Bett storlek till unghäst

C

Cesar

Hej!

det är dags för min unghäst att vänja sig vid att ha bett i munnen men jag vet inte riktigt vilken storlek (längd) det ska vara på bettet. På en vuxen häst brukar jag prova den längd som jag tror passar och sen kolla när hästen har bettet i munnen. Men jag tror inte jag vill göra så med den lille. Vill ju inte att ett för långt/för kort bett ska vara en anledning till obehag. Så hur brukar ni göra?

Sv: Bett storlek till unghäst

Det är bara att prova vad som passar. Du ska ju bara sätta dit det och konstatera om det är för långt eller för kort och på den lilla tiden gör längden ingen skillnad.
Din pålle kommer att tycka det är helskumt i början, oavsett längd.

Vänj hästen vid att du pillar i och vid munnen innan du kommer så långt som till att lägga in ett bett. :idea:

Då blir det inte så konstigt varken att få själva bettet i munnen eller att du dessutom drar och grejar med det.

När det gäller bett till unghäst har jag hört två olika alternativ.
1: Ha ett så tjockt bett som möjligt så att hästen vänjer sig vid att det är något i munnen.
Personligen är jag lite tveksam till det, jag menar dom känner ett bett i munnen hur smalt det är är.
2: Ha ett så tunnt bett som möjligt så att det inte är för irriterande.
Det är nog ok så länge man inte rider med det utan bara har det som invänjning. Om man sedan rider med ett så tunnt bett så är det ganska skarpt.

Personligen kör jag på att "lagom är bäst" och rider/kör min unghäst på ett normaltjockt, normallångt tredelat. :D

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 555
Senast: villhöver
·
Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 746
Senast: Sirap
·
Övr. Hund Min hund har haft problem med magen nu sedan i maj, med perioder av diarré. Veterinären har tagit jättedyra blod- och avföringsprov som...
Svar
7
· Visningar
670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka