Bett träning

P

Poplan

När ni ska rida in era unghästar och för första gången tar på dom ett bett , vad för slags bett tar ni på dom. Vanligt , tredelat mm?

Sv: Bett träning

Rakt muffbett. Alltså med fasta ringar. Som sitter perfekt. Byter sedan till tredelat, som oxå ska sitta perfekt. Åker ofta till Djurtandv.klin o kollar o provar ut bett innan jag börjar.

Första tiden har jag en typ av kapson, mjuk kapson (utan metalll i nosdelen) o där spänner jag in bettet, men tyglarna drar inte i bettet utan mot nosen. Så får hästen tid på sej utan att dras i munnen.

Okej, Vid vilken ålder tar du på dom bett för första gången?

När jag började rida in min häst så använde jag tredelat och det har funkat bra, eftersom det är väldigt snällt. Jag tycker att man alltid ska börja med snälla bett.

Ja man ska väl lixom inte sätta in ett stångbett det första man gör men ett rakt bett är det ett bra första bett?

Vi använder tredelat med fasta ringar.
Första gångerna dom har bett får dom stå i boxen och äta med det så att dom liksom vänjer sig vid det..
När dom äter med det utan att greja och ruska och så med det så börjar vi longera med det under en kapson å går sen framåt och börjar jobbamed bettet mer och me.. .

Vi använder ett helt vanligt mellantjockt tvådelat bett. Jag är lite förtjust i d-ringar så det blir ofta ett sådant.
Vi låter hästar stå och äta inne i stallet med bettet i korta perioder i början. Då vänjs de och det är positiv(maten så klart) i en trygg miljö.
När de äter med bettet måste de har tungan på rätt plats och det är ett bra sätt att vänja dem att ha den på rätt plats redan i från början.
När vi sedan börjar rida dem så har vi alltid tränset med bettet på men fäster tyglarna i nosgrimman så att de lär sig att vända och stanna på kommando utan att det blir "dragkamp" i munnen. När de sdan förstår vad vi vill kan man lätt gå över till dubbla tyglar(en i bettet annan i nosgrimman) för att till slut kunna rida bara med tygel i bettet. Men det viktigaste är att vara säker på att hästens tänder är i fint skick så att det inte finns några vassa kanter som den kan skada sig på med bett i munnen innan man sätter på tränset första gången!

Mvh, Kristin
www.thorkelsholl.tk

Poplan skrev:
Okej, Vid vilken ålder tar du på dom bett för första gången?

Provar lite vid tre års ålder, börjar vid 4-4 1/2, beror på hästen. Mognad osv.

Kick skrev:
Vi använder ett helt vanligt mellantjockt tvådelat bett. Jag är lite förtjust i d-ringar så det blir ofta ett sådant.
Vi låter hästar stå och äta inne i stallet med bettet i korta perioder i början. Då vänjs de och det är positiv(maten så klart) i en trygg miljö.
När de äter med bettet måste de har tungan på rätt plats och det är ett bra sätt att vänja dem att ha den på rätt plats redan i från början.
När vi sedan börjar rida dem så har vi alltid tränset med bettet på men fäster tyglarna i nosgrimman så att de lär sig att vända och stanna på kommando utan att det blir "dragkamp" i munnen. När de sdan förstår vad vi vill kan man lätt gå över till dubbla tyglar(en i bettet annan i nosgrimman) för att till slut kunna rida bara med tygel i bettet. Men det viktigaste är att vara säker på att hästens tänder är i fint skick så att det inte finns några vassa kanter som den kan skada sig på med bett i munnen innan man sätter på tränset första gången!

Mvh, Kristin
www.thorkelsholl.tk

Hm... är du medveten att tvådelade mellantjocka ofta är för stora för islandshästar? De tvådelade delar sej gärna på mitten o skaver upp i gommen. Därför är rakt muff (fasta ringar) el tredelat mildast, o det ska vara smala bett som får plats i munnen.

Balderum skrev:
Hm... är du medveten att tvådelade mellantjocka ofta är för stora för islandshästar? De tvådelade delar sej gärna på mitten o skaver upp i gommen. Därför är rakt muff (fasta ringar) el tredelat mildast, o det ska vara smala bett som får plats i munnen.
JO självklart måste man använda ett bett som passar. Jag bor på Island så det enda som är tillgängligt här är ju anpassat för Islandshästar, även om man ibland undrar hur stora hästar egentligen andra har när man ser varu urvalet ibland...
Jag använder d-bett=fasta ringar och vad jag anser vara mellantjock är nog ganska smalt(utan att vara skarpt) egentligen. Det är svårt att utrycka sig rätt ibland!
Det skall ju vara lätt för dem att äta med det i munnen. Annars så använder jag oftast tredelat på mina ridhästar, men man vill ju att unghästarna vänjer sig vid det mest enkla och vanliga till att börja med. När man sedan ser hur de fungerar och lär känna dem bättre byter man till det bett som passar varje individ.

Mvh,Kristin

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
839
Senast: Fiorano
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
393
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka