Bett till unghäst?

S

stjarlotte

Jag funderar på vilket bett som är lämpligast att använda till en unghäst. Vanligt två/tre-delat tränsbett är väl standard, men jag har även hört att det är bra att variera bett mkt, typ några ggr i veckan. Stämmer det? Egna erfarenheter?:confused:

Hästen i fråga (som är min systers), är ett litet arabsto på snart 4 år som rids i dressyr och hoppning. Hon har en väldigt liten mun (10,5cm), vilket gör det lite svårt att få tag i bett.
Hästen är ganska känslig och stundtals lite orolig i munnen, och hon har en tendens att inte vilja ta stöd på bettet.

Tidigare reds hon på ett ganska tjock tredelat tränsbett, men vi insåg att det nog var för tjock för hennes lilla mun (alltså så att hon i stort sett inte kunde "bita ihop" för att bettet var för tjockt, SMÄRTA när man spänner åt nosgrimman:crazy: ), så vi bytte alltså till ett lite smalare. Så nu går hon på ett tredelat sweet-iron-bett. Fungerar hyfsat, men om det nu som sagt stämmer att man ska testa många olika bett så vill jag gärna ha lite tips om vad som kunde funka.
Har hört att araber ska gå bra på ett oledat tränsbett, ska det då va rakt eller lite svagt böjt?
Har också funderat på ett egg-bett, alltså med fast ringar för att va lite rädd om hennes mungipor.

Tacksam för tips!:idea:

Sv: Bett till unghäst?

Jag tycker att det låter som en bra e att variera mella olika bett.Det gör jag på mina hästar.

Den ena har jag pelham, hackamore, rakt och tredelat. berende på var jag ska rida och hur.

Ett rakt tränsbett kan uppfattas både som mildare och starkare. Iaf på mina hästar. Men jag tycker att du ska prva dig fram!

jag växlade mellan side pull o tredelat med koppar mitt till min unghäst, fungerade väldigt bra.

Hackamore funderar vi på att testa, tyvärr är det väl lite svårt att rida dressyr på, men funkar säkert bra när man rider ut.

Det raka bettet du har, är det helt rakt, eller lite svagt böjt?
Har hört att dom som är lite svagt böjda ska ligga bättre i hästens mun, men jag vet inte.

Attans att det är så dyrt med bett...:p

Sidepull är jag av någon anledning (vet ej varför) lite skeptisk mot. Har aldrig kännt/hört nån som har ridit på det. Hur fynkar det eg. att rida dressyr på ett sådant?

Vi ville ha koppar på "mittendelen" på det tredelade bettet, men det fanns inte i så liten storlek så hon fick klara sig utab. morr :(

Är det nån som vet hur det funkar med ett bett med parerstänger, vad blir det för skillnad mot ett "vanligt" bett?

tycker det fungerar väldigt bra att rida dressyr på det, som att rida på ett vanligt bett.
Hööks har det tre delade i 10,5cm billigt o bra.
Parerstänger ger tryck på huvudet vid ledande tygeltag, bettet ligger stadigare i munnen.

Okej, tack för tipsen!
Ska fråga runt lite om det finns nån i närheten som råkar ha ett sidepull, så kan man testa om hur det funkar innan man köper något.

Parestänger är också något som vi har funderat på. Tror hon vill ha nåt som ligger stadigt i hennes lilla mun, som hon vågar ta stöd emot.

jag varierar inte bett på mina unghästar, vill att dom ska känna sån trygghet för handen när man rider, det ska inte vara sån stor skillnad varje gång. Min ena häst är jättekänslig för ny utrustning, men jag tycker som sagt man ska hålla sej på en linje när dom är yngre....

Tredelat med fasta ringar rider jag på, alltså små fasta ringa...vet inte om det bettet har nåt namn riktigt...de tär iaf super för unghästar!!!

hade ett sånt till min o han trivdes inte alls med det, så det är ju väldigt olika från häst till häst.

Jag tycker sidepull är otroligt bra för hästar som har svårt att ta stöd på bettet, min förra femåring red jag en gång med det och det funkade UTMÄRKT!:love:

//Krizz

Jag har också en unghäst som är lite orolig i munnen och konstigt nog både känslig och okänslig på samma gång, eller hur man nu skall uttrycka det :crazy: Han funkar inte speciellt bra på ledade bett. det är huvudet rätt upp och så drar han bara i väg. Det känns som om han försöker springa ifrån bettet. Ett vanligt oledat bett tycker han är lite tjockt, men en pelhamstång med port funkar kanon! Dock så använder jag endast tygeln i översta ringen, dvs utan hävstångseffekt, för då krullar han ihop sig för mkt. Har testat detta ett tag nu och har tänkt att köpa ett jaktkandar, som jag skall fästa tygeln så att det inte blir nån direkt hävstångseffekt, eftersom han verkar trivas bäst på ett oledat, smalt bett med port.

stjarlotte skrev:
Jag funderar på vilket bett som är lämpligast att använda till en unghäst. Vanligt två/tre-delat tränsbett är väl standard, men jag har även hört att det är bra att variera bett mkt, typ några ggr i veckan. Stämmer det? Egna erfarenheter?:confused:

Hästen i fråga (som är min systers), är ett litet arabsto på snart 4 år som rids i dressyr och hoppning. Hon har en väldigt liten mun (10,5cm), vilket gör det lite svårt att få tag i bett.
Hästen är ganska känslig och stundtals lite orolig i munnen, och hon har en tendens att inte vilja ta stöd på bettet.

Tidigare reds hon på ett ganska tjock tredelat tränsbett, men vi insåg att det nog var för tjock för hennes lilla mun (alltså så att hon i stort sett inte kunde "bita ihop" för att bettet var för tjockt, SMÄRTA när man spänner åt nosgrimman:crazy: ), så vi bytte alltså till ett lite smalare. Så nu går hon på ett tredelat sweet-iron-bett. Fungerar hyfsat, men om det nu som sagt stämmer att man ska testa många olika bett så vill jag gärna ha lite tips om vad som kunde funka.
Har hört att araber ska gå bra på ett oledat tränsbett, ska det då va rakt eller lite svagt böjt?
Har också funderat på ett egg-bett, alltså med fast ringar för att va lite rädd om hennes mungipor.

Tacksam för tips!:idea:

Jag skulle till en sådan häst valt ett rakt bett eller ett 2-delat (helt okej med 3-delat också, men kan blir stort i hästens mun)
välj bett med fasta ringar, så har hästen lättare att ge stöd osv.

Personligen tycker jag dom flesta hästar verkar trivas bäst när bettet är rakt med port.

När dom är unga använder jag ett rakt med port och rörliga ringar..

http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id764891.html

Shires har ett nästan exakt likadant bett...

Sen använder jag med fördel en Kimblewick/jaktstång rak med port och pelham rak med port....

Till tidigare frågeställare som undrade om det fanns 3delat bett med kopparmittdel, så tycker min gamla häst bäst om Hööks 3delade i sötmalm med kopparmittdel...finns från 10.5 cm...

nej men majoriteten unghästar jag har ridit har trivts väldigt bra på det iaf så det är väl från häst till häst precis som med allt annat...jag skrev bara att det var ett bra häst som de flesta hästar trivs rba på...:smirk:

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
839
Senast: Fiorano
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 436
Senast: Fazeem
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 085
Utrustning Hej, jag skulle behöva lite tips på vad jag kan testa för bett på min D-ponny. Han har väldigt fin och känslig mun vid uteritter och i...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka