bettfråga till unghäst

E

etmoria04

jag har ett dilemma..och bettdjungeln gör mig knäpp.. har en 3 åring som fungerar jättebra med tredelat bett med fasta ringar. MEN när hon står still o även IBLAND (<- läs) biter i bettet alltså ungefär dom om hon skulle äta nått men gör så med bettet och det e juh inte såå bra med att tugga metall tycker jag .. Vad tror ni varför gör hon så? e det nån som har erfarenheten och kan hjälpa mig. säga ska att hon har löst sittande nosgrimma. .. vad tycker ni jag ska göra .. ursäkta om jag förklarat mig luddigt men e dålig på att förklara men jag hoppas ni förstår.. tack på förhand jätte tacksam

Sv: bettfråga till unghäst

Hon smakar på bettet, leker med det o undersöker det skulle jag tro. Hon är ju en ung häst och inte van att ha järnskrot i munnen! :)

jo men det e det att hon e van .. hon har haft bett till o från sen hon va "liten" . tänderna e kollade förra veckan o det va inget. hon alltså smakar inte på bettet hon tuggar på det och biter riktigt hårt men bak tänderna ungefär som jag skulle ge henne en morot o tugga på det e rejäla tuggningar ..

har provat med rörliga ringar men det e bara o glömma blir så strulig i munnen. provade då med fasta o vips vart det bättre men däremot blir det lättare o bita i det .. sen kör ja mycket bettlöst oxå. men finns det nån bett som ni skulle rekomendera? har fått höra rak bett men det om nått borde väll va lättare o bita tag i eller?

Har du provat ett tunnare tvådelat m d ringar? Vår unghäst nu 4 år har provat en uppsjö av bett , vi kom tillbaka till ett vanligt tunnt tränsbett. Hon fick även dra ut två tänder som 3 åring på båda sidorna i nederkäken då de låg i vägen för bettet vid förhållningar och gjärna bet sig fasst. Bad vetrinären på Hästkliniken som är kunnig på tänder att dra ut alla hennes tänder som sitter i vägen och som hon ej har användning av och hon blev mkt bättre effter det. Bettet har nu större platts i munnen och skaver inte emot någonstans.

Det kunde inte funka med ett vanligt oledat bett med fasta ringar? Tycker ju personligen att dom är lika om inte snällare än ledade tränsbett + att de inte går o vika. Är inget proffs alls, men är ju värt ett försök.

Börja med att prova tredelat och mullen mouth, med lösa och fasta ringar. Funkar inte det får du gå vidare därifrån.

vad är en mullen mouth? hur fungerar den?

Det är ett rakt bett som är svagt böjt för att ge plats åt tungan. Anatomiskt utformat alltså :)

447.jpg

Finns det nån svensk återförsäljare? isf finns det så man kan beställa på nätet?

Alla välsorterade ridsportsaffärer har sådana. Hööks har också, tror de har både lösa och fasta ringar. Alla som tar in globus eller willabs grejer kan ta in till dig om de inte redan har inne. Det är inte svårt att få tag på.

Bra att veta är dock att du inte får tävla dressyr på raka bett. Kanske därför att rekommendera at prova tredelat först om du tänker starta henne senare.

Kan det inte vara så att bettet är för tjockt? Tyvärr är det ganska vanligt att bettet inte "får plats" i hästens mun, om du förstår hur jag menar.
Jag har ridit mina unghästar på ett smalt tredelat, nästan som bridongbett i tjockleken. Funkat kanonbra.

Det är inte för långt för hennes mun? Ett för långt bett kan ge många problem då det lägger sig fel när man tar i dom.

Det du beskriver skulle jag absolut inte se som ett problem, bara låta vara och inte börja mecka med en massa olika bett.

När du sedan börja rida och den släpper bettet, då har du problem. Men då handlar det ofta om icke lösgjoda sidor, inte om bettet.

Jag förstår inte vad det skulle vara för problem om hästen gnagar på bettet?

Hur högt upp sätter du bettet? (visst att de kan pilla upp det och bita i det även om det ligger långt ner, men kan ju ställa frågan ;) ) Ser ofta hästar med bettet onödigt högt upp. Vet inte om det kan vara en anledning till att hon tuggar, men sitter det högt så kanske det irriterar lite.
Annars vet jag inte varför det är ett problem eg..

Liknande trådar

Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 473
Senast: tara
·
Utrustning Min häst är vansinnigt känslig i munnen och jag har väldigt svårt att få till en lösning som hon verkar tillfreds med. Jag har extremt...
2
Svar
38
· Visningar
3 990
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Nu behöver jag all hjälp jag kan få, alla tips och funderingar är välkommet! Unghäst av arbetande ras-08, har så mkt urinkristaller...
Svar
6
· Visningar
2 601
Senast: nowa
·
J
Ridning Hejsan! Har en varmblodsvalalck på 10 år på foder. Han är väldigt snäll och lättlärd för övrigt och super go att hålla på med...
2
Svar
22
· Visningar
3 143
Senast: zabby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar