Blackberry

Trådstartare
Har lite problem att hitta "rätt" bett till min häst och hoppas någon här på Hoppsidan kan ge mig råd eller tips:idea:

Hästen är snäll på alla sätt och vis men kan bli lite het och försöka sticka iväg när vi travar. Vill ha ett snällt, men ändå starkt bett som hjälper till att få stopp på honom när det gäller. Använder idag ett vanligt tvådelat med runda ringar, vilket inte biter de minsta på honom. Är det bättre med ett tredelat bett?
Tidigare ägaren använde pessoa, tyvärr till den grad att han fick sår i gommen, så det bettet vill jag undvika...
Några tips? Har kollat i en del affärer och tidnignar, men det är ju en hel djungel!:eek: tacksam för alla svar
:)

Sv: Bett

Vad har du provat för bett???

Det bästa är väl att börja från grunden så hästen blir lydig.
Men är det hoppsuget som gör att han sticker?? Min häst är lydig och välriden i dressyren och överallt förutom just i hoppningen. Jo han är trevlig och fin att rida men han tycker bara det är SÅÅÅÅ roligt att hoppa. Bjuder lite väl på hinder. Han går absolut INTE att betsla upp. Han sätter sig på arslet av allt förutom vanliga raka bett och tredelade. Så han går med rakt bett och lätt kontakt i munnen bara. Det går inte ta tag i honom. Utan det är sitsen jag får använda. DÅ får jag honom tillbaka och han blir reglerbar. Bara ett tips. Tänk övrigt på din ridning och hur du själv påverkar hästen. Det är inte en broms i munnen som är det första du ska åtgärda. Det är din ridning. :)

Men annars om du bara vill ha tips på bett så skulle jag testa vilken typ av utförande/inverkan han gillar först och sedan hitta en mundel han trivs med. Tex.

Trivs han på hävstång? Då skulle jag prova typ kimblewick eller pelham med två tyglar. Så du rider på tygeln som sitter i vanliga bettringen så mycket som möjligt och om du behöver förstärka tygeltaget lägga till lite av stångtygeln, alltså den till en av skårorna på bettringen på kimblewicket och den nedre ringen på pelhamet så du får lite hävstång.

Trivs han bättre på hiss/gag verkan? Då kanske ett gag skulle funka? Då kan du även där rida på två tyglar - en till stora bettringen och den andra till gagstycket.

När du vet om ni trivs bäst ihop ''vanligt'' bett, hävstång, eller hiss/gag exempelvis (finns ju fler) så hittar du en mundel han trivs med. Alltså rakt, delat eller tredelat etc. Observera att all hävstång bör vara med rak mundel. Gag kan du ha vad som helst som han trivs med. Sen väljer du det typ av bett ni trivs ihop som har den mundel han trivs med.

Men jag tycker att om du ska prova hävstång/gag på två tyglar så ta gärna hjälp av en instruktör som kan hjälpa dig. Det kan vara lite trixigt i början att rida på två tyglar.
Dock så kan bägge hävstångsbetten rida på delta så du bara har en tygel och gagen med bara en tygel som du då fäster enbart i gagstyckena. Alltså i ringen som sitter i sidostycket som löper igenom gagbettet. :)

UNDVIK pessoat!! Det finns så mycket bättre alternativ!

Har lite problem att hitta "rätt" bett till min häst och hoppas någon här på Hoppsidan kan ge mig råd eller tips:idea:

Hästen är snäll på alla sätt och vis men kan bli lite het och försöka sticka iväg när vi travar. Vill ha ett snällt, men ändå starkt bett som hjälper till att få stopp på honom när det gäller. Använder idag ett vanligt tvådelat med runda ringar, vilket inte biter de minsta på honom. Är det bättre med ett tredelat bett?
Tidigare ägaren använde pessoa, tyvärr till den grad att han fick sår i gommen, så det bettet vill jag undvika...
Några tips? Har kollat i en del affärer och tidnignar, men det är ju en hel djungel!:eek: tacksam för alla svar
:)

Du skriver att hästen blir stark när du travar?
Då är mitt tips att du måste lägga ner mer markarbete och få hästen att lyssna på små hjälper. En häst ska kunna gå på ett vanligt tvådelat/tredelat när man rider den på marken utan en massa skarpa bett i munnen.
Vad använder du för nosgrimma?

Tack för svar!
Idag har jag en remont. Självklart är det mycket jobb med mig som ryttare också (långt ifrån felfri, men jobbar på det);)
Paddock är han lugn, men när vi rider ut på grusvägar blir han lite het. (endast i trav) Har provat tränsbett/tredelad o eggbett (+ pessoa men det åkte i papperskorgen direkt)
Fick höra att D-ringbett var bra med starka hästar ? Kan tillägga att han är rätt ung. Verkar trivas med två-delat...

Ok men om det bara är när du rider ut så försök lägga in övningar när du rider ut så att han lyssnar på dig, temboväxling byta gångarter skänkelvikning mm blir hästen för stark gör halt. Efter som det är en unghäst är det bara att jobba på och förhoppningsvis kommer du inte behöva något skarpt bett.

Lycka till!

