Bett och halsrings frågor

C

CBJack

Hos en vän har det fötts en liten raring med ett enormt överbett, nu kommer det inte påverka hur hon får i sig näring då hon tydligen fixar den biten men hon kommer inte kunna ha bett i munnen pga detta.

Nu är inte detta en western ras och hon kommer nog aldrig se en w-bana heller men jag funderade över detta om det skulle tex födas en Qh eller en Ph osv med stor potential. Hästen ifråga kan inte ha bett i munnen men kan lätt nå toppen, hur blir det med en sån häst när den fyller 6 år? Är det kört med att tävla den då en stång inte kan användas?

Dessutom undrar jag om man får kombinera stångbett med halsring när hästen fyllt 6 år eller är det kört med halsring också?

Sv: Bett och halsrings frågor

Du får inte tävla med halsring!

Ang överbettet kanske man kan söka dispens pga det medfödda felet? Om en veterinär intygar att hästen inte kan ha bett kan man säkert få tävla på bosal även på vuxen häst :)

tack! jag var inte saker pa var bosalen lag i aldern... men du har nog himla ratt att det borde ga att soka dispens for det...! :D

Tackar för svar. Då vet jag ang halsring.

Ja man tycker ju att det borde finnas dispens för en sådan häst, för det föds ju säkert såna inom alla raser någon gång ibland

Liknande trådar

Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 431
Senast: AW
·
Dressyr Jag har en häst - promenadkamel, 23 år - som huvudsakligen rids på en rak jaktstång. Skälet till detta är att jag idag är för svag i...
Svar
18
· Visningar
2 792
Senast: tuaphua
·
Trav Jag var och kollade min ena kuse i munnen i går... Han är minst sagt knepig i munnen så jag tänkte så här... Eftersom jag bor 45 min...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
12 009
Senast: BitterAss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar