Betfor som "vattenhållare"

Puppan

Trådstartare
Vill bara kolla min teori och se om den verkar trolig:

Våra hästar har visserligen vatten i hagen, men eftersom det bara är vanliga hinkar så kan det frysa relativt fort på vintern, så det är inte säkert att vattnet är tillgängligt hela dagen.
Samtidigt är jag medveten om att det är viktigt att hästarna har vatten i hagen även vintertid - har en bekant vars häst nyligen fått kolik p g a vattenbrist dagtid. De brukade nämligen inte sätta ut vatten på vintern, likt många andra jag känner till.

Nu har jag börjat ge mina hästar riktigt indränkt betfor som morgonmål. Detta för att jag hört att betfor och andra fiberrika fodermedel "håller" vatten i hästens tarmar och dessutom för att hästarna gärna äter och sörplar i sig det överflödiga vattnet och då har de iallafall tankat ordentligt med vätska innan de kommer ut för dagen OM vattnet senare skulle frysa.

Vad tror ni? Spelar den blöta betforn någon roll när det gäller att hästen har tillräckligt med vätska i sig över dagen? Andra ger ju betforn på kvällen - är det någon tanke bakom det som jag missat och inte får fördel av genom att jag ger mina hästar betforn som frukost?

Sv: Betfor som "vattenhållare"

Ingen aning. Men själv ger jag mina hästar betfor både morgon och kväll, och jag fyller på vatten i hagen när jag släpper ut (det håller förhoppningsvis några timmar tills de ätit sitt morgonhö). Om jag eller min man är hemma på dagen brukar vi fylla på när vi ger lunchhö.

De dricker ca 40 liter/häst/dygn, bor i uteboxar och har vattenspannar så det känns som om jag inte gör mycket annat än bär vatten hela dagarna.....:D

Immer

Sv: Betfor som "vattenhållare"

ett knep som jag har tagit till när min häst varit sjuk och inte velat dricka är att jag har lagt i en näve med betfor i vattenhinken. då blir ju vattnet lite sött och godare att dricka antar jag! det kan ju kanske vara ett annat allternativ att prova på morgonen innan du släpper ut hästarna. då har de ju iaf fått i sig lite extra vatten innan de går ut. största faran med betfor är väl egentligen att det inte ska stå och svälla för länge, då kan det ju börja jäsa..

har du inte provat med en större plastbalja till hästarna i hagen? då kan man ju lägga i en träbit, tennisboll eller liknande, vilket gör det enklare att slå hål på isen. och är det så att du har en större balja så kan ju även hästen komma åt och trampa sönder isen själv! vet inte hur många gånger jag sett hästarna i mitt gamla stall stå å sparka å stampa i vattenbaljorna!

ja, hoppas mitt inlägg gett dig nåt iaf!

/malin

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 816
Senast: Bee
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 850
Senast: super
·
Hästvård Hej. Hästarna på ridskolan jag går på är utan vatten i hagarna under vintern (ca 7 timmar). Vid insläppet så springer alla hästarna...
Svar
1
· Visningar
1 034
Senast: warg
·
Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 951
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama