Finns det någon lista eller så på championatens godkända bett i hoppning då min 3-åring ska ridas i 4-års championat.
Jag skulle vilja ha ett rakt, böjt bett (hon rids på pee-wee nu som hon älskar) då hon verkligen inte trivs på tredelade och tvådelade, tredelade lyfter hon bara upp eller ställer huvudet så nosryggen är lodrätt och blir liksom blockerad för hon vill inte ha något på tungan, och med tvådelade gapar hon när hon känner trycket i gommen, hon är som sagt väldigt känslig! Får man tävla championatet på hackamore?![]()
Kolla Swede Horse. Det är väl dock typ bara två o tredelat med lösa ringar... Kanske någon mer variant men snålt.
Nu vet jag inget om dig men har du testat o sätta upp någon duktig unghästutbildare med vettig syn på bett som kanske kan skola in hästen även på ledade bett? Jag personligen tror det är få hästar som behöver superspecialbett med någon duktig på ryggen och dagens sporthästar är nog rätt sällan direkt tåliga.
Själv har jag en ponny och är extremt medveten om att hade min tränare suttit upp de förra åren hade det inte spelat någon roll vilket bett det var för han hade gått bra ändå. Körtränaren tog tömmarna o hästen gick direkt i en bra form med fin mun när jag aldrig ens hann sträcka tömmarna innan han bet sig i bringan. Jag behöver alltså hitta ett bett som passar min häst med min ridning, är helt medveten om det