Jajemän, annars går det åt fanders... :D

Nej, skämt åsido, varför tror du det? Däremot är betfor ett bra fodermedel till häst, bland annat därför att det till stor del spjälkas av mikroberna i grovtarmen och därmed inte belastar tunntarmen så hårt.
 
Nej, varför skulle de det? De behöver absolut inte betfor av någon anledning. Hästar MÅSTE äta ett bra stråfoder (gräs/hö/hösilage) som ger dem det de behöver i fråga om energi, protein, mineraler, spårämnen och vitaminer. Något annat MÅSTE de inte äta.

betfor är något som hästarna INTE äter i det vilda/naturligt och många hästar mår faktiskt bättre utan betfor i större mängd. (men bra av en liten giva betfor) =)

Betfor är fö fiberrikt, vilket vi sällan tänker på i Sverige.
 
haha :D

nej jag bara undrade. :)
läste precis ett inlägg att betfor är till för smala hästar som man vill ska gå upp i vikt?
 
nej jag vet inte men i stort sett alla ger betfor.
undrade bara avrför man ger det egentligen.
har hört att det ska vara bra för magen?
eller ger man det bara för hästen tycker det är gott?
betfor är ju faktiskt jätte gott :o
 
En del ger för det passar in i foderstaten och/eller ingår i stallhyran helt enkelt. Några andra anledningar (under förutsättning att det passar i foderstaten, men lite kan man alltid få in) att ge är:

De flesta hästar tycker det är gott
Det ger stor volym
Det ger hästen extra vätska
Det är bra att blanda mineraler och pulver etc i


Bra för magen är det om hästen tål det, FÖR mycket socker är dock aldrig bra och en del mår inte bra av betfor alls.

Det STORA plusset som jags er det är den extra vätskan man får i dem.

Jag ger normalt inte betfor, var många år sen jag gjorde, men just nu ¨så ger jag det för att blanda ner linfröet i. Hästarna vill inte ha linfröet utan betfor, så då får de betfor. Dessutom äter valacken så jäkla mycket pulver och pryttlar nu så det är enklast att blanda i betfor.
 
I naturligt tillstånd slukar inte hästarna stora mängder havrefrö heller... Därav outvecklad förmåga till spjälkning av stärkelse! :devil:

Betforns fiber spjälkas som sagt i grovtarmen, vilket är bra i synnerhet för hästar som redan står på stärkelserika foderstater och har en hög belastning på tunntarmssystemet. Vidare ligger det förhållandevis högt i kalium (och kalcium)och kan alltså fungera bra vad gäller att balansera upp en foderstat med stora spannmålsgivor.

Bara till viss del en upprepning av vad Alexandra redan har sagt..! :D
 
betfor är bra för smala hästar på ett sådant sätt att det sött så hjälper den hästen att komma upp i vikt på samma sätt som godis kan göra att vi går upp.
desutom så smakar det gott för hästen, men vissa hästar tål det inte riktigt å blir väldigt lösa i magen av betfor (och annan form utav godis oxå för den delen).
 
jag läste i ridsport för ett tag sen att betfor är ett bra komplement till havre.. att hästarna har lättare att ta upp näringen...
 
En del hästar tål inte betfor alls tydligen...det lägger sig som slaggprodukter eller vad det var...har jag hört?
 
Nåt med slaggprodukter var det iaf....sa equiterapeuten, kanske borde ha lyssnat bättre men jag är lite snurrig av mig...iaf slutade vi med det och pållen blev mkt bättre så något med det var det han inte tålde...
 
Nej det måste dom inte.
Jag har slutat för flera år sedan med betfor. När min dotter red ponnygalopp sa tränaren där att vi inte skulle ge hästen betfor för det bara ligger och jäser och skvalpar runt i magen.

Istället ger jag majsolja och jag lägger all mat i blöt ändå och dom äter linfrö ändå.
 
ja jag lägger också alltid min hästs mat i blöt.
hon får linfröolja.
men då ska jag kanske ta bort betforn?
jag vill inte att den ligger där o jäser i hennes mage :crazy:
 
Jag är ingen vän av höga havregivor heller. Eller av något annat kraftfoder heller eg ;)

Sen så utför ju de vilda hästarna inte samma arbete som våra tama hästar, och är inte alltid i lika bra hull (för att uttrycka det milt) så man kan ju inte stirra sig blind på vad de äter i naturen, det var mer för att peka på att nej, de behöver inte betfor/måste inte äta betfor.

Jag har fö inte sett hästar i vilt tillstånd knapra runt och äta soja, potatisprotein (Krafft Protein), ångkokt korn etc heller. Men som sagt, men kan inte stirra sig blind på det så. Men egentligen BEHÖVER de inget annat än ett BRA hö som är bra både hygieniskt och med ett näringsinnehåll och mineralinnehåll som passar aktuell hästs behov. Lättare sagt än gjort ibland =)
 
Men egentligen BEHÖVER de inget annat än ett BRA hö som är bra både hygieniskt och med ett näringsinnehåll och mineralinnehåll som passar aktuell hästs behov. Lättare sagt än gjort ibland =)

nej det är verkligen inte lätt. :crazy:
men tävlingshästar kan väl inte må bra med BARA hö? :confused:
dom tränas ju så hårt.
om man som du sa kollar på hästar i vilt tillstånd så är dom glanslösa, beniga och inga muskler.
och dom äter bara gräs i stort sett. :smirk:
ska dom inte vara finare i pälsen och må bättre än våra tama hästar i så fall?
bara en vilsen tanke. :p
 
Jo är höet tillräckligt bra så klarar de sig utan kraftfoder OM de har ro och kan äta tillräckligt mkt av höet.

Min kuse glänser iaf rejält på sommaren på bara bete. Och även nu på vintern men svårt att säga om det är grovfodret eller tillskotten. Det är inte rykten iaf för jag borstar knappt :)

Hon äter fö inte betfor mer än några dagar på raken sen ratar hon det och det är för inget hon har ngt behov av annars heller.
 
tror jag inte att dom gör.
för en häst som tävlar och tränar så pass mycket behöver mer än hö för sånt super hö är inte lätt att få tag i.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 597
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 409
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Hej. En fundering nu när sommarvärmen kommit. Hur löser ni det med salt till era hästar som har betesreducerare? Min ponny får nu salt...
Svar
8
· Visningar
1 559
Senast: Roheryn
·
Svar
2
· Visningar
554
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Omröstningar

Tillbaka
Upp