S

skrolls

Jag har en c-ponny som jag använder ett hackamoore på, de funkar kanon oavsett var man rider, dock inte när man hoppar eftersom hon gärna vill ta lite stöd på bettet och då blir det för skarp så att hon stannar. Men jag känner att jag inte har tillräckligt med kunskap för att verkligen ''jobba'' henne på hacket, så som att ställa, böja och liknande. Därför undrar jag om det är någon som har nått förslag på bett som är lite lagom skarpt? Tränsbett och eggbett som är 2 delat och 3delat fungerar inte alls för då sticker hon för mig. Pessoa bett fungerar ganska bra men det känns inte helt okej, oavsett om jag rider med delta eller rem under hakan. Jag kan också säga att tänderna är kollade på henne så hon har inget fel i munnen.
Jätte tacksam om någon kan hjälpa mig med detta=)

Sv: bett?

Ta hjälp av en tränare!! :laugh:

Varför känns det som att det kommer upp minst en sån här tråd om dagen? Alla om ponnysar som inte klaras av vid hoppning, suck liksom! :crazy:

Nu förstår jag ingenting. Ett hackamore är för skarpt för din häst så du vill ha ett bett som är ännu skarpare? :confused:

Jag läser att hon vill ha ett "lagom skarpt bett" inte skarpare.......
F.ö ska ni väl inte komma med dumma kommentarer när någon frågar nåt här.

Alla vet ju tex inte att det finns en sök funktion utan det är nåt man lär sig med tiden här på buke.

Samt att lägga trådar rätt !!

Hej från Hambo

Har du provat ett odelat tränsbett? Det var lösningen för en av mina hästar i alla fall. Hon går att rida någorlunda på ett tvådelat, men odelat är bäst :) Jag skulle försöka ta ett så milt bett som möjligt och sedan jobba med tempoväxlingar, halter, ryggningar, volter m.m. för att få hästen riktigt lydig och följsam. Då behöver du inte betsla upp :)

När det gäller ridning på hackamore upplever iaf jag det som att man får rida på ett lite annat sätt än med bett. Sitter man och håller för mycket i hästen blir hackamoret väldigt skarpt. Med andra ord får man fokusera mer på skänklar, sits och vikthjälper än att rida för mycket med tyglarna. Vid dressyrarbete skulle jag främst fokusera på att få upp bogarna på hästen och få den i balans, driva fram den och få in bakdelen, då kommer formen automatiskt :)

Säger som många andra i den här tråden, ta hjälp av tränare! Det löser de flesta av era problem.

Till hoppningen, om hästen fortfarande är lika taggad skulle jag provat ett rakt pelham med små skänklar och rida det med två tyglar. På sådant sätt kan du använda tränsbetteffekt när hästen lyssnar (översta tygeln) och lite skarpare hävstång vid behov. Målet är sedan att gå över till tränsbett även där.

Vad har du för bett till vardags? Bara hack? Lyssnar hon på dig? Hänger hon tag i bettet/hack även i dressyren?

Senast ändrad:

Håller med föregående talare!
Har själv haft en enormt het men duktig ponny, han blev alltid stark vid hoppningen, han tog även "stöd" av bettet, vilket en häst inte behöver för att hoppa. Vi började träna ordentligt, övergångar, halter,samla..
Han byggde fina muskler och sen kunde han själv bära sig, utan nåt "stöd", att galoppera på stället med lösa tyglar var inte längre någon konst, fast vi innan ränt på i full galopp ;)

Detta uppnår du inte på egen hand, du behöver en en duktig tränare.. inte för intet är detta vanligaste svaret på buke, :)

Tack alla för era svar, jag ska prova era förslag så får vi se vad som funkar :) Jag ber om ursäkt om jag skrev otydligt. Men hon hänger sig inte på bettet eller liknande när jag har hacket på henne, utan hon går självmant i en ganska låg form. Så jag tvingar inte ned henne. Men jag måste också säga att hon är inte speciellt välriden. Jag har haft henne i 2 år(hon är 9 år nu), men innan dess var hon nästan inte riden alls, lite ute i skogen men inget annat. Hon är inte heller jätte het, men väldigt stark och mycket osäker på nya hinder. Tränaren tycker att jag ska prova ett lite skarpare bett(och nu menar jag bara att jag ska ha lite starkare än vanliga tränsbett) så man kan få lite mer kontroll över henne, och kanske sedan gå tillbaka till ett mildare bett. På träningarna har vi ofta bommar innan hinderna och mycket annat för att hon ska få tänka på vad hon gör och inte bara 'hoppa'. Jag hoppas att jag fick med det mesta nu, men det är svårt att förklara vad jag menar. Och tack än en gång för era tips! :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Utrustning Har en ponny som pga tidigare käkfraktur där första ena kindtanden blivit påverkad nu helst skall gå bettlöst eller med ett bett som så...
Svar
6
· Visningar
1 037
Senast: xDollyx
·
Utrustning Vi har en shettis som min 8-åriga dotter börjat rida lite mera på nu. Tidigare har det varit väldigt sporadiskt men nu har intresset...
Svar
3
· Visningar
1 060
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag skulle behöva tips till min starka häst, vilket bett ni tror skulle passa bäst. Jag rider vanligtvis på ett tredelat...
2
Svar
20
· Visningar
13 191
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar