så.. Jag är väldigt för att man ska kunna rida på bettlöst också, då skulle jag få tävla utan att ens riskera tumören. Det vore underbart.

Men jag kan hålla med om att om man bara rider bettlöst blir hästen gärna lite tyngre i handen efter ett tag.

/Lavinia, tycker bett ska anpassas efter hästen

Jag tycker det låter som en bra idé främst så kan ju alla som inte kan rida med bett också tävla.
Finns ju hästar som har fel i munnen eller andra orsaker inte kan /ska ha bett i munnen.
Tråkigt att de inte skall få tävla!

Samma sak med ponny.. tycker man kan öppna en klass för vuxna som rider ponnyn så kan man ha sin ponny kvar och ändå tävla.

På nått vis borde ju bettlöst vara ett alternativ även på tävling, sen i kandarklasser har jag väldigt svårt att uttala mig eftersom jag inte har direkta kunskaper om kander (inte riktigt dät än - om man säger så :P) men på lägre nivå bord det vara ett alternativ. Sen borde det väl inte vara nödvändigt med egna klasser för det, min går på både bettlöst och bett och inte ens jag som rider henne varje dag märker någon skillnad. Tyngre i handen kan de absolut bli, men det kan man som ryttare påverka bara man är uppmärksam, så upplever jag det iaf.

Samma sak med ponny.. tycker man kan öppna en klass för vuxna som rider ponnyn så kan man ha sin ponny kvar och ändå tävla.

Fast man kan ju tävla bland stora hästar:). Om jag själv köper ponny (vilket är en tidsfråga) tänker jag göra det.

Läste också den, jag tycker det kan vara valfritt. Varför inte liksom. Med tanke på hur många som sitter med hård hand och snortajt nosgrimma på sina kandar och inte kan rida på träns behöver man knappast oroa sig för att kandar skall "dö ut"...

Dressyren sitter ju inte i bettet sas, så om man vill rida utan tycker jag man borde få det.

Visserligen blir det tryck på nosen, men det är ju fritt att välja vad hästen trivs med. Dock tycker jag INTE att hack ed skall vara tillåtet! Endast typ grimma eller läder-sidepull (inte rep). Många av de bettlösa alternativen som tex hack är ju inte alls snällare än kandar...

Fanns ju en film där med GP dressyr i grimma. För att inte tala om JW som hoppar barbacka med halsring. Så det går ju bevisligen att rida bra utan bett. :)

Hack skulle väl, likt kandar, kunna var godkänt i högre klasser isf? På lägre nivå kan ju hävstången vara lite överkurs, för att uttrycka det snällt.

Hack är enligt min erfarenhet skarpare än blank stång så nej, tycker det är totalt olämpligt att rida dressyr på, oavsett nivå. Möjligtvis ponnyhack med läder runt hela (ingen kedja).

varför i hela friden inte hack, men allt annat?

hästar som trivs och går korrekt på hack behöver man inte ens ta i. Däremot finns det massor med hästar som inte trivs med hack, med resultat att de viker in sig som en metkrok och går på bogarna medans ryttaren sitter med en handridning som inte är av denna värden styrkemässigt.

med andra ord - ingen skillnad på hack och andra bett ;)

Bra artikel och bra debatt. Jag tycker absolut att man ska öppna för lite friare betsling. Att tillåta raka tränsbett är en bra början. Dock tycker jag att hackamore inte hör hemma i lätt klass pga hävstångseffekten, finns nog en risk att för orutinerade ryttare hamnar fel och drar ihop sina hästar för mycket.

Kanonbra ide att man kan rida på det som passar hästen även i dressyren. Jag har också en häst som inte gillar bett (han har övebett) och jag vill inte bråka när vi rider så oftast blir det ponnyhack även på dressyrträning.
Frigjordheten ligger inte i bettet utan i hästen.

Hej!

Jag håller med om hack, iaf på längre nivå. Det är ju sjukt mycket lättare att dra ihop hästen med hack än med kapson.

Jag hoppar min på hack, på kapson skulle hon strunta blankt i mej när hindrena kommer fram. Min tränare brukar tycka att det är sååå fascinerande att jag lyckas svänga på hack, det tycker jag är det minsta problemet. Våga 17 ta tag ordentligt med ett hack liksom, då försvinner ju hela nosen..

/Lavinia

Fast man kan ju tävla bland stora hästar:). Om jag själv köper ponny (vilket är en tidsfråga) tänker jag göra det.

Kommer antagligen, med största sannolikhet, inte att ske då ponny och häst inte får vistas på samma framridnings eller träningsbana samtidigt, en säkerhet antar jag.

Kommer antagligen, med största sannolikhet, inte att ske då ponny och häst inte får vistas på samma framridnings eller träningsbana samtidigt, en säkerhet antar jag.

Fast det gäller ju bara om ponnyn tävlar som ponny. Tävlar den som häst gäller inte detta. Det är en del ponnyer som är ute och tävlar som häst.

Om man licensierar ponnyn som häst för du visst tävla ponny bland stora hästar. Här uppe har vi ett ekipage som gör det och Smallgot här på buke rider väl upp till msv på sin ponny-bland stora hästar. ...och Traloppans arab är väl också under ponnymått.

Det handlade ju om vuxen ryttare på ponny och inte ryttare under 18.

Det handlade ju om vuxen ryttare på ponny och inte ryttare under 18.

Se ovan, sedan väntar jag efter årsskiftet o ser hur detta löses om det gör det.

Här nere delar en del klubbar av för framridning om det är ponny-häst, ponny går i ponnyframridningen även om det är en äldre ryttare, häst går i häst även om ryttaren är under 18 år.

varför i hela friden inte hack, men allt annat?

hästar som trivs och går korrekt på hack behöver man inte ens ta i. Däremot finns det massor med hästar som inte trivs med hack, med resultat att de viker in sig som en metkrok och går på bogarna medans ryttaren sitter med en handridning som inte är av denna värden styrkemässigt.

med andra ord - ingen skillnad på hack och andra bett ;)

Fast övriga bettsorter som diskuterats i tråden har inte tillnärmelsevis den skarpa effekt som hack har. Precis som du själv skriver så "behöver man inte ens ta i" alt. "hästen viker in sig som en metkrok" när man använder hack. Kandaret tex har ju inte alls den skarpa effekt att man knappt behöver ta i hästen. Enligt min mening har ett sådant bett inte i dressyr att göra (hack). Så mao en rejäl skillnad hack och tidigare i tråden nämnda bettsorter.

Liknande trådar

Dressyr Hej! Jag har en häst som går och trivs väldigt bra på stångbett (Vi tävlar inom western till vardags men vill gärna börja rida lite...
2
Svar
21
· Visningar
5 236
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Uppdateringstråd 30