Bett-dilemma

Eqetan

Trådstartare
Hej.
Funderar på vilket bett som skulle passa min pigga shettis bäst?
Han är jättetrevlig att köra, men han blir väldigt stark.
Även om det händer mycket sällan, så sticker han ibland.

I dressyren, kör jag på tredelat bett, men jag orkar inte hålla honom på det när vi kör ut.

Just nu kör jag honom på ett ledat postkandar och det funkar han bra på,
men jag har hört att det inte ska vara bra med ledade bett med hävstångseffekt... stämmer det?

Jag vill ju gärna köra på ett så milt bett som möjligt, fast samtidigt
känns det tryggare med ett lite skarpare bett när man kör ut som en säkerhet.

Så, har ni något bra tips?
Kan jag fortsätta köra på det bett som jag gör nu eftersom det funkar?

Sv: Bett-dilemma

Jag använder ett liverpoolbett med rak stång och tömmarna satta i hålet under bettringen. Fungerar bra på min springtokiga dam som annars aldrig går att få stopp på...

Skulle bytat till ett grodbett, selar.se säljer det. Det är det vettigaste körbettet jag sett till rätt prisklass.

delade stänger fattar jag inte varför man säljer.? Någon som kan förklara det?

Sitter och blir nästan gråhårig av allt funderande över detta med bett. Vad innebär pumpande effekt????
Vilken blir skillnaden för hästen med ett grodbett och en liverpoolstång (har en modell som är lätt böjd framåt i stången, två hål på skänklarna och fasta skänklar - skillnaden mellan dessa två bett) Själva mundelen är ju densamma på dessa två bett.
Vad är det som gör skillnaden???
Förklara gärna skillnaderna mellan de olika skänklarna.
Har även ett liverpool med lösa skänklar. Vilken blir skillnaden mot det andra jag har??? De ser ju likadana ut förutom att skänklarna är fasta på det ena.

Det svåra är att hitta ett liverpool med den äkta framåtböjda stången. Ofta har de uppåtböjd stång eller rak. Därför vill jag nu när jag upptäckt det billiga grodbettet gärna rekommendera det :)

Liverpoolen ger ju fler valmöjligheter att fästa tömmen i, och anses som skarpare, kanske för att man sätter tömmen i en sån liten springa att tömtaget känns direkt? På ett postkandar är ju ringen stor o rund och hästen får kanske en förvarning innan tömmen når maxkraft? Bara en tanke...

Jag vill gärna själv ha förklaringar på Pumpande effekt!

Jag är helt klart en "Grodbettare"

Helt klart ett av de bästa bett jag provat! Min kompis har det till en av sina shettisar också. Å de fungerade bra även på damen med underbett

Anna-Carin

Är detta grodbett ett lämpligt bett att testa på min travare? Misstänker att han kommer bli duktigt stark när vi ska köra sedan.

isåfall ska du först rida på det så du inte får en bakåtkullerbytta eller låsning när det nya bettet introduceras. det skiljer ju sig så totalt.

När jag skolade om min travare så skrittade (taktade :)) jag en månad på tränsbett, så hon förstod eftergiften, hon fick aldrig trava hemåt. Sen när jag tyckte hon var hyfsad och kunde börja trava på lösa tömmar introducerade jag körbettet. Det gck jättebra och jag behövde aldrig ha nån särskild kontakt merän tömtyngden efter det. Med tränsbett växlade hon om till v75trav när jag satte press på henne, så jag körde bara på tränsbettet i ridhus och dressyrtempo.
Jag tror ett stångbett kan bryta den dåliga erfarenhet en travare kan ha av ett tränsbett. Det är bara att testa, men sträva efter omskolning istället för skarpare bett.

Jo absolut ska jag eftersträva att slippa ha skarpare bett. När han rids fungerar han kanonbra på ett vanligt 2 delat äpplebett. Men det har varit svårt och varit en lång väg för att inte få honom att tjyvöka eller ligga på i traven.

Mitt varmblod Pelle har jag provat 6-7 olika bett på.
Innan han fick det bettet i munnen va han konstant orolig.. å tungan såg jag VARJE körpass..
Sen Gunilla hjälpte mig att passa in det bettet har jag inte sett hans tunga..De va den 28 april

Valet på nytt bett till Krutrök ( nordistravare med MYCKET energi)
var enkelt.. Grodbettet!!!

Går att variera mellan övre och nedre ringen.. å ett bett blir ju aldrig skarpare än den hand som håller i tömmen/ tygeln

Anna-Carin

Jag skulle tro att pumpande effekt är när mundelen är rörlig på stången så bettet lyfts/lägger tryck på nacken när kedjan tar emot. Dåligt förklarat... men till skillnad från ett som inte har pumpande effekt är mundelen helt fast i skänkeln. Skillnaden på postkandaret och liverpoolstångens skänklar är i stort sett bara utseendet. Vid träning på töm bör denna ändå alltid vara sträckt (även om den bara precis är det) och skillnaden att det skulle ta "snabbare" med liverpool håller jag inte riktigt med om. Det tar väl ändå inget i bettet så länge inte trycket från tömmen ligger längst bak i tömringen? Kanske då att liverpoolstången skulle vara bättre för en ostadig hand, men det är bara spekulationer... Skillnaden man ska titta på är ju det som finns i munnen och hur mundelen sitter fast i skänklarna.

Hm.. men ringen på ett liverpoolbett med rörlig del (pump) sitter ju ändå fast i bettet och rör det såfort man rör skänklarna. Jag hade förstått den pumpande effekten om skänklarna var helt skilda från mundelen som på ett pessoa. Då blir det en gageffekt, och mundelen ligger orörlig, möjligtvis uppåtverkande.

Och nu när du säger det där om att tömmen ju ändå ska vara sträckt hela tiden så går ju mitt tankesätt bort med, jag har faktiskt aldrig kört på liverpoolbett, men jag skulle inte tro att jag upplever någon skillnad heller.
Någon annan som vågar ge sig på förklaring på pumpeffekt? Är det bara ett ord för den typen av bett? Ingen effekt?

Är det inte det som är grejen då? Det är inte helt och hållet den effekten som ett pessoa ger utan en mindre = pumpande. Så förstår jag beskrivningen på hemsidan där i alla fall. Effekten skulle jag tro är mest ett försäljningsknep som mycket i hästvärlden...

Jag måste bara säga; grodbett, vet inte varför det är så bra men det fungerar på alla hästar verkar det som.

en liten uppdatering..

bestämde mej för ett par dagar sen för att prova att köra ut med tredelade bettet ingen. Eftersom det var snorkallt ute och jag skulle köra med tumvantar, bytte jag till travtömmarna med öglor på. Jag tycker dom är lättare att hålla i med klumpiga vantar. I vanliga fall kör jag med tömmarna som följde med selen(Ideal Harness), vävribb/gumminoppror.

Oj vilken skillnad! Han gick som en klocka. Lyssnade hur bra som helst, även om han va pigg.:banana:
Han lyssnade på lätta tömtag och blev inte alls hängande i tömmen.

Nog för att man har hört att det ska vara bäst med tömmar i läder, men att det var sån skillnad visste jag inte:)

Men om han nu skulle bli ännu piggare ska jag absolut prova ett grodbett, har funderat på det förut:)

:) vad bra att det gick bra, men jag tror ju inte det berodde på travtömmarna, man blir väldigt okänslig med travtömmar om man använder öglorna (det kanske du inte gjorde?)
Jag skulle vilja rekommendera dig ett rakt bett, jag har nyss bytt bett från tredelat till ett rakt och VILKEN skillnad! Nu lyssnar han på "cykelstyresvängar" och tar förhållningar bättre. Har en travare jag med, fast kallblod. Så småningom kommer jag att byta till ett grodbett eller liverpool, men inte förrän han ärligt fungerar på tränsbettet.

Du får fortsätta uppdatera, det är kul att se framsteg!

Det här med grodbett, vad har det det för verkan och på vilka hästar ska man ha det? Är det för starka hästa som lätt drar?
Har både kört och ridit på tvådelat tränsbett i hela mitt liv så ner på grundnivå tack :angel:

då skulle jag vilja be dig prova tredelade eller raka istället. tvådelade är oftast inte alls snälla, utan slår gärna upp i gommen när hästen går korrekt med huvudet, vilket ger en häst som inte vågar ta stöd på bettet.

Starka hästar är ofta felutbildade hästar, och där tycker jag kanske inte att ett stågbett är en lösning, möjligtvis en säkerhetsdetalj.

Man ska ju köra på det hästen trivs på, och det vet man inte förrän man provat. Körbettet är ett tydligt bett som hästen lätt förstår.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: dukie
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
966
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 438
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 998
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv