Zolimita

Trådstartare
Vill ha tips på bett till vår shettis som vi ska börja köra.Läste att vid körning är ett tredelat bättre än tvådelat:confused: Spelar det någon roll om man väljer fasta eller rörliga ringar?

Sv: Bettips!

Finns inga bett som är bättre än de andra, utan det väljer hästens mun och handen som håller i. Men ett tvådelat bett är Aldrig bra, speciellt inte på små munnar.

Grodbetten är kanon anser många, även jag själv. De har en hävstångsverkan och skulle en situation uppstå har man mer att säga till om, och bettet påverkar hästen att hellre ta ner huvudet än upp.
En rak mundel är det allra mildaste du kan ha, speciellt till små munnar där ett ledat är svårt att hitta i lämplig storlek.

mitt tips: rakt smalt eller ett grodbett (selar.se)

jag skulle säga tvärtom, hellre ett tvådelat än tredelat i små munnar, men självklart är det hästen i sig som avgör vad som fungerar. Personligen har jag bättre erfarenhet av det tvådelade än det tredelade, men favoriten är garanterat rakt tränsbett :D Men det påverkas säkerligen av mitt sätt att köra och de hästar jag jobbat med också. Kör med det bettet som fungerar bra i övrigt vid ridning eller tömkörning!

Han har tvådelat nu.Sambon ska på körkurs med honom så då kan vi ju passa på att fråga om lämpligt bett till honom:)

Tycker inte tvådelade bett är bra!
Vissa hästar accepterar dock dessa bättre än andra....:angel:

I en liten mun blir ett rakt (gärna svagt böjt) bett bättre anser jag, om man inte kan hitta ett väääldigt smidigt 3delat bett....:angel:
Men dom är ofta både för långa och för tjocka...

Är det en äldre van shettis och du som ska köra har erfarenhet kan man ha stång, men annars tycker jag det verkar lite för skarpt att börja med...
Rakt tränsbett funkar utmärkt på mina shettsiar, trots att bettet är en aning grovt (har stora shettisar, dryga metern, 9,5 i bettstrl)

Fasta... rörliga, vissa hästar bryr sig inte alls.
Men det med rörliga ringar, blev en vetskap som retar mig så jag har fasta ringar eller bettskivor.
Man har ju nypit sig i fingrarna, att bli nypt i mungipan är säkerligen inte skönt:eek::angel:

Läsvärda sidor!!:)
http://www.djurtandvardskliniken.se/
http://www.western-ridning.com/utrustning/oevrigt/Bettets-anvaendning-och-verkan.html

Då skulle jag köra med det också till att börja med. Vem ska ni köra för på kursen?

Funderar på att köpa ett grodbett till min shettis.. Jag har hört att de ska vara väldigt bra lite här och var ^^, Hade själv tänkt mig nått liverpool men ska nog satsa på detta istället. Hoppas bara vi får tandläkartid snart så vi kan börja mixtra lite med bettbyte!
Min grabb har gått på smalt, rakt bett innan och det funkar men han lyssnar alldeles för dåligt i alla fall.. Han har gått på tredelat men det funkade inte alls... Tvådelat vill jag inte ha, viker upp sig i munnen

Skulle någon vilja förklara fördelarna med grodbettet. Vad är det som gör dom bättre än liverpool eller postkandar.

Grodbettet är framförallt smalare, lite mildare och är böjt på ett "bra" sätt. Böjt framåt om jag inte minns fel.

Jag har kört ett tag på grodbettet, men har nu gått tillbaka till mitt smala 3-delade bridongbett (med bettskivor funkar det bäst) inköpt på hööks, fanns ner till strl 8,5 då när jag köpte det för några år sen. Min ponny är alldeles för känslig i munnen och även om grodbettet är en ganska snäll stång så var det för skarpt för min häst pga hävstångsverkan. Han reagerade efter några veckor på vinden som drog i tömmen och tvärstannade rätt som det var då jag körde. Men annars var han nöjd med det, det låg himla bra i munnen och så.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
1 001
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: Lavinia
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 609
Senast: Derivata
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 045
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka