Bett att variera med

Attaquer

Trådstartare
Hej!
Jag har ett fint D-ponnysto som jag nu ska köpa nya bett till, så att vi kan variera oss lite mer. Vi har just nu ett tredelat med rörliga ringar och ett novabett. Hon funkar bra på båda och skillnaden mellan de två betten är inte så stor egentligen. Hon tycker möjligtvis om novabettet lite mer.
Men jag söker som sagt flera bett så vi kan variera oss lite. Min ponny är ganska känslig i munnen och absolut inte stark eller "stum". Vad kan ni tipsa om för bett åt oss? Vill ha rätt så milda bett eftersom jag och min ponny faktiskt inte behöver starka bett. Jag har testat att rida henne på tredelat Apple mouth några gånger och det har gått väldigt bra då, är det ett bett värt att köpa?

Jag skulle säga att ha en så pass bra mun är ett lyxproblem, det är när de blir stumma, starka eller ryckiga det är svårt. Jag kan ge några bett jag tycker är milda men sedan handlar det bara om att testa vad hon tycker. Jag gillar personligen inte apple mouth och liknade då jag är rädd för vassa jack på ytan och gummi som skapar friktion. Tejpar mycket hellre mina bett med latex just för att du kan byta tejpen. Hästar som just har svårt med stödet eller är känsliga brukar gilla det och verkligen suga tag i bettet tills det bara skummar i hela munnen.

Annars är spregnler och kvaltetsbett alltid bra. På en känslig häst kan rätt material ge mycket. Själv när jag har lyxen att rida en häst som går lika bra (eller lika dåligt ;) ) på olika tränsbett brukar jag för munnens skull växla: tredelat, tvådelat, rakt och fasta/rörliga ringar och olika tjocklekar/material.

Har du testat något hon INTE gillar? Brukar vara lättare att utesluta då man vet vad som kanske inte fungerar. För det finns många varianter av tränsbett/milda bett därute.

Lista på bett jag skulle testat/själv använder har som milda bett:
  • Böjbart rakt gummibett med rörliga ringar, typ beris eller Nathe (eftersom hon nu gillade nova). Finns säkert budjetvarianter med.
  • Sprenger Dynamic/KK ultra. Både den vanliga rörliga och modellen med "vingar". Vingarna ger känslan av rörliga ringar för ryttaren men skonsamma som fasta för hästens mungipor.
  • Vanligt rakt bett med rörliga ringar
  • Vanligt rakt eggbett
  • Tredelat eggbett
  • Bett med mässing/smaksatt metall- tredelat
  • latextejp på tredelat
  • latextejp överhuvudtaget
  • Tvådelat, favoriten är det från Sprenger som är skruvat och därför inte ska slå upp i gommen på samma sätt + (väldigt förvånade) bettejp.
Det är bara att testa egentligen. Det är så upp till hästen vad den gillar du har ingen aning innan du testar.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
966
Utrustning Hej, jag skulle behöva lite tips på vad jag kan testa för bett på min D-ponny. Han har väldigt fin och känslig mun vid uteritter och i...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 996
Senast: Aconite
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 328
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka