T

toddy

En häst jag känner åt torr betfor men blev inte sjuk av det,kan alla hästar bli sjuk eller???? :banana: :banana:
 
Det beror nog säkert på att den inte åt så mycket... så vitt jag vet kan torr betfor dels fastna i strupen och bli foderstrupsförstoppning eller så kan det svälla och bråka i magen så de får kolik. Det var nog bara en sagolik tur att den här hästen inte blev dålig...
 
jag hoppas det var av misstag den åt torr betfor och inte dagligen i maten?
Betforn sväller och kan fastna i strupen eller magen på hästen och orsaka foderstrupsförstoppning/kolik.
 
Det var nog bara ren tur att inget hände..vet en ponny som fick en liten näve trot betfor av en "okunnig" och han fick foderstrupsförstopning...å de var INTE skoj alls!!
 
Betfor sväller FORT!

Har själv råkat svälja några "frön" för mycket en gång, utan att tugga ordentligt, och helsike vad rädd jag blev när det började ta stopp på vägen ner! :o :crazy:

Och då har hästar längre matstrupe än oss människor, tänk då på vad som kan hända. Och jag tror inte att de kan räkna ut att de ska dricka för at få loss betforn heller... :smirk:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag hamnade i en INTÄRNÄTT-diskussion på en annan (amerikansk) sajt om faran med att ge hästar hela äpplen och morötter! Tydligen kan...
2
Svar
33
· Visningar
3 137
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej. En fundering nu när sommarvärmen kommit. Hur löser ni det med salt till era hästar som har betesreducerare? Min ponny får nu salt...
Svar
8
· Visningar
1 559
Senast: Roheryn
·
Svar
2
· Visningar
554
Senast: nullo-modo
·
Juridik & Ekonomi Hej! Jobbar som lärare på en kommunal skola och har varit hemma idag och kommer vara hemma imorgon också. Jag är sjuk och min femåriga...
Svar
3
· Visningar
1 724
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp