G

Gilan

Har hört att dte inte är bra att ge betfor på kvällen stämmer det? varför isåfall?

Hur länge ska riven betfor stå i blöt inann det kan ges till hästen? Hur lång tid kan betfor stå innan den börjar jäsa och bli farlig?
 
Varför skulle det vara farligt o ge på kvällen?? har man blött o gjort som vanligt är det inte farligare än att ge på morgonen eller på dagen.

Blöter mitt i varmt vatten, tar ca 15 min till det är klart.

På sommaren eller i värme, kallt vatten o stå minst 30 min.

Det jäser om det får stå för varmt (sommar) eller om man glömt bort. Det hela beror på värmen, alltså, hru det blir. men spara max en dag.
 
Det där har jag också hört och jag har inte läst nått(i foderböcker) som tyder på detta...

Jag tror att folk tänker att man ger energi på kvällen och att detta piggar på hästen när den ska varva ner och att dom därför tror att det inte är bra.

Har också hört att man inte ska ge betfor bara 1gång/dag...
Denna grej kan jag dock "köpa" pga att man ska sträva efter att hålla blodsockerhalten så jämn som möjligt och den blir ju inte jämn om man ger bara en gång /dag.
Detta med att hålla blodsockerhalten så jämn som möjligt har jag läst i en foderbok... men jag kommer inte ihåg vilken det var... :crazy:

Jag låter betforn svälla minst 40min i varmt vatten(riven betfor) för att vara helt säker på att den är klar.
 
mm..det har jag åxå hört.

har tyvär inte möjlighet att ge betfor varje måltid eftersom att jag har en pålel som står å sölar jätte länge emd betforen å dte hinner inte dom som har utsläpp morgon vänta på..=(

jäjä får försöka komam på nått Tack
 
Finner ingen anledning till att inte kunna ge betfor på kvällen.

Jag låter betforen ligga i blöt minst 2 timmar. Annars blöter jag dne på kvällen och ger den åp morgonen.
 
Jag tror att det kan ha att göra med att "folk" anser det slöseri att fodra med snabba kolhydrater - socker - på kvällen då hästen ändå skall vila över natten.

Det många missar är dock att betfor i själva verket är fattigt på socker men rikt på fibrer. Det går utmärkt att ge betfor på kvällen.

Betforn skall stå till dess att den svällt färdigt, det tar drygt en timme. Vintertid kan den stå ganska länge - på sommaren bör man hålla blötläggningstiden kort, speciellt om det är dagtid och varmt.
 
okej tack. nej hade hört just det att det innehåller mycket kolhydrater och att hästen kan få sömnproblem om man ger dte på kvällen. Typ som om vi skulle dricka kaffe och gå och lägga oss sen.
 
Jag ger betfor på morgonen, har märkt att mina hästar mår bättre av det. Den ena biter inte på inredningen som han gjorde förut.
Jag tror att det är bäst att ge det på morgonen eller ev. på eftermidags fodringen om man endå ska rida senare på kvällen.. det är ju mer snabbenergi än tex vanligt kraftfoder som ska hålla en jämn energi och näringsnivå i kroppen.. (ungefär som havregrynsgröt eller spagetti..) och det verkar onödigt att ge det innan de ska sova.

Det tar ju längre tid för peletterad betfor att svälla än riven. Jag lägger i villket fall betforn i blöt på kvällen och så får mina hästar det på morgonen.. :)

Å så här glada blir de då :banana:

=o)
 
man gör som man vill men betfor ger snabb energi vilket kan lämpa sig bättre på dagen?
Men farligt att ge det på kvällen är det ju inte :p
 
Har själv fått lära mig av "gammal hästgubbe" att alltid ge betfor till nattningen, betfor är ju mkt bra på att sätta fart på magen, vilket gör att skulle det vara någon magen som är lite halvtrög så kommer den igång så slipper man koliker på natten när ju hästarna är obevakade fler timmar plus inte kan röra på sig för att det skall släppa, har sedan vi började med detta "peppar, peppar" inte haft en enda koliktendens på natten. Vilket jag haft tidigare (har många hästar men framförallt två som har en tendens till att ganska lätt bli förstoppade). Så jag kommer definitivt fortsätta att ge min nattabetfor.
 
Det många missar är dock att betfor i själva verket är fattigt på socker men rikt på fibrer
Är det därför bra att ge för att få igång magen på hästen?
 
En fråga till angående betfor:

Jag har hört att det ska vara bra för spända och hårda muskler. Vet någon om det stämmer?

Håller ju på och försöker få min häst "normal" igen i kroppen och det finns en hel del hårda muskler i henne nu.

Hon får även brännässla, djävulsklo och vitlök och jag ger henne 5dl betfor om dagen. Annars får hon bara 1-2dl.
Är det något som kan hjälpa eller är det bara inbillning?
 
Nu lånar jag tråden lite... hoppas det inte gör ngt... vad är djävulsklo och vad är det bra för? Blev så nyfiken... :p
 
Djävulsklo är en ört som är smärtstillande... och mer ändå. Jag är urkass på sånt. Jag vet i alla fall att kombinationen djävulsklo och brännässla rekommenderades från tre håll till min häst då hon har ett snett bäcken som håller på att behandlas.

Som jag har fattat det så hjälper djävulsklon till genom att vara lite smärtlindrande så att musklerna får en chans att börja slappna av och brännässlan rensar ur kroppen och "stärker" blodet.

Sen om det är någon som verkligen kan detta får ni hemskt gärna påta ned några rader om det. ;)
 
brännässla är bra för mkt. t ex kan det vara bra komplement om man har en fångbenägen häst (ni vet säkert det där med vissa ponnyer.... :crazy:. nässlan verkar blodförtunnade bla och så är den rik på järn. bara hälsosamma effekter :D
 
Blöter mitt i varmt vatten, tar ca 15 min till det är klart.

varm vatten gjorde jag ett tag, men är det så bra egentligen? när man tar varmt vatten från kranen frigörs det en massa metalljoner, det är ju inte bra för människor så är det bra för hästar?

men man kan ju gå in i huset och koka upp vatten, men det tycker jag är så krångligt att det nog är lättare att ta kallt vatten på kvällen el på morgonen (beroende på när pållen ska ha det goda) och låta det dra några timmar.
 
i början så blandade jag ett dygn i förväg på kvällen(kommer inte ihåg varför, men troligtvis var det för att pappa säkert skulle ta hand om djuren på morgonen) men om det gick mer än 24 timmar så hade det jäst. och det känner man och kan lukta sig till.
när det hände slängde jag ut det i gödselstan och gav henne havre istället.....
 

Liknande trådar

Foder & Strö Av vad jag kan läsa mig till ska man inte ge gräsklipp till hästar för att de kan få kolik, pga följande anledningar: 1) gräsklipp är...
2
Svar
20
· Visningar
3 126
Senast: Keb71
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 759
Senast: Bee
·
Hästvård Efter lång vinter med dålig häst har allt varit bra. Första tävlingen avklarad och gjorde denna obsevationen. Normal avföring i boxen...
Svar
9
· Visningar
1 350
Senast: super
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 094
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp