Betthjälp eller andra tips önksas.

milian

Trådstartare
Jag har ett 6-årigt som blir lite halvgalen bakom bilen :devil:
När hon blir peppad så dra hon ner och fram huvudet och sticker iväg tills vingen tar emot inte kul ,dom flesta lopp i hennes klass är just autostartlopp typiskt nog.

Hon går nu med raymondcheck kanske det är bättre att byta till vanligt och korta upp lite?

Jag har provat, 3-delat, vanligt bett, rakt bett ( då blir hon värre)
Syntetbett med äppelsmak,Crecsendo (då blir hon lite bättre men jag vill helst inte ha henne på ett skarpt bett),
Hon går med spärrgrimma och tungband.

Hon är fullt genomgången hos vet nyligen och även munnen är uppkollade 2 gånger .

Nån som har några bra råd:)

Sv: Betthjälp eller andra tips önksas.

När hon blir peppad så dra hon ner och fram huvudet och sticker iväg tills vingen tar emot inte kul ,dom flesta lopp i hennes klass är just autostartlopp typiskt nog.

Hon går nu med raymondcheck kanske det är bättre att byta till vanligt och korta upp lite?

Syntetbett med äppelsmak,Crecsendo (då blir hon lite bättre men jag vill helst inte ha henne på ett skarpt bett),

Hon är fullt genomgången hos vet nyligen och även munnen är uppkollade 2 gånger .

Någon typ av entömsbett då? Hade en bångstyrig f-n som blev som ett lamm på entömsbett, krullade ihop sig & gick ner på tygel ( töm ) , satt med slacka tömmar när man hade det bettet. På Crescendo blev han skogsgalen & blödde ur munnen ihop med kombinationen tungband. Han gick bäst på alla typer av bett med hävstång.

Raka bettet du testade, var det med fasta el rörliga ringar?

Vet inte om en gomtryckare skulle kunna vara något under en period, att träna med? Det får nog någon annan svara på ( har ingen erfarenhet av sådana).

Fast om hon stannar vid vingen så är det väl toppen.
Skönt och släppa på och låta dom nöta mot vingen, blir ofta en snabb start oxå.

Värre är när dom börjar krypa över och under vingen!

Det var med fasta ringar, hon blev jättestum i munnen av det.

Till Monte´ryttare, jo nog är hon snabb iväg :angel: men det skulle vara bra för allas "säkerhet" om hon vore lite mer reglerbar känns det som.

Hugger hon pa bettet skulle jag nog prova en burch. Ar ju en slags gomtryckare men ganska "snall" sadan. Vill man ha skarpare finns ju allid Crit Davis men har aldrig anvant det.

Angaende skarpa bett har jag nu en som gar pa tvinnat sax bett och trivs fruktansvart bra pa det. Fran att ha varit fullkomligt skogsgalen och sprungit over folk och nastan tagit ner hela falt ar han nu en lammunge!

Hur funkar hon pa vingen nar hon gar sjalv?
Tankte om det ar ovasendet dar bak som stor henne och ett par tussar skulle kunna vara pa plats?

Japp, hon hugger tag, dra fram/ner huvudet och sticker typ.
Hon har mössa med tussar, hon har börjat med detta dom sista starterna hon har blivit lite för bra på tårna för dagen ;)

Men ett sånt burch bett såg "vettigt" ut är det ok att tävla på?

Senast ändrad:

Det var med fasta ringar, hon blev jättestum i munnen av det.

Till Monte´ryttare, jo nog är hon snabb iväg :angel: men det skulle vara bra för allas "säkerhet" om hon vore lite mer reglerbar känns det som.

Jo, det är ju grunden för att kunna köras på ett vettigt sätt :angel:

Jag skulle ha kortat upp käken och satt på entömsbett. Även testat med ett ordentligt skarpt bett likt järvsöfaks bett för att visa henne att bett = broms och berömma henne när hon gör rätt...

Hugger hon pa bettet skulle jag nog prova en burch. Ar ju en slags gomtryckare men ganska "snall" sadan. Vill man ha skarpare finns ju allid Crit Davis men har aldrig anvant det.

Angaende skarpa bett har jag nu en som gar pa tvinnat sax bett och trivs fruktansvart bra pa det. Fran att ha varit fullkomligt skogsgalen och sprungit over folk och nastan tagit ner hela falt ar han nu en lammunge!

Hur funkar hon pa vingen nar hon gar sjalv?
Tankte om det ar ovasendet dar bak som stor henne och ett par tussar skulle kunna vara pa plats?

Men är dess bett gdk i Sverige? Du bor väl i USA?

gomtryckare kankse. hade jag på en som bara drog ner huvet bakom bilen och pulla som fasiken. han blev mkt lugnare.... och första starten ut med detta vann han oxå!!!hehe

Jag tycker de fungerar myket bra och ar ett bett som "slapper" da hasten inser att man inte kan hugga pa kaken.

Angaende om det ar tillatet eller ej - inte den blekaste. Tycker dock persnligen att en Burch borde vara okej men som nagon annan namnde - jag har aldrig satt min fot i travsverige utan leker med grabbarna pa andra sidan dammen.

Kanske skulle kunna vara nagot att testa pa traning iaf?

Jag tycker de fungerar myket bra och ar ett bett som "slapper" da hasten inser att man inte kan hugga pa kaken.

Angaende om det ar tillatet eller ej - inte den blekaste. Tycker dock persnligen att en Burch borde vara okej men som nagon annan namnde - jag har aldrig satt min fot i travsverige utan leker med grabbarna pa andra sidan dammen.

Kanske skulle kunna vara nagot att testa pa traning iaf?

Hur ser burch ut?

Bra då vet jag, har beställt ett och kommer ev att prova, ska testa henne imorgon med entömsbett och byta raymondchecken till vanligt och korta nått hål och se om det blir någon förbättring.

Jag har fått många förslag här så jag hoppas något ska passa damen i fråga ;)

prova även en pullargrimma, en del får förbluffande resultat med en sån...

..annars kan du ju testa med järvsäfaksbett, mina blir snälla som lamm med det bettet :bump:

Jag har nu fått med henne i ett voltstartslopp:D så hon får gå med sin ordinarie utrustning då hon brukar uppföra sig i volstart.

Har testat runt lite bland olika bett men inte hittat rätt än men har en del till att testa så tills nästa gång det blir bilstart så ska det nog har ordnat till sig.

Hur gick det med knas marren?
Lyckades du hitta losningen eller ser man fortfarande snoken pa hasten framfor bilhjulen nagonstans??

Felat har förmodligen hittats och det satt i munnen, hade in henne till vet för diverse andra saker och bad dom kolla henne i munnen igen och då hittades ett sår samt en vass flik på en tand som låg där och skavde detta satt väldigt långt bak och var lite knepigt att hitta och det var väldigt nära att det inte hittades denna gången heller.

Detta var 3-dje gången på ca 5 månader som hon kollats i munnen varav 1 gång av "riktig" tandläkare som då inte har sett detta och det känns ju inte så roligt att veta att hon har haft det så :(,Tanden är nu fixad och hon har gått bettlöst ett tag så jag hoppas att det ska funka när hon ska ut bakom bilen nästa gång:angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka