Bett- för stor/litet?

idacarlss_n

Trådstartare
36246

Hur tycker ni detta bettet se rut på hästen?
För stort/litet eller bra? :)

Hur tycker ni detta bettet se rut på hästen?
För stort/litet eller bra? :)
Hur ser det ut om du drar i bettet på ena sidan rakt ut?

D.v.s. så att högra bettringen ligger emot sidan (i 90 grader från själva bettdelen) som det normalt sett gör när det sitter i ett träns, och att du drar i vänstra bettringen rakt ut från hästens mun. Då sträcks bettet, och du ser på vänstra sidan om det är för långt genom att det är en glipa mellan hästens mun och bettringen. Är bettet lagom långt ska det ligga stilla om man drar från sidan, och båda bettringarna ska vara tätt kring munnen.

Jag vet inte om det är så bra förklaring, men se t.ex. https://www.hippson.se/hippson-tv/veterinar-nina-lundgren-om-ratt-bettstorlek.htm

Hur ser det ut om du drar i bettet på ena sidan rakt ut?

D.v.s. så att högra bettringen ligger emot sidan (i 90 grader från själva bettdelen) som det normalt sett gör när det sitter i ett träns, och att du drar i vänstra bettringen rakt ut från hästens mun. Då sträcks bettet, och du ser på vänstra sidan om det är för långt genom att det är en glipa mellan hästens mun och bettringen. Är bettet lagom långt ska det ligga stilla om man drar från sidan, och båda bettringarna ska vara tätt kring munnen.

Jag vet inte om det är så bra förklaring, men se t.ex. https://www.hippson.se/hippson-tv/veterinar-nina-lundgren-om-ratt-bettstorlek.htm
Tack för svar! Ska testa det idag kan lägga in ny bild senare.

Liknande trådar

Utrustning Inspirerad av tränstråden 🙂 Har ni hästar som tydligt visar vilka bett som de uppskattar mer än andra?
Svar
9
· Visningar
308
Senast: Elendil
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
715
Senast: fio
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 720
Senast: cirkus
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 615
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar