Bett att tävla på m.m.

Breccia_

Trådstartare
Jag rider min häst på rakt bett, det är det han trivs bäst på men vi har börjat använda ett tredelat från Sprenger dock har det en rulle i mitten så det är ju uteslutet.
Fick tips om KY Rotary och Pessoas magic-nånting (hej här har vi koll), men hur ser de ut och får man tävla på dem? De skulle inte vara lika rörliga som vanliga tredelade bett och det är ju vad jag är ute efter.
Har försökt gå tillbaka till mitt vanliga tredelade efter det raka men pållen är inte alls med på noterna.
Så, får man tävla på dessa två jag nämnt? Någon som gör det?

Sv: Bett att tävla på m.m.

Pessoa-bettet ser ut som vanligt tredelat, men det går ej att böja ihop. Man får INTE tävla på det egt vad jag förstått, men om dom bara tittar in i munnen så blir du väl inte avslöjad sas... Men det är ju en ganska dum risk och ta om man som du satsar lite på tävlandet.. :p

Har du testat ett tredelat eggbett med riktigt små (och fasta) ringar? Jag har ett sånt, egt är det ett bridongbett tror jag, och det är nästan lika stadigt som det raka. A. gillar ju också raka bett, men detta funkar riktigt bra på honom. :)

Super bra tråd! Har EXAKT samma problem. han funkar bäst på rakt smalt. tredelat hatar han samma sak med två delat. vet inte vad ja ska göra riktigt...

Vi har provat alla sorts tränsbett, det funkar inte ens i närmaste laget med dem. Visst funkar det på Sprenger-bettet jag rider på men inte så pass bra som jag vill att det ska funka och tror inte på det på tävling.
Han gillar fasta ringar men så fort bettet är ledat blir han lite mindre... sammarbetsvillig. Funkar med kandar men då har han stången som är rak och känner av den och blir lugn, rör sig ju knappt alls i munnen.

här gjorde man det förr iaf... :confused:
jag kanske inte är så uppdaterad. :p

Oj ser att jag skrev LA4. skulle varit en 5'a där.

Senast ändrad:

Jag har tänkt i dom banorna förrut, att träna upp honom t.o.m. LA:5-LA:6 (mkt bra program!) men jag vill ha honom mer tävlingsvan = rida på träns.
Han går bäst om han får göra rörelser i svårare program men ja, det känns som om det blir väldigt mkt skitsnack m.m. om jag går ut i sådana klasser då jag är hyffsat välkänd i krokarna, dels p.g.a. buke och dels p.g.a. ponnytiden, sen känner folk alltid mina hästar. Jag har då alltid b-kändisar... I söndags när jag tränade satt en tjej på läktaren som jag aldrig sett förrut; "Heej Wille!" :eek: haha, helt stört.
Nej, sökandet går vidare helt enkelt... :p

BAL: jag antog att jag kunde lägga tråden här eftersom det var anknutet till tävling + dressyr.

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 436
Senast: Fazeem
·
Utrustning TR II (dressyr) utelämnar mycket gällande bett kan jag tycka. Hur är det med mått? Vilka bettringar är godkända med oledat, tvådelat...
Svar
3
· Visningar
1 133
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 996
Senast: Aconite
·
Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
990

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka