K
Kalotta 3
jag skulle verkligen behöva hjälp med en sak! när jag fick min häst så red jag på 3delat bett,men så upptäckte jag att hon fick blåmärken på insidan av läppen, nån cm från mungipan. jag trodde att det var bettet som klämde henne(där sidobiten kopplas ihop med mittbiten av bettet om ni förstår vad jag menar) och började rida med oledat tränsbett istället. nu när jag rider på det oledade bettet så får hon inte dom här blåmärkena och jag har varit helt säker på att det varit det 3delade som var problemet, men nu när jag tänker tillbaka så fick hon faktiskt blåmärken av det oledade också innan sommaren,så då kan det ju finnas någon annan anledning till det hela. tror ni det kan vara så att hon råkar bita sig själv när hon tuggar på bettet? jag har provat me alla möjliga saker: rörliga och fasta bettringar,olika storlekar på bettet,bettskivor,olika höjd i munnen,snokrem osv. jag tycker att d blev något mindre märken när jag testade 2delat häromdagen. jag vill verkligen kunna rida med ledat bett,för hon är så fruktansvärt fin i ridningen då. går i ärlig form och är framåt och positiv! när jag har det raka är hon mest seg och spänd och inte alls speciellt trevlig att rida. jag har provat jaktkandar några ggr nu och hon går helt ok,men det känns inte som om hon är lika ärlig i formen och hon har inte lika mkt framåtbjudning. snälla kom med tips och åsikter,ni kanske vet något jag kan testa som gör att jag kan rida me delat bett