Kl

http://www.google.se/imgres?imgurl=...4yoCA&esq=1&page=1&ndsp=15&ved=1t:429,r:1,s:0

En väldigt lång länk, hoppas den funkar! För det här är ett bett som jag älskar.. det är ett tvådelat, ganska smalt bett. Men det går inte att böja framåt som ett vanligt tvådelat. Det är ett milt bett som ändå är lite skarpare.. Min häst som inte funkade på något och var helt galet seg i munnen, fick rida in honom mot en vägg för att få stopp på honom i början och har verkligen provat mängder av bett. Och detta bettet är det han trivts bäst med!

Hackamore, vanligt ponnyhack hoppar jag min ponny på, då han ibland kan bli lite övertaggad. Till dressyren rids han med tredelat sweet iron men han blir lite för taggad i hoppningen på det.
Han trivs inte på skarpa bett, så som pelham (med två tyglar) utan bara knäpper av.

Om du har möjlighet kan det vara värt att prova att rida på hackamore :)

Detta är lurigt. :)

Men jag brukar använda olika bett till olika inriktningar. Ett i dressyren som är ganska snällt, ett lite skarpare till hoppningen och ett ännu skarpare till uteritter då han mer än gärna bockar och gör utfall som för att dra iväg.

Vid uteritter så använder jag jaktkandar med rak stång och löst sittande kedja, jag fäster även tyglarna som i ett vanligt tränsbett så att det inte blir så mycket hävstång eftersom det påverkar negativt på framåtbjudningen. Så håller jag mycket lätt i tyglarna dessutom. Men hittar han på busigheter så får han en omedelbar reprimand och då lugnar han ner sig direkt.

Hoppningen har jag tredelat bett som är ganska smalt med lösa ringar.

Dressyren har jag ett tredelat lite tjockare D-ringsbett.

Funkar jättebra och jag fick till och med beröm av hästtandläkaren, då denne tyckte att han såg väldigt fin ut i munnen. Det är tydligen bra att variera typen av bett för att undvika nötningar på tänder och munhåla.

Så det är egentligen bara att prova och se vad som funkar. :)

Jag skulle testa kimblewick/jaktbett. Ett superbra bett som man kan vara mjuk och ändå kunna ta tag i.

Din beskrivning passar ganska bra in på min arab.... Dock blir min häst lite mer "het" efter vi galopperat. Jag köpte hem massor av bett, för jag tyckte att det var kul att prova. Provade Kimblewickbett, rakt gummipelhambett och vanligt pelhambett, och pessoa. Pessoabettet tycker jag bara är otäckt, man har liksom inget "stöd" i handen/munnen, det känns väldigt "hackigt" då man kan dra hur mycket som helst, usch vilket bett! :S Kimblewickbettet gillade min häst inte alls. Han lade tungan över bettet. Gummipelhambettet är helt klart min favorit! Och det gäller på båda mina hästar. Har det när jag rider ut, ett underbart bett som är mjukt i hästens mun och känns behagligt i ryttarens hand! Man har kontroll över hästen oavsett om hästen försöker dra iväg. Mina hästar drar i regel inte iväg, men eftersom min ponny är väldigt tittig och blir lätt rädd, vet man aldrig när hon sticker ute i skogen. Händer oftast en gång varje gång vi rider ut att hon blir bakskygg och galopperar iväg.... Det vanliga tvådelade pelhambettet är också bra, ungefär samma sak som gummipelhambettet, bara att det tvådelade känns skarpare i hästens mun.

Det var mitt svar, prova gummipelham, eller ännu bättre, rid mycket lydnadsövningar så kanske problemet försvinner den vägen.
Mvh Olivia!

Jag hade samma problem med min ponny, han var het och jag hade ingen kontroll alls. Så jag köpte ett gummipelham(i hoppning vanligt tvådelat i dressyr) och det gick han jätte bra på i början lyssnade och tuggade... men efter ett tag ville han inte ens ha in det i munnen så jag provade att byta tillbaka till ett tredelat bett som var lite smalare och han går hur bra som helst, han är ju fortfarande pigg men han är ju faktiskt också en levande varelse så det gör ju inte så mkt:)
Jag kan ju säga att ett vanligt pelham utan gummi är värt att testa då det är smalare och hästen lättare stänger munnen då, då ett gummipelham är rätt tjockt. Men jag är knappast någon expert så;)

Ska du byta bett på något sätt tycker jag att du ska byta till ett tredelat då det är mycket snällare mot hästens mun. När du tar i tyglarna på ett tvådelat bett viker det sig och trycker rakt upp i gommen på hästen (aj!), denna effekt slipper du med ett tredelat.
Men problemet ligger ju inte där. Det handlar om träning, kontroll och lydnad. Vad ska du göra när du har betslat upp hästen till ett skarpare bett och den tillslut börjar ignorera det, betsla upp till ännu skarpare? Speciellt unghästar ska man vara väldigt försiktig med vad man stoppar i munnen på dem. Lär dig rida din häst så att den lyssnar istället för att fuska dig till en lösning med ett skarpt bett!

Liknande trådar

Utrustning Om jag tolkar TR rätt så får man i princip använda vilket bett som helst i hoppningen, stämmer det? Är Bacher bett (det bettet som inte...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: sweep
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 994
Senast: Aconite
·
Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
989
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 314
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka