Bett tipps. vad har ni? tipps idder?? kom igen nu!

F

*fia*

Ridit min blivande 5 åring på hackamore sen hon va 4 år, funkat kals tills nu när hon börjat bli stor å grymt stark.

försökt mej fram å testat med et jag haft hemma å försökt att inte betsla upp så att säga.

Munnen är kollad å ska extrakollas nu i vår.

h
Har nu testat vanligt tvådelat, ingen hitt alls, tredelat smal å lite tjockare. inget hitt alls, tänkte hon kanske inte gillar metallbett så jag köpte ett sweet iron, funkade la sådär men inte superbra.

köpte sen ett rakt happy mounthain bett som hon hatade, köpte i förrgår ett nova rakt gummibett.

tränat mycket övergångar, mycket mycket dressyr. men viljan å suget på hindrena är ju så stark att jag inte kan kontrollera det.

känns obehagligt att rusa mot, nu e frågan ska man köpa något nytt? ska försöka testa mej fram med nova bettet nu i dressyren å uteritten men vet inte hur länge de går att kontrollera det.

har ett pessoa bett 3 delat som jag haft på en ponny innan funderingen i mitt huvud e om de kanske e humanast att betsla upp när man hoppar??

hon funkar klart bäst på pullargrimma i hoppningen.

jobbigt för ja vet ju att jag inte får tävla dressyr i silikonbett.

Förslag??

vill inte höra tjat om att alla hästar kan ridas på tredelat osv för de går inte på alla, å jag tänker mest på hästens säkerhet å min!

tränaren sa igår att kanske ett combinationsbett mellan hack å bett kanske skulle va nått? men hittar bara delade tvådelade å jag vill ha tredelat å dessutom har hon liten mun å kräver 10,5 å de på h**ks finns bara i 12,5 ge mej tipps ideer?

va rider ni med?
byter ni bett när ni rider ut? hoppar??

alla funderingar e bra råd kan man aldrig få för lite av.

Sv: Bett tipps. vad har ni? tipps idder?? kom igen nu!

Jag hade nog provat med ponyns pessoa! Det gynnar ingen att sitta och segdra i bettet. Dessutom kanske hästen lär sig att lyssna på bettet för att det faktiskt ger effekt?
Har du aldrig ridit med bett på henne innan? I så fall är det inte konstigt att hon krånglar nu, då är det urgamla knepet med att linda en gaslinda ett varv runt bettet och doppa allt i betfor rätt bra:)

Har du testat pelham? Det finns i 10,5 vet jag, jag tänker skaffa ett sånt att ha när vi rider ut i grupp.

jo jag har ridit med bett, ridit dressyr i paddocken för jag tycker hon krullar ihopp sig så med hacket. testat mej fram.

tänkte att jag iaf kunde ha pessoat de e ett sånt pessoa med små ringar, så hon lyssnar å sen rida neråt så att säga, vill u rida dressyr på 2-3 delat men tycker inte de gör nån nytta att sitta å bråka.

annars får ja vell testa att rida dressyr på ett tjockare tvådelat lr nått??

Man kan säga att det är lite sent att säga att man inte vill betsla upp om du ridit med hack sedan hästen var fyra. Även ett ponnyhack är rätt skarpt och har hävstångsverkan motsvarande ett stångbett.

Inte menat som kritik, jag red själv på hackamore mycket tidigare och gillar det som betsling, men många inser inte att hackamore är rätt skarpt. Fortsätt med dressyrträningen och ge inte upp med tränsbett eller tredelat redan efter en tur. Hästen måste få chanslen att vänja sig med bett då det har en heeelt annan inverkan än bettlöst. De förstår kanske inte ens vad du vill och därför ger intryck av att den inte gillar bettet. Annars kan du prova tex ett jaktkandar som är som ett stångbett med korta skänklar. Tyglarna kan fästas på flera sätt.

Men om det funkar hyfsat på novabettet, kan du ju använda det såhär i början. Om hon inte har gått med bett innan kanske hon behöver en period att vänja sig vid saker i munnen, sen kanske hon reagerar mindre efter ett tag på tex ett tredelat.
I hoppningen tycker jag gott du kan betsla upp om hon drar ivg med dig, och dressyrarbetet funkar i övrigt. Har du testat ett rakt pelham? Finns ju med äppelsmak de med, fast hon gillade kanske inte det? Annars, prova med pessoat, det skadar ju aldrig att testa

jag vet att hack ganska starkt men eftersom hon inte gillar metall bett så har jag kämpat på. har haft 3 delat å varvat med, alltså hon går vell sådär men jag tycker inte om när dom hänger sig i munnen.

tänker defenetivt fortsätta tröla med bett mn blir så förbaskat tjurig när hon går å tjaffsar imot inte skoj att rida dressyr då.

testade förra veckan att göra som vi gjorde på travhästarna, vi la en kedja över bettet så dom skulle ta till sig bettet mer de funka la så där de me.

så jobbigt när hon gillar hack, inte bett men blir för stark å krullar ihopp sig.

vill ha ett bett som funkar NU!!! gha.

ska testa nova bettet men jag vet ju me mej att jag inte kan tävla dressyr med det, men kanske när hon lugnat ner sig kunna ha det i hoppningen.

just nu känns de bara som hon tjaffsar imot hela tiden å inte lyssnar alls.

kan till lägga att det är jag som ridit in henne, å aldrig haft nått skarpt i munnen aldrig hängt lr behövt slita henne i munnen.

jag rider väldigt mjukt å med länge tyglar än vad jag ska enligt tränaren ihii.

uch kanske inte finns nån annan utväg än att testa sig fram å se va hon trivs med de e ju de viktigaste i mina ögon.

Den första frågan jag har är varför du använde hack från första början?Om det var för att hästen har en känslig mun bör du inte rida med något gummibett av något slag!De har tendesen att bränna i mungipan om man drar för hårt.
Det bästa rådet jag tror jag kan ge till dej är att prova rida med ett tredelat bett med fasta ringar.Det sägs att de fasta ringarna har en mindre irriterande känsla för hästen eftersom de inte nyper dem i mungipan.Tredelade ligger helt enkelt bäst i munnen.
Att hon tjaffsar emot kan vara för att det händer nya saker helatiden.Hästar gillar inte överraskningar. Prova med ett så milt bett som möjligt (typ det jag föreslog) en tid.Om hon tjaffsar så är det för att hon inte är van vid bett kan jag tro.
Om du tycker hon rusar mot hinderna så träna mkt cavalietti i skritt o trav.

Jag själv försöker alltid rida på så milda bett som möjligt eftersom jag tror på teorin att man inte rider med bettet.Hade en travare innan som jag red in och kom på nya metoder att rida på.T ex att rida med nästan glappande tyglar innan vi skulle galoppera för han blev väldigt stark då och reagerade när man tog i tyglarna när han drog iväg som han inte gjorde annars.
Försök hitta en metod som passar dej o din häst.
Jag tror det löser sig..ha bara tålamod,hästar är väldigt annpassningsbara.:)

jag har inget gummibett har ett silokonbett. tetsta 3 delat med fasta ringar å de går då inte tjurfröken gillar de inte alls.

provat med bettringar på både tredelat å två delat, testat med olia nosremmar, testat tredelat lite tjockare, ett lite smalare, ett med större ringar å ett med mindre, ett med böjd mittendel men inget funkar kalas.

hästen i frågan drog i en 3 studds senaste å hoppa oxern efter i 140 knyck så jag fick ställa in i väggen.

inte så att hon e dum lr ouppfostrad, hon tycker bara de e såååå skoj att hoppa..

tycker bara de e tröligt att sitta å rida på nått verken jag lr hästen tycker fungerar.

började me hack för hon tyckte mer om det helt enkelt. fast varvat med bett så hon ska va van vid det med.

så jobbigt.. vet inte va ja ska göra när hon bara tjaffsar imot å e allmänt jobbig.....

veren hon lr jag tycker de e eskoj å hon e en häst som verkligen älskar att jobba å går för sej själv utan nått stöd l tryck när hon gillar de hon har på sig...

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 430
Senast: Fazeem
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 980
Senast: Gimlan
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 314
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag funderar på att hitta ett nytt bett till min häst, som är lite skarpare. Vanligtvis hade jag tränat på det men nu har hon ett fast...
2
Svar
28
· Visningar
2 754
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar