R

_Rosie_

Möjligen dum fråga, men jag har funderat lite.
Hur länge brukar ni blötlägga betforen, innan den ges?
Hur länge behöver den vara blötlagd?

I stallet där jag har medryttarhästen brukar betforen få svälla i ca 2 ½ timma innan han får den.
 
Jag blöter kvällsbetforen som ges vid 19,00 cirka tre timmar innan som minimum. Betforen som ges på morgonen blöter jag innan jag lämnar stallet vid 21,00 cirka....Sommartid får hon ingen betfor på morgonen eftesom det är varmt och jag är rädd för jäsning :D
 
Okej :)
Hm, jag försöker att blötalägga hans betfor så fort jag kan. Det är det första jag gör när jag kommer till stallet, men eftersom jag vanligtvis är där mellan 15:30-16:30 och fodringen är vid 19-20 så varierar ju antalet timmar.
 
Egentligen så är det ett jäkla elände med betfor :cry: Är man sen så får man kasta sig upp på loftet för att fixa käk medan pållan står och gnäggar förtvivlat i hagen och vill iiiin :bump:
 
Morgonens betfor blötläggs kvällen innan
Kvällens så fort jag kommer tll stallet men mins tre timmar innan den ges. Har jag ont om tid brukar jag ta ljummet vatten då går det fortare.Nu under vintern så brukar jag blötlägga kvällens betfor kvällen innan ihop med morgonens, men det förutsätter att det inte står i värme och jäser.
 
Eftersom mina hästar får så lite kraftfoder ger jag dem bara på kvällen när de kommer in för natten, runt 21.30. Då blöter jag även den betforen de ska ha dagen efter, alltså står den i vatten ca 10 timmar innan den blandas med resten, Vetekli, Mineraler, Salt och Vitaminer. Det har fungerat väldigt bra nu under vintern, men när årstiden blir varmare förebereder jag den inte lika tidigt, pga den då kan svälla.
 
Det beror ju på om du ger peletterad betfor eller strimlad. Den strimlade behöver bara 20 minuter i varmt vatten.
 
Beror på...vi ger ju inte så mycket betfor. Stallägaren enbart 5 dl...så den blöter hon innan hon rider...och ger efter ridningen. Tar kanske knappt 1 timme med ridningen. Jag blöter på förmiddagen tillsammans med resten av fodret och fodrar sen på kvällen. Betfor behöver ju inte svälla i en halv evighet. Oftast handlar det ju om en sån liten mängd, dvs om man nu inte har ett x-antal hästar. Då blir det ju mer förståss.
 
Minst en timme och 30 minuter. Men betfor brukar få svälla minst tre timmar. Jag gör både kvälls och morgonbetforn på e.m.
 
I vårt stall blötlägger den som ger frukosten allas kvällsbetfor. Jättebra.
 
Kallvatten-över natt
varmt/hett vatten-ca 20 min.

Dock inga större mängder utan till min egen pålla.
 
Jag blöter alltid betforn på morgonen så hinner den svälla länge och väl och jag har betfor i pelletsform.
 
Jag har strimlad betfor till mina och blötlägger mellan 10 timmar och 30 minuter (då i varmt vatten) innan fodring. De får betforen på kvällen vid 20-21.
 
det är olika beroende på om det är riven elle rpelleterad betfor och hur varmt vattnet är..

Kallt vatten:
strimlad 2½ h
pelleter 5 h

Varmt kranvatten:
Strimlad 40 min
pelleter 4 h

Kokande vatten:
strimlad 5 min
pelleter 30 min

jag brukar hålla på regeln att aldig låta betfor ligga i blöt längre än 6-8 timmar när det är varmt, och 16 timmar när det är kallt.. dvs aldrig betfor i blöt över natten när det är plusgrader ute under natten.. all betfor ska man lukta på innan man ger till hästarna, luktar det jäst och surt ska den slängas, hellre utan betfor än med dålig i krubban..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
860
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 664
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
462
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 597
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp